Bosch Türkiye’de 2021 mali yılını net satış gelirini, konsolide edilmemiş şirketlerin satışları ve bağlı şirketlere sağlanan şirket içi teslimatlar dahil olmak üzere yüzde 47 artışla 38.2 milyar TL ile kapattı. Şirket, Türkiye’de 2021 yılını 14.5 milyar TL’lik konsolide satış gelirine ulaşırken, bir önceki yılla karşılaştırıldığında yüzde 42’lik güçlü bir büyüme kaydetti. Bosch Türkiye ve Orta Doğu Başkanı ve Temsilcisi Daniel Korioth, “2021 yılındaki güçlü büyümede, özellikle sanayi teknolojileri, tüketim malları ve mobilite çözümleri sektöründeki yüksek talep ve başarılı satış stratejisi etkili oldu.” şeklinde konuştu.
Bosch Türkiye 2021 yılı finansal sonuçlarını açıkladı
Bosch Türkiye, geçtiğimiz yıl 2 milyar TL düzeyinde yatırım yaparken, 31 Aralık 2021 tarihi itibarıyla çalışan sayısı 17.900 oldu. Korioth, “Bosch Türkiye olarak, bu yıl da mevcut ekonomik zorluklara rağmen geçtiğimiz yıl ile aynı seviyede satış hacmine ulaşmayı hedefliyoruz. Bu yıl Türkiye’deki üretim tesislerimizin dijitalleşme çalışmalarına hız veriyoruz. Ayrıca, gelişim ve eğitim iş birliklerine devam eden yatırımlarla üniversite iş birliklerimizi artırmak istiyoruz. Böylece, topluma katkı sağlıyoruz ve özellikle gençlerin yetkinliklerini daha da artırıyoruz.” ifadelerini kullandı.
- Bosch Türkiye, 2021 yılında toplam net satış gelirini yüzde 47 artışla 38.2 milyar TL’ye, yurt içi konsolide satış gelirini ise yüzde 42 artışla 14.5 milyar TL’ye yükseltti.
- Bosch, 2021 yılında Türkiye’de 2 milyar TL yatırım yaptı.
- Bosch, Türkiye’de üretime başlamasının 50’nci yılını kutluyor.
- Bosch’un Türkiye’deki fabrikalarında üretim süreçlerinde Endüstri 4.0 uygulamalarını kullanıyor.
- Bosch, üniversite-sanayi iş birliği kapsamında gençlerin yetenek ve bilgi birikimlerini artıracak çalışmalara odaklanıyor.
Türkiye’de üretime başlamasının 50. yılı
Bosch, Türkiye’de 1910 yılından beri ticari olarak faaliyet gösteriyor. İlk üretim tesisini 1972’de Bursa’da açan şirket, bu yıl üretime başlamasının 50’nci yılını kutluyor. Bursa’da otomotiv yan sanayi sektöründe kurulan ilk üretim tesisini, yıllar itibarıyla beyaz eşya, ısıtma-soğutma sistemleri ve hidrolik alanındaki üretim yapan fabrikalar izledi. Daniel Korioth, “Türkiye, 50 yıl içinde, Bosch Grubu’nun üretim, Ar-Ge ve ihracat açısından dünya çapındaki önemli üslerinden biri olurken, Türkiye’ye kalıcı ekonomik ve sosyal fayda sağladık. Dünyanın dört bir yanındaki 40’ı aşkın ülkeye 2021 yılında yaptığımız 23.7 milyar TL düzeyindeki ihracatla Türkiye’nin genel ihracat hacmine yüzde 1,2 oranında katkı yapıyor ve lider ihracatçılar arasındaki yerimizi koruyoruz” şeklinde konuştu.
Küresel çapta yetkinliğe sahip üretim tesisleri
Katma değerli üretim ve yeni teknolojilere odaklanan Bursa Güç Aktarma Çözümleri Fabrikası’nda geçen yıl eylül ayında benzinli motorlar için yeni nesil yüksek basınçlı pompa üretimine geçildi. Böylelikle Türkiye’de ilk defa dizel ve benzinli enjektör haricinde bir ürün gamı üretilmeye başlandı. Bu ürünlerin üretilmesinde hassas ayar ve ölçüm sistemleri, ileri teknoloji lazer kaynak sistemleri, akıllı kamera sistemleriyle donatılmış en yüksek teknoloji Endüstri 4.0 çözümleri kullanılıyor.
Mobil hidrolik alanında geniş bir yelpazede üretim gerçekleştiren Bursa’daki Rexroth Fabrikası da büyümeye devam ediyor. Geçtiğimiz yıl Bosch, İstanbul’un ardından ikinci Tasarım Merkezini Bursa’daki Bosch Rexroth fabrikasında faaliyete geçirmiş oldu. Şirket, fabrikadaki bu Tasarım Merkezini 5 yıl içinde dünya genelindeki Bosch Rexroth fabrikalarına mühendislik hizmetleri sunan bir bir Ar-Ge Merkezine dönüştürmeyi hedefliyor.
Şirket, uzun yıllardır üretimin yanında Ar-Ge çalışmalarını “yaşam için teknoloji” mottosuyla Bosch mühendisleriyle devam ettiriyor. Dünya genelinde önemli projelere imza atan Bosch mühendisleri; Bursa’da 2, Manisa ve Tekirdağ’da birer tane olmak üzere 4 farklı Ar-Ge Merkezinde yaklaşık 800 istihdamla çalışmalarını sürdürüyor. Bosch, 2021 yılında, Ar-Ge merkezlerine yaklaşık 370 milyon TL yatırım gerçekleştirdi.
Fabrikalarda dijitalleşme ve mühendislik yatırımları hızlandı
Endüstri 4.0 alanında Bosch, son 10 yıldır bu modern üretim biçimini hem kendi fabrikalarında test ediyor hem de pazara kanıtlanmış çözümler sunuyor. Bosch’un Türkiye’deki fabrikalarındaki süreçlerde de Endüstri 4.0 uygulamaları aktif olarak kullanılmaya başlandı. Şirket, yapay zekâ uygulayarak üretim tesislerini daha akıllı hale getiriyor. Bosch’un Bursa Fabrikası’nda yapay zekâ ve veri biliminden yararlanılarak, hem Ar-Ge hem de seri imalat süreçlerinde verimliği artırıp maliyeti azaltacak projeler üzerinde çalışılıyor. Türk mühendislerinin veri madenciliği ve makine öğrenmesinden yararlanarak hayata geçirdiği yapay zekâ projesi, geçen yıl seri üretime entegre edildi. Bursa’da halen 350 makine ve 320 montaj istasyonu ağa bağlı olarak çalışıyor. Fabrikadaki 7.000’i aşkın çalışanı, Endüstri 4.0 dönüşüm kapsamında hazır hale getirmek için yoğun eğitim programları düzenleniyor.
Manisa Termoteknik Fabrikasında yüzde 100 Dijital Üretim Yönetim Sistemi (MES-Nexeed) tarafından kontrol edilen üretim hattı devreye alındı. Tesis, Termoteknik iş kolunda Bosch Grubu’nun dünya çapında öne çıkan tesisleri arasında yer alıyor ve her yıl 800.000’i aşkın kombi üretiyor.
Bosch Rexroth Bursa Fabrikası ise yeni bulut tabanlı Üretim Yönetim Sistemi için Bosch Rexroth’un tüm fabrikaları arasında pilot fabrika oldu. Bu yıl fabrikada, Performans Yönetimi Modülü’nün ilk uygulaması devreye alınacak. Diğer yanda Üretimden Veri Alma projesi devam ediyor. Şu anda fabrikada 208 makine ağa bağlı şekilde çalışıyor.
Küresel ekip, sanayinin dijital dönüşümüne danışmanlık sağlıyor
Bosch Türkiye, 2016 yılından bu yana otomotiv, beyaz eşya, çelik ve hazır giyim gibi farklı sektörlerde faaliyet gösteren şirketlere, verimlilik odaklı dijital dönüşüm danışmanlığı hizmeti veriyor. Bu şirketler arasında yer alan Maxion İnci Jant Grubu’nun Manisa’daki fabrikası için yüzde 100 firmaya özgü bir dijital yazılım çözümü sunuldu ve bu çözüm, hibrit bir yapıda hem bulut hem de firma lokal bilişim altyapısında çalışacak şekilde kurgulandı. Danışmanlık çalışmalarına Almanya, Hindistan ve Türkiye’den uzmanların katılımıyla uluslararası bir ekip destek verirken, Bosch yazılım çözümleri belirlenen pilot hat üzerinde devreye alındı.
Geleceğin mühendislerine yönelik eğitimler
Bosch Türkiye, yeni nesil insan kaynağının da Türkiye’nin dijital ve sanayi dönüşümünün bir parçası olmasının önemine inanıyor. Bu amaçla üniversite-sanayi iş birliği kapsamında gençlerin yetenek ve bilgi birikimlerini artıracak çalışmalara odaklanıyor. Geçen yıl Bursa Uludağ Üniversitesi (BUÜ) ile gerçekleştirilen protokol çerçevesinde Mühendislik Fakültesinde okuyan öğrenciler, Bosch tarafından organize edilen gelişim programları kapsamındaki eğitimlere katılıyor, dönem içi staj programı kapsamında bitirme projelerini Bursa’daki Bosch Güç Aktarma Çözümleri Fabrikasında yapabiliyor.
Bursa Uludağ Üniversitesi ile benzer bir iş birliği, otomotiv yedek parça işkolunda da gerçekleştirildi. BUÜ Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu, Bursa Ticaret ve Sanayi Odası Eğitim Vakfı ve Bursa, Eskişehir, Balıkesir Kalkınma Ajansı’nın da desteğiyle hayata geçirilen Elektrikli ve Hibrit Araçlar Eğitim Laboratuvarı’na, Bosch Otomotiv Eğitim Merkezi de destek vermeye başladı. Bu kapsamda her yıl düzenlenecek olan eğitimlere Bosch Otomotiv Eğitim Merkezi eğitmenleri katkı sağlayacak.
Pazar ihtiyaçları ve trendler doğrultusunda tasarım ve ürün geliştirme çalışmaları yapılan Bosch Termoteknik Manisa Ar-Ge Merkezi, gaz yakan kombi cihazları ve kombi cihaz modüllerinin geliştirilmesinden sorumlu bulunuyor. Bu çerçevede düşük nitrik oksit (NOX) salımına sahip yoğuşmalı kombi cihazları için egzoz gazı geri dönüşüm sistemi geliştirmek için Çukurova Üniversitesi ile, çevre dostu ambalaj sistemlerinin tasarımı ve geliştirilmesi için de İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü ile ortak çalışmalar yürütüyor.
Bosch Elektrikli El Aletleri satışları tüm zamanların en yüksek seviyesini yakaladı
İstanbul’daki Tasarım Merkezinde görevli mühendisler tarafından, güç-tahrik sistemleri ve elektrikli araçlar konusunda daha fazla bilgi sahibi olmak isteyen üniversite ve yüksek lisans öğrencilerine yönelik ‘Bosch Elektrikli Mobilite Eğitim Programı’nı düzenledi. verilen eğitimleri tamamlayan 29 farklı üniversiteden, 60 mühendislik öğrencisi sertifika almaya hak kazandı. Eğitim programına Türkiye’nin dört bir yanından mühendislik öğrencilerinin katılım gösterirken, sertifika alan öğrencilerin dörtte biri kadın öğrenciler oldu. Korioth, “Türkiye’deki üniversite öğrencilerinin potansiyeline güveniyoruz. Hem Bosch’un hem de sektörün ihtiyacı olan yetişkin insan gücüne katkı sağlayabilmekten dolayı mutluyuz” ifadelerini kullandı.
Sürdürülebilir gelecek için projeler
Bosch için ekonomik hedeflerin sosyal ve ekolojik boyutlarla birlikte ele alınması önem taşıyor. Ekonomik, çevresel ve sosyal açıdan sorumlu bir şekilde hareket eden şirket, aynı zamanda topluma dokunan projelere de imza atıyor. Bosch Car Service, dünyada 100. Yılını kutladığı 2021’de, Türk Eğitim Vakfı (TEV) ile iş birliği yaparak, meslek liselerinin motorlu araç teknolojileri alanında eğitim gören 100 öğrenciye 4 yıl süreyle eğitim desteği vermeye başladı. Yine 100. Yılda TEMA Vakfı iş birliğiyle 10.000 ağaçlık bir Hatıra Ormanı oluşturmak için adım atılırken, otomotiv yedek parça iş birimi, Koruncuk Vakfı ile genç kızların eğitim hayatına destek olmak üzere bir iş birliği yapıyor.
Bursa’da 50’nci üretim yılını kutlayan Bosch Güç Aktarma Çözümleri Fabrikası, özellikle bölgesindeki üniversitelerde eğitim gören öğrencilerin inovasyon çalışmalarına bağış ve sponsorluk desteğinde bulunuyor. Bosch, Bursa Uludağ Üniversitesi ile yürütülen iş birlikleri çerçevesinde üniversite öğrencilerinin oluşturduğu UMAKİT’in (Uludağ Üniversitesi Makina Topluluğu) TÜBİTAK Efficiency Challenge yarışı, Shell Eco Marathon ve bu yıl Samsun’da yapılacak olan TEKNOFEST yarışlarına katılması için destek veriyor.
Bosch Grubu: 2022 genel görünümü ve stratejik yol
Bosch Grubu, 2021 yılında, zorlu ortama rağmen satış ve finansal sonuçlarda önemli bir büyüme elde etti. 2022’nin ilk çeyreğinde de şirketin satış geliri yüzde 5,2 arttı. Bosch, özellikle artan enerji maliyetleri, hammadde ve lojistik nedeniyle önemli yük olasılığına rağmen yıl boyunca satışların yüzde 6’dan fazla artmasını ve yüzde 3 ila 4 arasında bir FVÖK marjı elde edilmesini bekliyor. Bosch Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Stefan Hartung, “2021 mali yılındaki başarılı sonuç, mevcut yılın zorlu ortamıyla mücadele ederken güvenimizi artırıyor” şeklinde konuştu. Ukrayna’daki savaş ve etkileri, 2022’deki en önemli belirsizliklerden birini oluşturuyor. Hartung’a göre mevcut durum, politika yapıcılar ve toplum üzerindeki fosil yakıtlara daha az bağımlı hale gelme ve yeni enerji kaynaklarının geliştirilmesini şiddetle takip etme baskısını vurguluyor. Bu nedenle Bosch Grubu, zorlu ekonomik ortama rağmen küresel ısınmayı azaltmak için sistematik olarak çalışmalarını sürdürüyor. Ayrıca Hartung, Bosch’un elektrifikasyon ve hidrojen gibi iklim nötr teknolojilere üç yıl içinde yaklaşık 3 milyar euro yatırım yapacağını duyurdu.
Yeşil elektriğe dayanması koşuluyla, elektrifikasyonun iklim nötrlüğe giden en hızlı yol olduğuna inanan Bosch, sürdürülebilir mobiliteyi ileriye taşıyor: 2021’de şirketin elektromobilite ile ilgili siparişleri ilk kez 10 milyar euro’yu aştı. Hidrojenin de gerekli olduğunu vurgulayan Hartung, “Sanayi politikası, ekonominin tüm sektörlerini hidrojene hazır hale getirmeye odaklanmalı” derken, etkili iklim eylemi adına Bosch, hidrojen elektrolizine yönelik bileşen işine de giriyor. Şirket, yarısı 2025 için planlanan pazara çıkış tarihine kadar olmak üzere bu yeni iş alanına yaklaşık 500 milyon euro’luk yatırım yapmayı planlıyor. Hartung, aynı zamanda Bosch’un önümüzdeki üç yıl içinde işini dijital olarak dönüştürmek için 10 milyar euro daha yatırım yapacağını duyurdu. Hartung, “Sürdürülebilirlikte dijitalleşmenin de özel bir rolü var ve çözümlerimiz, bu önermeden yola çıkıyor” ifadelerini kullandı. Bosch ek olarak, yalnızca 2022 yılı içinde dünya genelinde 10.000 yeni yazılım mühendisini bünyesine katmayı planlıyor.