Araç içi ödemeler otomotiv sektörü için yeni gelir kaynağı olacak. İnternete bağlı otomobiller ile, sürüş deneyimi birden fazla işlemin gerçekleştirilebildiği bir süreç haline geldi. Bazı şirketler, otomobillerinin Nesnelerin İnterneti evrenine entegrasyonu sağladı ve onu yazılımı aracılığıyla bağladı. Diğer üreticiler de, Tesla’nın ekranını bir konsola dönüştürerek büyük bir gelişme elde ettiği eksiksiz bir bilgi-eğlence konsepti oluşturmayı seçtiler. Günümüz araçları, bazı yöneticilerin tanımladığı gibi yeni akıllı telefonlar ve sundukları işlevler, geleceklerin sadece başlangıcı.
Ancak bu teknoloji, otomobillerin fiyatını ve kısmen de üreticileri etkileyen maliyetler ortaya çıkarıyor. Otomotiv sektörünün geniş bağlantı yelpazesinden para kazanma stratejisine girmiş olmasının nedeni de bu. Bazı markalar beyin fırtınalarının ardından reklamları bilgi-eğlence sistemlerine entegre etmeyi planlıyor, ancak bu içeriğin marka itibarlarına zarar vereceğinden korkuyor. Dolayısıyla açılan bir diğer seçenek de bağlantılı araçlarda ödeme platformlarının entegrasyonu.
ABI Research tarafından otomotiv endüstrisinde reklam ve e-ticaret uygulaması üzerine yapılan bir araştırmaya göre, üreticilerin otomobillerin HMI’sine entegre edilen ödemelerden elde ettikleri gelirler, 2026’da sadece Amerika Birleşik Devletleri’nde 3,940 milyon dolar olacak. Bu hacim, McKinsey verilerine göre bugünkü 400 milyona kıyasla 2023 yılında toplam küresel araç filosunun dörtte birini oluşturması beklenen internete bağlı araçların kademeli olarak genişlemesi ile büyüyecek. Danışmanlık firması, 2025 yılına kadar bu tür otomobillerin halihazırda pazarın yüzde 86’sını oluşturacağını tahmin ediyor.
Entegre ödemeler, görüntülü reklamcılıktan daha iyi
ABI Research Otomotiv ve Mobilite Araştırma Analisti Maite Bezerra, “Bugün, araç bağlantısı neredeyse bir zorunluluktur. Ancak bunun otomobil üreticileri için bir bedeli var ve bunu kimin ödeyeceği konusunda hala bir fikir birliği yok. Müşterilerin büyük çoğunluğu aboneliklerini yenilemenin değerini görmüyor ve markalar başarısız bir şekilde ücretsiz deneme sürelerini daha fazla uzatmamaya çalışıyor” dedi.
Analistlere göre bağlantılı araçların bilgi-eğlence sistemlerine entegre edilmiş reklamlar, birinci sınıf araç sahipleri için iyi bir seçenek olmayacak, ancak daha basit arabalara ve ortalama ekonomik seviyelere sahip kullanıcılar için, ücretsiz veya reklamcılığa daha alışkın olan bir seçenek söz konusu olabilir. Bezerra, “Telefonların aksine araçlar, müşterilerin önemli bir yatırım yaptığı pahalı ürünler. Dolayısıyla, ekranlarında sürekli olarak reklam görürlerse muhtemelen hoşnut olmayacaklar” diye ekledi.
GM Marketplace’i başlatan General Motors veya müşterilerine Uconnect Market’i sunan FCA gibi bazı markalar bu tür bir çözümü halihazırda uyguluyor, ancak şu an için kendilerini ikame ürün olarak konumlandırmayı başaramadılar.
ABI Research tarafından bulunan ana kullanım engeli, fazladan bir program indirmenin gerekli olması ve taksit ödemelerini kolaylaştırmaması. Bu kullanılabilirlik sorunlarını çözmek için otomobil üreticileri, bu ödeme işlevlerini aracın bazı bölümlerine bağlamak için Cerence, Xevo, Telenav veya SiriusXM gibi şirketlerle çalışıyor. Örneğin, kişiselleştirilmiş hizmetler sunmak için yakıt sensörleri, konum veya sürücü profili odaklı çalışmalar bu kapsamdaydı. Bu projeler pandemi nedeniyle şirketlerin yol haritasında arka koltukta yer aldı ve 2023 yılına kadar önemli bir gelişme beklenmiyor.