Apple’ın müzik sektörüne getirdiği yeni öneri Spotify gibi müzik servislerlerinin iş modelini tehdit eder nitelikte.
Apple geçtiğimiz günlerde, üç yargıç tarafından oluşturulan ve ABD müzik yapımcıları için teliflerin belirlenmesinde rol oynayan, Telif Hakları Kuruluna bir öneri sundu. Apple’ın önerisine göre her bir servis bir parçanın 100 kez çalınması karşılığında 9,1 cent ücret ödemeli böylece sanatçılar ve aracı kurumlar için hesaplamalar çok daha basitleşecek ve net bir hal alacak.
Ancak bu öneri Spotify gibi servisler için hiç iyi haber değil zira Spotify parçaların popülerliğine göre değişen farklı seviyelerden oluşan daha karmaşık bir telif ödeme sistemine sahip. Yapılacak bu değişiklik Spotify’ın gelirlerini doğrudan etkileyebilir.
İlk olarak New York Times‘da yer alan habere göre Apple’ın bu önerisinin amacı doğrudan Spotify’ı hedef tahtasına koymak ve işlerini zorlaştırmak. İşin en ilginç yanı ise böyle bir telif sistemi Apple’ı pek etkilemeyecek zira Apple’ın her yayıncı ve sanatçı ile ayrı anlaşmaları bulunuyor.
Bunlardan birisine örnek olan Taylor Swift’in albümleri Apple Music servisinde daha erken yayınlanıyor ve hatta Swift Apple Music reklamlarında bile oynuyor.
Apple Music servisi başladığından bu yana yaklaşık 15 milyon ücretli abone kazanmış durumda. Bununla birlikte şirket sadece ilk kez servisi kullananlar için üç aylık bir deneme hesabı açıyor ve bu dönemde dinlenilen parçalar için de sanaçılara ödeme yapıyor.
Spotify ise ücretli ve ücretsiz olarak iki ayrı servise sahip. Ücretsiz servis içinde kullanıcılar bazı kısıtlara sahip ve aralarda radyo gibi reklamlar dönüyor. Spotify’ın şu anda 70 milyon ücretsiz ve 30 milyon ücretli abonesi bulunuyor.