Elektrikli araç satışları gün geçtikçe artıyor. Element Energy’nin en son araştırması, AB ve Birleşik Krallık’taki tüketicilerin eninde sonunda kaçınılmaz olarak elektrikli araçlara (EV’ler) geçeceğini gösteriyor.
Çalışmaya Birleşik Krallık, Fransa, İtalya, İspanya, Almanya, Polonya ve Hollanda’dan 14.000 katılımcı dahil edildi. Bunlar Avrupa Birliği, Birleşik Krallık ve EFTA bölgesindeki yeni binek araç kayıtlarının yaklaşık %80’ini oluşturan ülkelerdir.
Elektrikli araç satışları gelecekte nasıl olacak?
Peşin maliyet, müşterinin güç aktarma sistemi kararları için en önemli husus olarak görülüyor. Bunu sürüş mesafesi, çalıştırma maliyeti ve şarja erişim izledi.
Araştırmaya göre, elektrikli araçlara yönelik artan talep, düşen lityum iyon pil üretim maliyetleri ve önümüzdeki on yıl içinde piyasaya çıkması beklenen daha ucuz, daha yüksek özellikli EV’lerin piyasaya sürülmesinden kaynaklanıyor.
Şimdi ve 2025 arasında, akülü elektrikli araçlara (BEV’ler) yönelik tüketici talebinin diğer tüm güç aktarma organlarını geride bırakması bekleniyor. 2030’da bu oranın %50’ye, 2050’de ise %80’e çıkması bekleniyor. BEV’lerin yeni standart haline gelmesiyle birlikte, 2027’de başka hiçbir güç aktarma organının pazarın %20’sinden fazlasını oluşturması beklenmiyor.
Çalışma, en iyimser senaryoda, akülü elektrikli araçlar ile içten yanmalı motorlu araçlar arasındaki fiyat paritesinin 2028 yılında gerçekleşmesini bekliyor.
Batarya teknolojisinin mevcut hızıyla gelişmeye devam etmesi durumunda, 2030 yılına kadar tüm araç satışlarının %80’ini ve 2050 yılına kadar %100’ünü EV satışları oluşturacak. Aşağıdaki grafik iki durum arasındaki farkları gösteriyor.
Avrupa’da ilk kez bir elektrikli araba en çok satılan oldu: Tesla Model 3
Elektrikli araçlarda şarj sorunu nasıl çözülecek?
Avrupa’daki tüm yeni araba alıcılarının %59’unun özel sokak dışı şarja sahip olduğu tahmin ediliyor. Bu nedenle bu amaç için kamu altyapısını kullanmaları gerekmeyecek. Bu bilgilerin ardından rapor, talepten önce kamu ücretlendirmesine erişimin genişletilmesinin BEV’nin benimsenmesini tek başına önemli ölçüde artırmadığını tespit etti.
Kamu şarj altyapısı 2030 yılına kadar kullanıma sunulsa bile, aşağıdaki grafikte gösterildiği gibi, elektrikli araçlara olan talep on yıl içinde yalnızca %10 oranında artacak.
Ancak, hem özel hem de kamu şarj istasyonlarının kıt olduğu ülkelerde (örneğin İspanya, İtalya ve Polonya), daha fazla altyapının getirilmesinin büyük bir gizli talep yaratması bekleniyor. Verilere göre, tüketicilerin şarj etme erişimi yoksa elektrikli araç satın almaları beklenmiyor.
Rapor: Dünyada yeni trend elektrikli arabalar
Elektrikli araçlar geleneksel otomobil piyasasını bitirebilir mi?
İşletme maliyeti, peşin satın alma maliyeti ve 500 km’lik bir menzil gibi özellikleri eşleştirilseydi, katılımcıların büyük çoğunluğu (%73) ICE yerine EV’yi seçme eğiliminde.
Element Energy’ye göre, hükümetlerin yeşil hedeflerini giderek daha fazla vurgulaması ve elektrikli araç teknolojisinin gelişip yaygınlaşmasıyla, plug-in hibrit elektrikli araçlara olan talep artacak. Ancak çalışma, elektrikli araç pazarının tek başına içten yanmalı motorlu araçların sonunu getiremeyeceğine de işaret ediyor.
Araştırma, geleneksel araç satışlarının yasaklanmasının EV talebini önemli ölçüde artıracağını gösteriyor.