ALTI ÇİZİLİ
Rusya-Ukrayna Savaşı’nın gölgesinde geçen Mart ayında dijital endüstriler için hafızalara kazınacak türde büyük bir gelişme yaşanmadı. Ayın son günlerinde piyasalardaki belirsizliklerin azalması ile adeta şahlanışa geçen bitcoin kripto para yatırımcısına birkaç günlük de olsa ciddi bir heyecan yarattı. Ancak alt coin’lerde beklenen dalgayı yaratamadı ve paralel seyirde bir grafiğe yerleşti. Bu ay altını çizdiklerim arasında yer alan ve sosyal medyada günlerce konuşulan iki haber ile ilgili gözlem ve yorumlarımı bu sayfalara taşımayı uygun buldum.
Çöplerin son durağı Türkiye
Bloomberg yazarı Kit Chellel tarafından paylaşılan ve Türkiye’ye ihraç edilen çöplerin durumu ile ilgili vehameti ortaya koyan haber bunlar arasında ilk sırada. Haberi kısaca hatırlarsak; Chellel Londra’dan GPS cihazıyla birlikte geri dönüşüm yoluna çıkan TESCO süpermarket zincirine ait plastik atıkların son durağının Türkiye’de plastik çöplüğünün tartışma merkezlerinden birisi olan Adana olduğunu paylaştı. Burada garip olan ise Adana’daki söz konusu lokasyonda herhangi bir dönüşüm merkezinin olmayışı. Londra’dan yolculuğuna başlayıp Adana’da bitiren çöpün peşine düşen gazetecinin ortaya çıkardığı bu durum bize bir anlamda teknolojinin hayatımıza getirdiği şeffaflığın önemini tekrar hatırlatmış oldu. Tabii hatırlamak isteyenlere.
Z kuşağı için metaverse bir yenilik değil, eksiklik idi
Bu ay notlarım arasına giren diğer olay TikTok sevdalısı lise öğrencisinin İngilizce dersi esnasında elinde kitabıyla ders anlatan öğretmene yaptığı hareket oldu. Ders sırasında öğretmeninin yanına giderek dans etmeye başlayan öğrenci, daha sonra iki elini kullanarak öğretmenin yüzünü avuçlarının arasına aldı. Tabii olayda etik açıdan öğrencinin savunulacak hiçbir tarafı yok. Ancak öğrenci ile empati yaparsanız bu ve benzeri garipliklerde sistemin kendisinin de payı olduğunu görmeniz mümkün. Dijital doğanlar dediğimiz bu çocuklar için sosyal medya bir araç değil, hayatın ta kendisi. Bu çocuklar bizim “yeni” olarak konuştuğumuz metaverse’ü zaten uzun zamandır yaşıyorlar. Metaverse bu neslin üzerine inşa ediliyor desek yeridir. Bu çocuklara özellikle eğitim kurumlarında dijital anlamda yaratıcılıklarını kullanabilecekleri, yeteneklerini teknoloji sayesinde bilim ile harmanlayabilecekleri fırsatlar sağlanmaz ise onlar da bu ve benzeri boş uğraşlarla hayatlarını doldurmaya devam edecekler. Buradan herkesin ders çıkarması gerek bence.
Disney Plus’ın geliş haberi güme gitmesin
Ayın en önemli haberlerinden ve nedense Netflix’in zammı kadar gündem olmayan Disney Plus’ın Türkiye yayın tarihinin açıklanması ise bence üzerinde önemli durmamız gereken bir gelişme. 14 Haziran tarihinde Türkiye yayınına başlayacağını duyuran platform, Star Wars ve Marvel evrenlerindeki birçok yapıma sahip olması yanında yerli yapımlar için de çalışmalara başladı.
Dyson teknoloji dünyasına ilham vermeye devam ediyor
Teknoloji insanın hayatını kolaylaştırdığı ve sorunlarını azalttığı sürece kıymetli. İklim krizinden salgın hastalıklara bin bir sorunla mücadele eden dünyada bugün inovatif dediğimiz markalar eğlence yaratmak kadar dert çözmeye de odaklanmalı. Bunu düstur edinen markalardan olan Dyson’ın geçtiğimiz ay piyasaya sunduğu hava temizleyici kulaklık tam bu kafada bir ürün. 6 yıllık geliştirme süreci ve 500’den fazla prototip sonucunda ortaya çıkan Dyson Zone hava temizleyici kulaklıktaki kompresörler, çift katmanlı filtrelerden hava çekiyor ve temassız vizörden kanalize edilen iki temizlenmiş hava akışını kullanıcının burnuna ve ağzına yönlendiriyor. Ürün piyasada ne kadar tutar, Türkiye’ye gelir mi bilinmez ama Dyson’ın bu yenilikçi cihaz ile teknoloji üreticilerinin dümeni ne tarafa kırmaları gerektiği konusunda verdiği işareti sektörün iyi okuması şart.
Güçlü araştırmalarla sektörde fark yarattığımızı düşündüğümüz dergimizin gelecek ayki kapağında son zamanlarda hepimizin yüzüne Will Smith’in Oscarlık tokatı gibi inen yüksek enflasyon ortamında tüketicinin dijital adımlarla hayatta kalma yolculuğunu mercek altına alacağız.
Bu yazı Digital Report Dergisi 13. sayısında yayınlanmıştır.