Adobe’un Figma’yı satın almak için yaptığı 20 milyar dolarlık dev teklif artık yok. Büyük birleşme planları, Avrupa’daki yasal süreçler sonucunda resmi olarak suya düştü.
Geçtiğimiz yıllarda sektörün önde gelen markasına dönüşen Adobe, rakibi Figma’yı satın almak istediğini duyurmuş ve çalışmalarına başlamıştı. Ancak bu konuda çalışmalar yürüten yalnızca Adobe değildi. Avrupa Birliği ve Birleşik Krallık rekabet kurumları da söz konusu satın alma sonucunda sektördeki rakip sayısının ve rekabetin azalacağı gerekçesiyle anlaşmayı incelemeye başladı. Bu incelemeler sonucunda varılan karar ise bugün duyuruldu.
20 milyar dolarlık Adobe ve Figma birleşmesi iptal oldu
İlk olarak geçen yıl eylül ayında duyurulan anlaşma, büyüklüğü ve Adobe’un önemli rakiplerinden birini egale edeceği ihtimali nedeniyle uzun süredir rekabet kurumlarının merceği altındaydı. Bu anlaşmayı ilk olarak Amerika Birleşik Devletleri Adalet Bakanlığı (DOJ) yakından inceledi. Ancak ABD rekabet kurumu, anlaşmanın gerçekleşmesini engelleyecek bir durum olduğuna yönelik herhangi bir resmi dava açacak delillere ulaşamadı. Anlaşmanın seyrini değiştiren karar ise Avrupa’dan geldi.
Birleşik Krallık rekabet kurumu, kasım sonunda planlanan satın almanın “inovasyona zarar vereceği” gerekçesiyle derinlemesine bir soruşturma başlattı. Ağustos ayında da Avrupa Birliği (AB) tarafından benzer bir eylem planı duyuruldu. Bu soruşturmaların sonucunda, rekabet kurumları söz konusu birleşmenin Adobe’u bir tekele dönüştüreceğine kanaat getirdi. Karara saygı duyan Adobe ve Figma, yayınladıkları ortak basın bildirisinde anlaşmanın iptal olduğunu açıkladı:
“Her iki şirket de birleşmenin haklarına ve rekabeti artırıcı faydalarına inanmaya devam etse de Adobe ve Figma Avrupa Komisyonu ve Birleşik Krallık Rekabet ve Piyasalar Kurumu’ndan gerekli yasal onayları almak için açık bir yol bulunmadığına dair ortak bir değerlendirmeye dayanarak, işlemi karşılıklı olarak sonlandırmaya karar verdi.”
Adobe 1 milyar dolar fesih ücreti ödeyebilir
Rekabet Kurumu’nun kararı, Adobe’yi sadece Figma’yı satın almaktan alıkoymuyor. ABD merkezli dev şirket aynı zamanda bir fesih ücreti de ödemek zorunda. Adobe ile Figma arasında imzalanan ancak daha sonra rekabet kurumları tarafından veto edilen birleşme anlaşmasına göre, birleşmenin rekabet kurumlarından onay alamaması veya birleşmenin imzaların atılmasından sonraki 18 ay içerisinde tamamlanamaması durumunda Adobe’un, Figma’ya 1 milyar dolar anlaşma fesih ücreti ödemesi gerekiyor.
Adobe Photoshop AI kullanıma sunuldu
Figma’nın piyasadaki etkili rolü
Rekabet kurumlarının Figma’nın satışındaki asıl endişesi, Adobe ile Figma’nın benzer ürünlerle birbirlerine karşı rekabet etmesi değil, Figma’nın interaktif ürün tasarım araçları için “açık pazar lideri” olarak görülmesi. Rekabet kurumuna göre, Figma dijital tasarım oluşturma araçları alanında Adobe üzerinde “kısıtlayıcı bir etki” görevi görüyor ve bu satın alma Adobe’un karşısındaki “etkili rakibi” ortadan kaldırıyordu.
Konuyla ilgili bir blog yazısı kaleme alan Figma’nın kurucu CEO’su Dylan Field, Adobe ve Figma arasındaki ürün ve sektör farklılıklarını anlatmalarına rağmen rekabet kurumlarını ikna edemediklerini, bunun sonucunda ise “ortak fesih kararı” verdiklerini belirtti:
“Umut ettiğimiz sonuç bu değil, ancak dünyanın dört bir yanındaki rekabet kurumlarının işletmelerimiz, ürünlerimiz ve hizmet verdiğimiz pazarlar arasındaki farkları ayrıntılarıyla anlatmak için harcanan binlerce saatin ardından, artık anlaşmanın yasal olarak onaylanmasına giden bir yol görmüyoruzartık anlaşmanın yasal olarak onaylanmasına giden bir yol görmüyoruz”
-Field
Öne çıkan kaynak görsel: Adobe