Dijital reklamdan siber güvenliğe finansal teknolojilerden oyuna 2022 yılında ekosisteme yön verecek dijital trendleri, teknoloji sektörünün önde gelen markalarının temsilcilerine sorduk.
Video İletişim
Güvenli ve konforlu çalışma, hibrit çalışma teknolojisi ile mümkün
Emrah Aydın EMEA Kıdemli Müdürü
Pandemi sonrası iş hayatının yeni döneminde çalışanlar fiziksel ofislere dönüş konusunda, işverenlerinin kendi güvenliklerini ve esenliklerini önemsediğinden emin olmak isterken, işverenler ise çalışanlarının ofis dışında uzaktan çalışırken de yüksek performans gösterebileceklerine inanmak istiyor. Bu noktada teknoloji her iki tarafın da içini rahatlatacak ve güveni yeniden inşa edecek en doğru araç. Pandeminin başından beri birçok sektörde işlerin uzaktan yapılarak devam ettiği çalışma hayatında yeni dönemin nasıl olacağı herkesin merak ettiği bir konu. Uzman isimler salgın sonrası için fiziksel ofis yapılanmaları ve ofis içi çalışma düzeni konusunda çalışmalarını sürdürüyor. Zor isleri başarmak; çalışanların doğru anlarda inisiyatif alabilmeleri, birlikte çalışabilmeleri, konumdan bağımsız olarak ortak çalışma gruplarına dahil olabilmeleri ve bunu güvende hissedecekleri bir ortamda yapabilmeleri ile mümkün. Ofise dönen çalışanlar için güvenli bir ortam yaratmaya yardımcı olmak için iş liderlerinin, çalışan refahına öncelik veren ve aynı zamanda çalışma şeklini düzene sokan süreçleri ve uygulamaları hayata geçirmeleri gerekli. Geleceğin şirketleri ise, nerede, ne zaman ve nasıl çalışacaklarına karar verme yetkisine sahip ve bu bağlamda sundukları performans ile değerlendirilen hibrit bir işgücü etrafında inşa edilecek.
Dijital Reklam
Çerezsiz reklamcılığa hazır mıyız?
Cem Eroğlu Adform Türkiye Ülke Müdürü
Öncelikle belirtmek isterim, modern pazarlama tanımının versiyonları yoktur. Modern pazarlamanın temelinde tüketici ile doğrudan iletişim yapabilmek vardır. Bunun için öncelikle tüketiciyi tanımak gerekir. Eğer birey olarak tanımlamak istiyorsanız kişiyi birinci parti rızasıyla kendi dünyanıza (CRM gibi) çekmeniz ve aktif tutmanız gerekiyor. Eğer davranış olarak tanımak istiyorsanız pazarlama teknolojileri araçları aracılığı ile (DMP, DSP ve DCO gibi) size karşı ilgiyi depolamanız gerekir. Kaçınmanız gereken başlık ise bunu kişiler özelinde veri sahipliğine sahip platformlara bağımlılık. Tüketici kitlenize iletişime ve hedeflemeye sizlerin karar vermesi gerekiyor. Başkaları ile aynı veriyi paylaşıp buradan rekabet ve artan fiyat avantajı ile gelir sağlayan platformlar değil. Ne kadar data noktası var ise tanımlanmalı, veri ambarınızda toplanıp sonrasında ise işlenmesi ve anlamlandırılmalıdır.
Önümüzdeki sene Ocak 2023’e doğru büyük tarayıcıların hiçbirinde çerezler tutulmayacak. Bu arada hatırlatayım, kişi başına limitli reklam gösteriminden yeniden hedeflemeye kadar tüm süreçlerde reklam teknolojileri çerezi baz alıyor. Endüstride resmi olarak bu ihtiyaca karşılık tanıtılan ilk ürün Adform’dan geldi, ID Fusion. 2021 yılı boyunca Firefox ve Safari tarayıcılarında gerçekleştirilen reklam yüzdelerine bakıp, 2022 yılında ise bu gösterimlerde boşa harcanan hacmi ID çözümleri ile test edilmesi gerekiyor. Hem geçmiş sene ile test edilen sene arasında bir kendimize ortalama rakam çıkartmak (benchmark) hem de hazırlık esnasında sene sonunda acil hazırlanalım diyen oyunculardan onlarca adım önde başlamak için.
Siber Güvenlik
Siber güvenlik, dijital dönüşümün hız kazanacağı 2022 yılında en önemli konulardan biri olacak
Burçin Olgaç Trend Micro Türkiye Teknik Lideri
2021 yılında işletmeler COVID-19 nedeniyle faaliyetlerini sürdürmek ve operasyonlara devam etmek için yeni bir iş ortamına uyum sağlamayı öğrendi. Pandeminin başlamasından bu yana teknoloji açısından uzun denilebilecek bir süre geçmesine rağmen, değişim 2022 yılında da kendini hissettirecek ve işletmeler uyum sağlamaya devam edecek. Salgınla yaşamayı öğrenen dünyada hibrit çalışma modeli neredeyse tüm işletmelerin en öncelikli konularından biri olacak ve siber saldırganlar hem denenmiş hem de yeni saldırılarla bu durumdan faydalanmaya çalışacaklar. 2022 yılında şimdiye kadar benzeri görülmemiş sayıda sıfırıncı gün açığı işletmeleri bekliyor olacak. İşletmeler, hedefli saldırıları savuşturmakla meşgul olurken, ileri düzey araçlara sahip siber saldırganlar iş dünyasını olumsuz yönde etkilemeye devam edecekler. Bir diğer öne çıkacak konu ise yeraltı pazarlarında satılan bağlantılı araçların satışındaki artış olacak. Dijital dönüşüm tüm sektörlerde daha da hızlanırken, siber saldırganlar buna paralel olarak saldırılarını artıracak. Küçükten büyüğe tüm işletmelerin ve kamu kuruluşlarının bu tür saldırılara karşı koyabilmeleri için en iyi siber güvenlik uygulamaları ve çözümleriyle savunmalarını güçlendirmeleri büyük önem taşıyacak. Trend Micro, tam görünürlük sağlayan sektörün en kapsamlı siber güvenlik çözümleriyle 30 yılı aşkın bir süredir olduğu gibi 2022 yılında da işletmelerin yanında olacak.
Bilgisayar
2022 yılında daha da yaygınlaşacak Chromebook’lar hızlı, kolay ve güvenli ultra taşınabilir bir deneyim sunacak
Sema Yıldız Acer Türkiye Pazarlama Müdürü
Acer, toplumun ihtiyaç ve taleplerine karşılık gelecek en güncel ürün ve hizmetleri satışa sunma misyonuyla, kendini, insanların hayatlarını iyileştirecek yenilikçi ürünlerin geliştirilmesine ve tasarlanmasına adayan bir şirket. Pandemiyle birlikte değişen dünya düzeniyle, evden çalışma ve uzaktan eğitim tüm ülke ve toplumlar için dijitalleşme sürecini zorunlu kılarken, Acer bu süre boyunca, en yeni ürünlerini, gerçekleştirdiği basın konferanslarında duyurdu. 2022 yılında da aynı şekilde yeni ürün ve çözümlerini duyuracak.
İlk olarak 2020 yılında Swift 5’le lanse edilen antimikrobiyal kaplı dokunmatik ekran ve sonrasında cihazda, tüm yüzeyler için sunulan bu özellik tüm portfolyoya uyarlanacak. Geçen sene duyurulan 16 inç ekranlı cihazlar ile Aspire serisinde harici ekran kartlı cihazları bu yıl daha sık görmeye başlayacağız. Aynı hanede birden fazla kullanıcının aynı bilgisayarı kişisel bilgisayarı gibi kullanmasına olanak sağlayan Chromebook’lar da en yeni teknolojilerle daha hızlı, kolay ve güvenli ultra taşınabilir bir deneyim sunacak.
Fintech
2022, FinTech’ler için önemli bir kilometre taşı olacak
Dr. Soner CANKO SC Yönetim & Danışmanlık Kurucusu
Son 10 yılda hayatımıza giren “finansal teknoloji” kavramı, büyük bir hızla gündemdeki konumunu yükselterek daha büyük kitleleri ilgilendiren vazgeçilmez bir kategori oldu. Son yıllarda da küresel çapta en çok yatırım alan, el değiştiren, ortaklık yapılan sektörler sıralamasında FinTech’ler ilk sıraya yükseldi. CB Insight’ın 2021 yılının ilk üç çeyrek verilerine bakarsak FinTech’ler 91,5 milyar dolarlık fonlama ile rekora imza attı. Aynı trendi Türkiye’de de görüyoruz, Türkiye en çok yatırım yapılan 10 Avrupa ülkesinden biri oldu. Orta Doğu ve Kuzey Afrika’da ise ikinci sırada yer aldı. Kısa bir süre önce Cumhurbaşkanlığı Finans Ofisi tarafından hazırlanan bir çalışmaya göre de Türkiye’de yasal düzenlemelerin tamamlanmasıyla en az 100 FinTech daha kurulacak. Bu verilerden de görüyoruz ki, 2022 yılında bizi çok hareketli ve başarılı günler bekliyor.
Bu yukarı doğru ivmede, kamunun son dönemde imza attığı çok yasada regülasyonun büyük önemi var. Uzaktan müşteri edinimi, açık bankacılık, servis bankacılığı ve dijital bankacılıkla ilgili yatırım ortamının netleşmesiyle birlikte sadece Türkiye’deki değil, yurt dışındaki şirket ve yatırımcıların da ‘harıl harıl çalıştığını’ söyleyebilirim.
Bu yıl, yepyeni teknolojiler ve trendler de finansal teknoloji sektörünün gündeminde olacak. Bunların başında ise Super App uygulamaları geliyor. Bu alanda henüz yolun başındayız ancak çok iyi örnekleri göreceğiz. İBB ve KOBIL’in birlikte geliştirdiği İstanbul Senin, önemli bir adım. 2022’de hem İstanbul Senin’in daha da büyüyeceğini, farklı şirketlerin ve kurumların da bu alandaki yeni ürünlerini göreceğiz.
Bir diğer önemli oyun alanı ise metaverse olacak. Dev teknoloji şirketlerinin bu alana gösterdiği özel ilgi, metaverse’i kaçınılmaz bir biçimde dayatıyor. Başta finans olmak üzere birçok alanda metaverse dünyasının gelişimine tanıklık edeceğiz. Burada FinTech’lerin çözüm ve ürünleri büyümeyi hızlandıracak.
Öte yandan, bizim uzun zamandır kullandığımız ancak dünyanın yeni keşfettiği BNPL (Şimdi Al, Sonra Öde) modeli, dijital bankacılık çözümleriyle finansal süpermarketlerin oluşumu, yapay zeka destekli veri analizi, dijital varlıklara dönük gelişmeler ve tüm bunlarla birlikte çok daha önemli hale gelecek siber güvenlik, 2022 yılında üzerinde en çok konuştuğumuz ve çalıştığımız başlıklar olacak.
Sağlık
Metaverse kavramı yaygınlaşmaya ve daha gerçekçi ve güvenilir bir altyapıda inşa edilmeye başlanacak
Ozan İnan Piar İletişim Stratejik Dijital Dönüşüm Danışmanı
Öncelikle 2022 yılında ana gündem maddesi yine 2021’in devamı olacak şekilde muhtemelen sağlık sektöründeki bazı teknoloji tabanlı gelişmeler olacak. Aşıyla ilgili yaşanan gelişmeler aslında bioteknolojinin öne çıkmasını sağladı. 2022 yılında da bazı bioteknoloji firmalarının özelikle kanserle ilgili bazı çözümler duyurabileceği konusunda takip ettiğim bazı kaynaklar var. Bioteknoloji dediğimizde yapay zekâ, derin öğrenme ve hatta bunların bir sonraki adımı olan nano bot dediğimiz çok küçük boyuttaki robotların işin içine girdiğini ve bu botların hastalıkların tespiti ve tedavisinde kullanılmasına başlanacağını düşünüyorum.
Sağlık sektöründe bu gelişmeler olurken aynı zamanda Elon Musk’ın 2022’de denemelerine bağlayacağını duyurduğu Neuralink projesi de ön plana çıkacak. Bu projenin sağlık sektöründe çok büyük etkileri olacak fakat daha sonraki aşamalarında bizim bugünü adıyla telepati dediğimiz beyindeki nöronlardaki ışıldamaların direkt dışarıya bir frekansla aktarılması sonucunda belki de yavaş yavaş konuşmadan iletişim kurabilmenin önü açılmış olabilecek. Beş duyumuzu kullanmadan kendimizi ifade edebilmemize yardımcı olacak ve duygularımızı dışarıya yansıtacak bir teknoloji tecrübe ediyor olacağız. Bu gelişmeler ışığında, hissedilebilir internet olarak adlandırabileceğimiz metaverse kavramı yaygınlaşmaya ve daha gerçekçi ve güvenilir bir altyapıda (web 3.0) inşa edilmeye başlanacak.
E-Ticaret
E-ticarette online ve offline kanalların daha entegre olduğu bir gelecek bizi bekliyor
Öget Kantarcı GittiGidiyor Genel Müdürü ve eBay MENA Bölge Direktörü
Son yıllarda dijitalleşmenin etkisiyle e-ticaret hızla yükseldi. Bu durumun 2022’de de devam edeceğini söyleyebiliriz. Özellikle Türkiye’de internet kullanımının artmasıyla birlikte sektörün geleceği açısından önemli fırsatlar görüyoruz. Geniş ürün portföyü, uygun ödeme yöntemleri, hızlı teslimat seçenekleri ve kolay iade politikaları gibi çeşitli seçenekler, tüketicilerin alışveriş için online kanalları tercih etmesinde etkili oluyor. Bu avantajlar e-ticareti bir trend olmaktan çıkarıp bir ihtiyaca dönüştürüyor. Önümüzdeki dönemde sektörümüz açısından mobil kanallar, yeni nesil ödeme sistemleri, lojistik gibi konuların önemi daha fazla artacak. Bu nedenle kullanıcılara daha iyi bir deneyim sunmak için bu alanlarda yatırımların yapılması önemli hale gelecek. Ayrıca gelecekte en önemli konuların başında yapay zekâ, büyük veri, teknolojik gelişmeler ve giderek yükselen bir trend olan kişiselleştirmenin yer alacağını düşünüyoruz. Bununla birlikte online ve offline kanalların bir arada olduğu bir alışveriş deneyimin de gelecekte hayatımızda olacağını söyleyebiliriz. Türkiye’nin öncü e-ticaret sitesi olarak 2022 stratejimiz doğrultusunda bu alanlara yatırım yaparak, kullanıcılarımıza daha iyi bir alışveriş deneyimi sunmaya odaklanacağız.
Ağ Teknolojileri
2022 yılın 5 kritik ağ teknolojileri trendi
Tuğba Şişik Reis Zyxel Networks Türkiye Ülke Müdürü
2020 ve 2021 yılları, ağ oluşturma alanına yeni dinamikler getirdi. Bu dinamikler yanında bazı yeni fikirler ve bakış açıları da gündeme geldi. 2022’de öne çıkacak dijital trendlerde şu beş teknolojinin öne çıkacağını öngörüyoruz.
1. Bulut bilişim
Bulut hizmetlerinin hızla benimsenmesi, büyük kurumsal yapıların çok hızlı biçimde önemli uygulamalarını ve iş yüklerini, şirket içi ve özel veri merkezleri yerine buluta taşımaya yönlendirdi. 2022’de bu trendin yükselişe geçeceğine inanıyoruz.
2. Ağ güvenliği
İş yerlerimizin ve hepimizin bağlanma şekli koronavirüs pandemisi sebebiyle büyük bir evrim geçirdi. Çalışanların önemli bir bölümü iş ağına evlerinden ya da bir başka uzak noktadan bağlanıyor. İşletmelerin ofislerini kapatırken hibrit bir çalışma ortamını ve eksiksiz bir evden çalışma stratejisini sürdürmelerinde SD-WAN çok daha önemli hale geldi. 2022’de bu trendin hızlanacağını söylemek yanlış olmaz.
3. IoT ve akıllı ev teknolojileri
2022 yılında ev eşyalarını uzaktan ve otomasyonla yönetmeye dönük ürünlerin gelişiminde bir sıçrama yaşanması bekleniyor. Bu durum, ev içi ağ teknolojilerinin de gelişimi için elverişli bir ortam sağlıyor.
4. 5G
Ağ dünyasının son yıllardaki en önemli gündem konularından biri şüphesiz 5G teknolojisi. 2021’de küresel 5G bağlantılarının sayısı üç katına çıkarak 670 milyona ulaştı ve önümüzdeki yıl içinde daha geniş bir pazara ulaşacak.
5. WiFi 6
Son iki yıldır gündemimizde daha fazla yer alan WiFi 6’nın bu yıl için de önemli bir ağ trendi olmasını bekleyebiliriz. WiFi 6 sayesinde daha fazla cihazın ağa bağlı olduğu ortamlarda kullanıcıların her biri daha hızlı ve daha tutarlı bağlantılar sağlayabilecek. Performansta veya yanıt süresinde bozulma olmaması, WiFi 6 teknolojisininin bireyler ve işletmeler gözündeki değerini daha da artıracak.
Bu yazı Digital Report Dergisi 12. sayısında yayınlanmıştır.