CRM ile veritabanı pazarlaması arasındaki fark nedir?
Veritabanı pazarlaması, müşteri ilişkileri yönetiminin bir bileşenidir; CRM ise satış, pazarlama ve müşteri hizmetleri girişimlerini desteklemek için tüm süreçleri, stratejileri ve araçları içerir.
CRM ve veritabanı pazarlaması birlikte çalışır, ancak bunlar temelde birbirinden çok farklı iki kavramdır.
CRM bir organizasyondaki tüm satış, pazarlama ve müşteri hizmetleri girişimlerini içerdiğinden, veritabanı pazarlaması müşteri ilişkileri yönetimi şemsiyesi altına girer. Veritabanı pazarlaması, müşteri deneyimini iyileştirmeye yönelik veriye dayalı bir yaklaşımdır, CRM ise süreç odaklıdır.
CRM nedir?
Müşteri ilişkileri yönetimi , işletmelerin müşteri yaşam döngüsü boyunca müşteri ilişkilerini yönetmek için kullandıkları uygulamalar, stratejiler ve teknolojilerden oluşur.
Bir CRM sistemi, bir şirketin web sitesi, telefon kayıtları, canlı sohbet, doğrudan posta, pazarlama materyalleri ve sosyal medya dahil olmak üzere birçok kanaldan müşteri verilerini derler. CRM sistemleri işletmeler için büyük fayda sağlayabilir.
CRM yazılımının bileşenleri
Pazarlama otomasyonu
Potansiyel müşterilere otomatik olarak e-posta göndermek gibi tekrarlayan pazarlama görevlerini otomatikleştiren araçlardır.
Satış gücü otomasyonu
Bir satış hattında veri toplayan, analiz eden ve dağıtan araçlardır.
İletişim merkezi otomasyonu
İletişim merkezi temsilcisi görevlerini azaltmaya yardımcı olan müşteri self servisini sunan sohbet robotları gibi araçlardır.
İş akışı otomasyonu
Veri girişi gibi manuel çalışmayı otomatikleştiren araçlardır.
Potansiyel müşteri yönetimi
Satış fırsatlarını izleyen araçlardır.
İnsan kaynakları yönetimi
Çalışan bilgilerinin izlenmesine yardımcı olan araçlardır.
Analitik
Müşteri verilerini analiz eden araçlardır.
Yapay zeka
Bazı araçlar, tekrarlayan görevleri otomatikleştirmek ve müşteri davranışlarını analiz etmek için yapay zekaya güveniyor.
Ancak zamanla, müşteri ilişkileri yönetimi müşteri deneyimi yönetimine (CXM) dönüşmüştür. CRM bir şirkete müşterinin neye benzediğini gösterirken, CXM işletmelere müşteriye neye benzediklerini gösterir. Artık sadece bir müşteri tanımlamak yeterli değil; işletmeler, müşteri deneyimini iyileştirmek, sadakat kazanmak ve müşterileri elde tutmak için müşterilerin onları nasıl algıladığını bilmek istiyor.
Veritabanı pazarlaması nedir?
Veritabanı pazarlaması, müşteri segmentasyonu olarak bilinen pazarlama kampanyaları için hedefli e-posta listeleri oluşturmak için bir şirketin müşteri veritabanlarını kullanan (bazen bir veri aracısının potansiyel müşterileri ile zenginleştirilen) bir doğrudan pazarlama biçimidir.
Pazarlama veritabanları genellikle müşteri adları, adresler, telefon numaraları, e-postalar ve işlem geçmişleri gibi bilgileri içerir. İşletmeler bu bilgileri web formları, haber bülteni abonelikleri, ürün garanti kartları ve terk edilmiş alışveriş sepetleri aracılığıyla müşterilerden alabilir.
Bir müşteri veri platformu (CDP), müşteri verilerini birden çok kaynaktan (CRM sistemleri, ERP sistemleri, e-ticaret sistemleri ve eski sistemler) birleştirmeye yardımcı olabilir ve bunları müşterinin altın kaydında bir araya getirebilir.
CDP’ler, etkili bir kişiselleştirme stratejisi oluşturmak için bir bileşen olabilir. Pazarlama departmanları, müşterinin daha doğru bir resmini çizmek ve onlara mümkün olan en özelleştirilmiş pazarlama yazışmalarını sağlamak için müşteri bilgilerini bir CDP’de kullanabilir.
Veritabanı pazarlamasının faydaları
- Müşteri gruplarını belirleme ve segmentlere ayırma yeteneği
- İlgili içerik gönderme ve müşteri deneyimini kişiselleştirme yeteneği
- Geliştirilmiş pazarlama etkinlikleri
- Etkili müşteri sadakat programları