Avrupa’da otomobil güvenliğinde yeni bir sayfa açılıyor. Avrupa Yeni Otomobil Değerlendirme Programı (Euro NCAP), 2026 yılından itibaren araçların temel fonksiyonlar için fiziksel kontrollere sahip olmasını zorunlu kılıyor. Bu sayede sürücülerin dikkatinin yoldan ayrılması ve kaza riski önlenebilecek.
Avrupa’daki otomobil üreticileri, daha güvenli sürüşü teşvik etmek amacıyla dönüş sinyalleri ve silecekler gibi temel işlevler için dokunmatik ekran kullanımını sınırlandırmaya yönlendiriliyor. Bağımsız ve saygın bir otomotiv güvenlik kuruluşu olan Avrupa Yeni Otomobil Değerlendirme Programı (Euro NCAP), 2026 yılında araçların fiziksel kontrollerle donatılması zorunluluğu getirecek yeni kurallar açıkladı. Bu kurallar, beş yıldızlı tam güvenlik derecelendirmesini etkileyecek.
Avrupa dokunmatik ekranları bir sorun olarak görüyor
Euro NCAP testleri zorunlu olmasa da birçok AB hükümeti tarafından benimseniyor. Tesla, Volvo, VW ve BMW gibi şirketler potansiyel alıcılara araçlarının güvenliğini kanıtlamak için beş yıldızlı derecelendirmelerini kullanıyor.
Euro NCAP’in stratejik geliştirme direktörü Matthew Avery: “Dokunmatik ekranların aşırı kullanımı, neredeyse tüm araç üreticilerinin temel kontrolleri merkezi dokunmatik ekranlara taşımasıyla sektörel bir sorun haline geldi. Bu durum sürücüleri gözlerini yoldan ayırmaya zorluyor ve dikkat dağınıklığına bağlı kaza riskini artırıyor.” diyor. Gerçekten de birçok sürücü, dönüş sinyalleri veya silecekleri açmak için dokunmatik ekrana uzanırken dikkatlerinin dağıldığını ve yoldan sapma tehlikesi yaşadıklarını dile getiriyor.
2026 yılından itibaren Euro NCAP’ten beş yıldızlı güvenlik derecesi almak isteyen araçların acil durum uyarı ışıkları, göstergeler, ön cam silecekleri, SOS aramaları ve korna gibi temel fonksiyonlar için fiziksel kontrollere sahip olması gerekecek. Bu, sürücülerin bu fonksiyonlara hızlı ile kolay bir şekilde erişebilmelerini ve dikkatlerini yoldan ayırmadan araçlarını güvenli bir şekilde kullanabilmelerini sağlayacak.
Tesla ve Volkswagen gibi bazı üreticiler, temel araç kontrollerini dokunmatik arayüzler ile yönetmeleriyle biliniyor. Bu özelliklerle ilgili şikayetler olsa da ekipman üreticileri fiziksel düğme ve kadranlara göre daha düşük maliyetli oldukları için dokunmatik ekranlı arayüzlere yönelmeyi sürdürüyor.
Otomobil üreticileri dikkatli olmalı
Yeni kurallar, otomotiv sektöründe önemli bir değişime yol açacak. Dokunmatik ekranlar son yıllarda birçok araçta standart hale gelmişti. Ancak Euro NCAP’in yeni güvenlik standartları, otomobil üreticilerini daha fazla fiziksel düğme ve kontrol kullanmaya teşvik edecek.
Euro NCAP’in güvenlik yönergeleri yasal bir zorunluluk olmasa da birçok AB hükümeti tarafından benimseniyor. Ayrıca, Tesla, Volvo, VW ve BMW gibi büyük otomobil üreticileri, potansiyel alıcılara araçlarının güvenliğini kanıtlamak için beş yıldızlı derecelendirmelerini kullanıyor. Bu nedenle, otomobil üreticilerinin yeni Euro NCAP kurallarına uyması ve araçlarında daha fazla fiziksel kontrol kullanması kaçınılmaz görünüyor.
Musk ve OpenAI: Yapay zeka için mücadele
Dokunmatik ekranlar, otomobillerde tamamen ortadan kalkmayacak. Ancak temel fonksiyonlar için fiziksel kontrollere yer verilmesi, sürücü güvenliğini önemli ölçüde artıracak. Gelecekte otomobillerde dokunmatik ekranlar ve fiziksel kontrollerin bir arada kullanılması muhtemel görünüyor.
Öne çıkan kaynak görseli: Luke Miller / Pexels