Temel işletim sistemi benzer olsa da Android cihaz kullanıcıları, üreticinin özelleştirme katmanına bağlı olarak farklı bir kullanıcı deneyimi yaşar.
Yalnızca farklı kullanıcı arayüzlerine, özel özelliklere ve sıra dışı uygulamalara sahip olmakla kalmaz; bazı durumlarda, yakın tarihli bir yayında iddia edildiği gibi üreticilerin faaliyetleri kullanıcılarının gizlilikleri de kullandıkları cihazlara göre değişiklik gösterebilir.
Kişisel veri güvenliği araştırması: Android akıllı telefonlar
Trinity College Dublin ve Edinburgh Üniversitesi’nden araştırmacılar tarafından ortaklaşa yapılan araştırmada altı üretici tarafından geliştirilen Android varyantları tarafından yönetilen ve gönderilen verileri gözden geçirildi. Samsung, Xiaomi, Huawei, Realme ve LineageOS gibi markalar araştırma içinde değerlendirildi.
Çalışma, değerlendirilen tüm akıllı telefon üreticilerinin akıllı telefonlara yüklenen tüm uygulamaların bir listesini derlediğini de belirtiyor. Bu davranış, cinsel yönelimleri, siyasi eğilimleri veya dini inançları gibi kişisel şeyleri ortaya çıkarabileceğinden, kullanıcıların gizliliğini tehlikeye atabilir.
Samsung, Xiaomi, Realme ve Google’ın bu çalışmada, donanım seri numarası gibi kalıcı cihaz tanımlayıcılarının yanı sıra kullanıcı tarafından değiştirilebilecek diğer reklam tanımlayıcılarını topladığı keşfedildi. Tek istisna, bu araştırmanın bulgularına göre kişisel verileri iletmediği tespit edilen / e / OS oldu. Donanım seri numarası gibi uzun ömürlü cihaz tanımlayıcıları da bu çalışmada Samsung, Xiaomi, Realme ve Google tarafından takip edildi. Bu, bir mobil cihazın bir reklam tanımlayıcısını silmek için sıfırlanabilmesine rağmen, ekip mülkiyeti değiştirirse yanlış da olsa aynı ilgi grubuna ait olarak tanımlanabileceği anlamına geliyor.
Örneğin, Xiaomi akıllı telefonları, kullanıcının uyku/uyandırma düğmesine bastıktan sonra ekran kilidini açmasının ne kadar sürdüğünü izlemek için kullanılan “uyandırma kilidi” adı verilen benzersiz bir tanımlayıcıya sahip. Bu göstergelere göre bazı veriler dengeli ise ne zaman ve ne kadar telefon görüşmesi yapıldığını söylemek mümkün. Veriler muhtemelen Avrupa dışından Singapur’a gönderilecek ve izleme mekanizması, web tanımlama bilgileri ve veriler tarafından kullanılanlara benzer teknolojiler kullanacaktır.
Huawei ile ilgili olarak, entegre klavye ve EMUI özelleştirme katmanı olan Switkey – Microsoft’un – mesajlaşma arama çubukları veya kişi defteri gibi uygulamaların kullanımı hakkında üreticisine (yani Huawei’den üçüncü tarafa) bilgi aktardığını belirtmekte fayda var.
Diğer bir dezavantajı ise Google, Microsoft, Linkedin ve Facebook yazılımlarının önceden yüklenmiş olduğu bilgisayar sistemlerinin, verileri sessizce ve kullanıcılara devre dışı bırakma seçeneği bırakmadan toplaması oldu.
Akıllı telefonlarımızın gizliliğini analiz etmenin önemi
Trinity College Dublin Bilgisayar Bilimi ve İstatistik Okulu’nda bilişim sistemleri başkanı ve bu çalışmanın ortak yazarı Profesör Doug Leith, bu bilgiyi bilme ihtiyacı üzerine, yorum yaptı:
“Telefonlarımız tarafından, kapsam dışında kalmanın mümkün olmadığı devasa ve sürekli veri toplamayı tamamen kaybettiğimizi düşünüyorum. Web çerezlerine ve hatalı çalışan uygulamalara çok fazla odaklandık. Umarım çalışmalarımız halk, politikacılar ve düzenleyiciler için bir uyandırma çağrısı görevi görür. İnsanlara telefonlarından çıkan veriler üzerinde gerçek bir kontrol sağlamak için acilen anlamlı bir eyleme ihtiyaç var.”
-Profesör Doug Leith
Çalışmanın diğer yazarı, Edinburgh Üniversitesi Enformatik Okulu’nda doçent olan Dr. Paul Patras şöyle diyor:
“Son yıllarda AB üye ülkeleri, Kanada ve Güney Kore de dahil olmak üzere birçok ülkede kişisel bilgi koruma yasalarının kabul edildiğini görmemize rağmen, kullanıcı veri toplama uygulamaları yaygınlığını koruyor. En endişe verici olanı, bu tür uygulamaların akıllı telefonlarda, kullanıcıların bilgisi olmadan ve bu tür işlevleri devre dışı bırakmanın erişilebilir bir yolu olmadan “başlık altında” gerçekleşmesidir. Bununla birlikte, gizlilik bilincine sahip Android varyantları ilgi görüyor ve bulgularımız pazar lideri satıcıları aynı şeyi yapmaya teşvik etmelidir.”
-Dr. Paul Patras