Avrupalı düzenleyiciler, Dijital Piyasalar Yasası’nı uygulandığı takdirde Google, Apple, Facebook, Amazon ve Microsoft dahil olmak üzere dünyanın büyük teknoloji platformlarını operasyonlarının önemli kısımlarını yeniden yapılandırmaya zorlayabilecek büyük rekabet kuralları konusunda anlaşmaya vardı.
AB Dijital Piyasalar Yasası nedir? Avrupa’da rekabeti nasıl değiştirecek?
Şirketler, kişisel bilgilerine dayalı reklamları hedeflemek için tüketicilerden artık “açık onay” alacak. Daha küçük servislerin Apple’ın iMessage ve Meta’nın WhatsApp gibi anlık mesajlaşma platformlarıyla iletişim kurması gerekecek. Ayrıca müşterilerin kendi tarayıcılarını, arama motorlarını ve kişisel sesli asistanlarını seçmelerine de izin verecekler.
Avrupa Birliği’nin, AB’nin dijital ekonomide rekabet eksikliği olarak gördüklerini ele almayı amaçlayan Dijital Piyasalar Yasası üzerindeki müzakereleri Perşembe günü Brüksel’de sona erdi.
Avrupa Birliği, Google’a toplam 8,5 milyar euro para cezası verdi
Avrupa Parlamentosu, yasayı yazdan önce geçirmeyi planlıyor. Yakında AB başkanlığını tamamlayacak olan Fransa’dan Emmanuel Macron, yasanın onaylanmasını istiyor.
Avrupa Komisyonu Başkan Yardımcısı Margrethe Vestager, Twitter’da şu açıklamaları yaptı:
“Açık, adil, rekabet edilebilir dijital pazarların yolunu açan eşi benzeri görülmemiş bir yasa çıkardık, böylece herkesin bunu yapmak için adil bir şansı var. “Kapı bekçileri” artık sorumluluk almak zorunda kalacaklar.”
https://twitter.com/vestager/status/1507119012328710156
Büyük teknoloji şirketleri, Avrupa ile olan antitröst savaşını nasıl kaybetti?
AB’de katı bir antitröst rejimi uygulanıyor. Kalan oylar sadece formalite olarak görülüyor. DMA’ya (Dijital Hizmetler Yasası) karşı güçlü bir şekilde lobi yapan ancak nasıl uyulacağını bulması gereken büyük teknoloji firmaları için hala çözülmesi gereken çok şey var.
DMA, büyük teknoloji firmaları için standartlar belirleyerek onları “kapı bekçileri” olarak sınıflandırır. Organizasyon, yasaları çiğneyen firmalar için düzenlemeler, sorumluluklar ve para cezaları düzenleyecek.
DMA kapsamında olmak için işletmelerin arama motorları, sosyal ağlar, haberciler ve sosyal medya gibi “temel platform hizmetleri” sağlaması gerekiyor. Bu şirketlerin piyasa değeri en az 75 milyar Euro (yaklaşık 82,6 milyar dolar) ve yıllık satış hacmi 7,5 milyar Euro olmalıdır. Ayrıca AB’de aylık en az 45 milyon son kullanıcıya ve yıllık 10.000 ticari müşteriye sahip olmaları gerekir.
Uygunsuzluk cezaları, tekrarlanan ihlaller için küresel satışların %10’una ve cironun %20’sine ulaşabilir. Komisyon, belirli bir süre için “bekçi” işletmelerin işletmeleri satın almasını yasaklayabilir.
Avrupa Komisyonu, Apple’ı diğer müzik platformlarına karşı konumunu kötüye kullanmaktan suçlu buldu
ABD’li yetkililerin, tekliflerin ABD şirketlerine karşı ayrımcılık yaptığına dair endişelerine rağmen, AB, Big Tech’i düzenlemede ABD’den çok daha agresif.
ABD Ticaret Odası Avrupa İşleri kıdemli direktörü Garrett Workman, Axios’a şunları söyledi:
“Gerçekten kötü bir emsal teşkil ettiğini düşündüğümüz rekabete aykırı iş uygulamalarından ziyade firmaları hedef alan düzenlemedir.”
Bir Google sözcüsü de konuyla ilgili şu yorumu yaptı:
“DMA’nın tüketici tercihi ve birlikte çalışabilirlik konusundaki hedeflerinin çoğunu desteklerken, bazı kuralların yeniliği ve Avrupalılara sunulan seçenekleri azaltabileceğinden endişe duyuyoruz. Şirket şimdi nihai metni incelemek ve bunu uygulamak için düzenleyicilerle birlikte çalışmak için zaman alacak.”
Bu arada, büyük teknoloji firmalarının savunucuları, Rusya’nın Ukrayna’yı işgalinin ve çatışmada teknolojinin kullanılmasının, Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa arasında daha fazla uluslararası teknoloji politikası iş birliğine duyulan ihtiyacı vurguladığını savunuyorlar.
“Büyük siber güvenlik sonuçları olan uluslararası bir çatışma, sektörü dünya liderleriyle bir araya getiremezse, hiçbir şey yapamaz.”
-TechNet’in kıdemli başkan yardımcısı Carl Holshouser
Komisyonun, DMA’yı nasıl uygulamayı planladığının yanı sıra bu görevden hangi hükümet departmanının sorumlu olacağını tamamlaması ve detaylandırması gerekecek. Büyük internet platformlarının yasa dışı çevrimiçi içeriği nasıl ele alması gerektiğine ilişkin devasa bir düzenleme gündemi olan Dijital Hizmetler Yasası, düzenleyiciler tarafından hala tartışılıyor.