İlk başta TikTok’a ilgi gösterenler liseli gençlerdi; ardından markalar geldi. Şimdi ise, uygulama Çin menşeli olduğu için ABD hükümetini peşine takıyor.
Reuters, ABD ulusal güvenlik yetkililerinin önde gelen senatörlerin çağrıları üzerine TikTok’un sahibi ByteDance’ı soruşturmak için harekete geçtiğini aktardı. Habere göre ABD, geriye dönük olarak TikTok’un 2017’deki 1 milyar dolarlık Musical.ly satın alımını gözden geçiriyor.
Bir TikTok sözcüsü bildirilerinde “Devam eden düzenleyici süreçler hakkında yorum yapamasak da ABD’deki düzenleyicilerin ve kullanıcıların güvenini kazanmaktan daha yüksek bir önceliğimiz yok. Kendimizi adadığımız bu çalışmamız içinde Meclis ile birlikte hareket etmek var” dedi.
TikTok’un, reklamverenlere verilen tanıtım bildirimine göre, ABD’de aylık 30 milyondan fazla kullanıcısı var. Markalar, trendleri yansıtan videolar diyebileceğimiz “hashtag yarışmalarına” sponsorluk edebiliyorlar ve tüm ekranı kaplayan video reklamlar gösterebiliyorlar. Ama artık reklamverenlerin ABD güvenlik incelemesi hakkında tetikte olmaları gerekebilir. Bazı ajanslar içinde bulunduğumuz ticarî tarife savaşları ikliminde markaların TikTok’a dikkat etmesi gerektiğini söylüyor.
“Reklamverenleri marka güvenliği endişeleri konusunda uyarıyor ve uygun alternatifler sunuyoruz” diyor bir ajans yöneticisi.
Artan inclemeler sonucunda TikTok ve reklamverenleri şu şekillerde etkilenebilir:
Niye bu kadar yaygara?
Senatör Marco Rubio, soruşturma raporunun ardından Cuma günü yaptığı açıklamada, “Çinli bir şirkete ait olan ve Amerikalılar hakkında büyük miktarda veri toplayan bir platform ülkemiz için potansiyel olarak ciddi bir tehdit oluşturuyor” dedi.
Senatör, TikTok’un Musical.ly satın alımı gibi alımları inceleme yetkisine sahip olan ABD Hazine Departmanı’na durumu incelemesini önerdi.
Geçen hafta Senatör Chuck Schumer ve Senatör Tom Cotton, ülkenin ulusal istihbarat müdürüne “Diğer içerik platformlarının yarattığı ulusal güvenlik risklerinin bir değerlendirmesini” isteyen bir mektup gönderdi.
Reklamverenleri etkileyecek mi?
Reklamverenler şimdiye kadar TikTok’un yapısı veya Çin ile ilişkisi hakkında endişe duymuyorlardı. Hatta platformda reklam verebilmek için birbirileriyle yarıştıkları söyleniyor.
Dijital danışmanlık firması Gartner’ın kıdemli uzmanı Lili Meng, “Müşterilerimizden son zamanlarda TikTok’taki güvenlik endişeleri nedeniyle oluşabilecek sorunlar hakkında hiçbir şey duymadık” dedi. “Bu endişenin, bazı markaların Çin platformuna daha temkinli yaklaşmalarını veya geri çekilmelerini sağlayabileceğini düşünüyorum” dedi.
Rakipler ne diyor?
Facebook CEO’su Mark Zuckerberg, kendi şirketini savunurken TikTok’un imajını büyüttü. ABD’deki düzenleyiciler, Facebook’un, Google’ın, Amazon’un ve Apple’ın teknolojideki hakimiyetleriyle ilgili endişeleri araştırıyorlar. WhatsApp ve Instagram’ın sahibi olan Facebook’u “parçalama” çağrıları bile oldu.
Zuckerberg, eğer ABD teknolojisi aşırı kontrol altına alınırsa, Çin veya diğer yabancı güçlerin avantaj elde edebleceğini savundu. Zuckerberg halka ilişkiler çalışması için yaptığı Georgetown Üniversitesi’ndeki konuşmasında TikTok’un Hong Kong’daki aylardır süren özgürlük protestolarını sansürleyebileceğini söyledi. Zuckerberg, “Yakın zamana kadar, Çin dışındaki hemen hemen her ülkedeki internet, güçlü ifade özgürlüğü gibi değerlere sahip Amerikan platformları tarafından tanımlandı” dedi. Zuckerberg, “Bu değerlerin kazanacağının garantisi yok” diye ekledi. Kendisinin muhtemelen Twitter üzerindeki ABD sağına yapılan gizli baskıdan ve ifade özgürlüğünü hiçe sayan politikalardan haberi yok…
TikTok Facebook, Snapchat ve YouTube’da büyük bir reklamveren. Ayrıca, Spiegel Dergisi, TikTok’un Snapchat ile entegre hizmetler üreten geliştirici bir ortak olduğunu belirtti.
Bu TikTok’a zarar verebilir mi?
ABD bu yıl zaten başka bir Çinli teknoloji satın alımını bozdu. Eşcinsel ilişki uygulaması olan Grindr’ı satın alan Çinli firma Kunlun, ABD’de yapılan titiz bir incelemeye tabi tutulduktan sonra uygulamanın sahipliğini elinden çıkardı.
TikTok’un bu gözetimi ciddiye aldığı açıkça görülüyor. TikTok iki eski Meclis başkanının yönettiği yasal bir danışmanlık firması olan K&L Gates’in hizmetlerini satın alıyor. Bu Meclis’in vereceği kararda bir değişikliğe sebep olur mu, bilinmez…
TikTok, Çin merkezli ByteDance’a ait, ancak şirket, kullanıcılar hakkında topladığı verilerin ABD’de depolandığını iddia ediyor. ByteDance, Çin’deki kullanıcılar için, bir TikTok klonu olan Douyin adlı farklı bir uygulama sunuyor.