2035 yılına kadar benzinli ve dizel araçlara veda edebiliriz. Avrupa Komisyonu iklim değişikliğiyle mücadele önerilerini sertleştiriyor. Avrupa Komisyonu başkanı Ursula von der Leyen, çevreye zararlı emisyonları 2030 yılına kadar en az %55 oranında azaltma önerisini resmi olarak sundu ve “Fosil yakıt ekonomisi sınırlarına ulaştı. Gelecek nesillere sağlıklı bir dünya, iyi bir iş piyasası ve büyüme bırakmak istiyoruz.” dedi.
2035 yılına kadar benzinli ve dizel araçlara veda
Bu adım, 1990’larda sahip olduğumuz emisyon seviyelerine geri dönmekle eşdeğer. Bunu başarmak için alınacak önlemlerden biri de, o yıla kadar otomobil emisyonlarının aynı yüzdesini azaltmak ve 2035 yılına kadar zararlı gaz yayan araçların satışını durdurmak.
Uzak bir tarih gibi görünüyor, ama her şey göreceli. On dört yıl içinde benzinli, dizel ve hatta hibrit otomobillerin satışının sona ermesinden bahsediyoruz. O andan itibaren, bu arabalar hala yolda olacak, ancak yalnızca sıfır emisyonlu arabalar satın alabileceksiniz. Komisyon, 2050 yılına kadar yollarda daha fazla yanmalı araba olmayacağını tahmin ediyor.
Hedef iddialı. Öyle ki, bazı ülkelerin Nisan başında onayladığı İklim Değişikliği ve Enerji Dönüşümü Yasası’nın daha da sıkılaştırılması gerekecek. 2040 yılına kadar sıfır emisyonlu modellerin öne çıkarılması gerekecek. Renault gibi şirketler, 2030 yılına kadar içten yanmalı otomobil satışlarını sadece %10’a düşürmeyi hedefleyerek şimdiden başarılı oldular.
Avrupa Komisyonu, bu yeni direktife paralel olarak, Birlik’te ana yollarda her 60 km’de bir elektrikli araç şarj noktalarının ve her 150 km’de bir hidrojen yakıt ikmal noktalarının kurulmasını gerektirecek önlemler önerdi.
The make-or-break decade has already started.
Our first major climate milestone will be a 55% reduction of emissions by 2030.
And by 2050, we aim to make the EU climate neutral.
Today, we present concrete proposals to reach these goals: https://t.co/h20a4iwgap#EUGreenDeal pic.twitter.com/jw7l1G6V7e
— European Commission (@EU_Commission) July 14, 2021
Birliğin tüm üye ülkelerinin bu yönergelere uyması için müzakereler, temiz bir modele geçiş nedeniyle enerji fiyatlarının çok pahalı hale gelmesini önlemeye ayrılacak 72 milyar avroluk bir fon içerecek. Artacak olan, fosil yakıtların fiyatı, böylece tüketimlerini caydırmak ve vatandaşları emisyonsuz arabalara geçmeye ve her ülkenin sahiplerine sunduğu vergi avantajlarından yararlanmaya çekmeye çalışmak.
Teklif ayrıca, Avrupa ormanlarına 3 milyar ağaç dikmek, toplamda üretilen temiz enerji yüzdesini 2030’a kadar %40’a çıkarmak, havalimanlarında ve limanlarda temiz enerjiye erişim gibi diğer sektörlerdeki emisyonları azaltmaya yönelik önlemleri de içeriyor. Büyük gemilerde fosil yakıtların tüketilmesi ve ithal edilen ürünlerin yaydıkları CO2 miktarına göre vergilendirilmesi de söz konusu olacak.