2021’de dijital reklamlara oldukça yatırım yapıldı. İnternetten kullanıcılarının davranışlarını ölçen dijital medya araştırması ve teknoloji firması Gemius dev mecraları inceledi ve yılın e-erişim şampiyonlarını belirledi. Gemius ayrıca dijital reklam rekabet ürünü Gemius Adreal verilerinden yola çıkarak dijital reklamlarla en çok erişime ulaşan markaları da ortaya koydu.
Trafik ve dijital reklam şampiyonları (2021)
Bankacılıktan oyun sektörüne, otomotivden sigortaya pek çok farklı kategoride 2021’in trafik ve dijital reklam şampiyonlarına göz atalım.
En iyi müşteri deneyimi sunan markalar
Otomotiv
2021 otomotiv sektörü için oldukça hareketli bir yıl oldu. İkinci el ve sıfır otomobillerde fiyat karmaşasının yaşandığı yıl boyunca yaklaşık 10 milyon ziyaretçi sayısına ulaşan otomotiv devlerinin internet siteleri büyük bir kitleyi kendilerine çekti.
Gemius Audience verilerine göre 2021’de en çok ziyaretçi alan ilk 5 otomotiv şirketi; Pegueot, Citroen, Renault, Volkswagen ve Hyundai oldu. Gemius Adreal’in verilerine göre sektördeki dijital reklam rekabetinde ise sıralama şöyle oldu: Pegueot, Toyota, Opel, Citroen, Hyundai.
Süpermarket
2021’de market alışverişine çıkmak yerine siparişlerimizi çoğunluklu internet üzerinden verdik. Bu durum süper marketlerin sitelerine ve uygulamalarına olan talebi artırdı. Gemius Audience verilerine göre ocak ayında 21 milyonu aşkın ziyaretçiye ev sahipliği yapan süper marketler yılın son ayını 25,5 milyon ziyaretçi ile kapadı.
Yıl boyunca en çok tercih edilen ilk beş süper market; Migros, A101, CarrefourSA, Şok Marketler ve İstegelsin oldu. Pandemi dönemi ile evlere de sipariş götürmeye başlayan süper marketler, 2021 yılı boyunca çarpıcı reklamlarıyla daha fazla kullanıcıya erişmek için mücadele verdi, müşterileri kendine çekmeye çalıştı. Özellikle yılın ilk altı ayında reklam gösterimlerinin yüksek seyrettiği dikkat çekti. Gemius Adreal’in verilerine göre dijital reklamlarıyla kişi bazında en çok erişime ulaşan süper marketler şöyle: A101, Migros, CarrefourSA, BİM, Şok Marketler.
Online yayın ve video platformları
Pek çok farklı dizi ve filme ev sahipliği yapan abonelik tabanlı online yayın platformları, pandemi ile çok daha fazla seyirciye ulaştı. Farklı ve çarpıcı yayınlarla abone kapma yarışına giren platformlar, özellikle yılın ilk altı ayında reklamlarıyla daha fazla kullanıcıya ulaştı.
Gemius Adreal’in verilerine göre kişi bazında en çok erişime ulaşan platformlar şöyle: Netflix, BluTV, beIN Connect, Exxen, Gain. Bununla birlikte Gemius Audience verilerine göre bu yıl ortalama 57 milyon ziyaretçi çekmeyi başaran video mecraları arasında en çok trafik alanlar şöyle; YouTube, Netflix, Twitch, beIN Connect ve Dailymotion.
Oyun
Pandemi döneminin en büyük sıçrama yaşayan alanlarından biri olan oyunlar, 2021 yılı boyunca milyonlarca oyuncuyu ekran başına bağladı. Özellikle de internet üzerinden oyuncuların birbirleriyle mücadele ettiği oyunlara ilgi katlanarak arttı. Oyun üreticileri ise daha fazla oyuncuya ulaşmak için yaratıcı reklamlarıyla daha fazla kişiye ulaşmaya çalıştı. Gemius Adreal’in verilerine göre oyun sektöründe kişi bazında en çok reklam erişimine sahip oyunlar şöyle: PUBG, Valorant, Words of Wonders, Garena ve Zula. Oyuna olan ilgiyi ziyaretçi sayıları açısından değerlendirdiğimizde ortaya mobil oyunlar üzerinden bir tablo koymak daha doğru olacaktır. Gemius Audience verilerine göre ocak ayında 29 milyon ziyaretçiye ulaşan mobil oyunlar, aralıkta 43 milyona dayandı. Mobil oyunlar arasında en çok ziyaretçi alanlar Candy Crush Saga, Brawl Stars, 101, Roblox ve 8BallPool oldu.
Sigorta
2021, sigorta sektörü için oldukça hareketli bir yıl oldu. Doğal afetler, trafik kazaları ve sağlıklı yaşam söz konusu olduğunda sigorta şirketleri, sundukları çözümlerle fark yaratmaya çalıştı. Daha fazla sayıda vatandaşı sigortalamak için mücadele veren sigorta şirketleri, reklamlarıyla daha fazla kullanıcıya erişmeye çalıştı. Tabii bu durum ziyaretçi sayılarını da artırdı. Haziran ayına kadar 2,2 milyon ziyaretçiye ulaşan sigorta şirketleri aralık ayında 3,9 milyonu aştı. En çok ziyaret alan sigorta platformları sigortam.net, sbm.org.tr, turkiyesigorta.com.tr ve axasigorta.com.tr oldu. Yıl boyunca dijital reklamlarla kişi bazında en çok erişime ulaşan sigorta şirketleri ise şöyle: Sigortam.net, Aksigorta, AgeSA, Ethica Sigorta, Anadolu Sigorta.
Bankacılık
Bankacılık sektörü, özellikle de Kasım ayından sonra hızlı bir yükseliş trendine girdi. Ekonomi ve finans dünyasındaki önemli gelişmelerin de etkisiyle vatandaşların bankalara olan ilgisi daha da artarken, sektörün önde gelen isimleri de birbirinden çarpıcı reklam kampanyalarına imza attı. Gemius Adreal’in verilerine göre 2021’de dijital reklamlarıyla kişi bazında en çok erişime ulaşan bankalar şöyle: Garanti BBVA, Akbank, Türkiye İş Bankası, QNB Finansbank, ING Bank. Ziyaretçi rakamları açısından değerlendirdiğimizde ise yıl boyunca en çok erişim alan bankalar; Ziraat Bankası, Garanti BBVA, Yapı Kredi, İş Bankası ve Akbank oldu.
2021 dijital trafik şampiyonları araştırması altında incelenen sektörler arasında otomotiv, süpermarket, online video platformları, sigorta, bankacılık, oyun gibi kategoriler yer alıyor.
Bu yazı Digital Report Dergisi 12. sayısında yayınlanmıştır.