Trafik her yerde ama perakende zirvede
Djital reklamcılıktaki sektör paylarına bakıldığında yüzde 31 ile ilk sırayı perakende alıyor. Bunu yüzde 11 ile medya ve yüzde 6 ile eğlence izliyor. Erişim ve frekans değerinin çarpımına bakarak yapılan endüstri sıralaması ise perakendeyi 177 puanla yine lider yapıyor, ancak bu kez 70 puanla ikinci sıradaki medya ile fark 3 kattan 2,5 kata iniyor. 36 puan alan eğlenceyi, 30 puanla otomotiv, 27 puanla seyahat ve turizm, 26,7 puanla bankacılık, 26,2 puanla giyim, 22,5 puanla giyim, 21 puanla gıda ve son olarak 20,4 puanla kişisel bakım izliyor.
Sektörlerin kullanıcı sayıları arasında ciddi bir fark yok
Kullanıcı sayılarına bakıldığında ise sektörler arasında ciddi bir fark olmadığı görülüyor.
Binek araçta ÖTV etkisi
Çip krizi ve yüksek enflasyonun binek araç sektöründe etkisini hissettirdiği ilk yarı yılda reklam erişim trendlerine bakıldığında, kış aylarında zayıf bir performans sergilenirken, martta yakalanan ivme dikkat çekiyor. Mayısta ise reklam erişimi zirve yapıyor. Binek araç sektörünün gerçek ziyaretçi trafiğinde mart ayında kayda değer oranda düşüş yaşanırken, bu düşüşe ÖTV zammı sonrası araç fiyatlarının yükselmesinin etkili olduğu görülüyor.
Peugeot hem trafik hem reklam erişiminde liderliği kaptırmadı
Binek araç sektörünün önde gelen markaları, müşterilerine ulaşabilmek için reklam erişimlerini artırmaya çalışırken, bir yandan da trafik erişimini artırmayı ihmal etmedi. Sektörün yıldızı ise Fransa merkezli otomotiv devi Peugeot oldu, hem reklam hem de trafik erişimiyle tahtını kimseye kaptırmadı.
Kişisel bakım sektöründe bahar coşkusu
Kişisel bakım sektöründe reklam erişimi söz konusunda ipi göğüsleyen marka Oral-B oldu. Sektörün reklam erişimi için ağırlıklı olarak YouTube ve Instagram’ı kullandığı dikkat çekti. Aylık reklam erişim trendine göz attığımızda kış aylarında zayıflık görülürken mart ayından itibaren kayda değer bir yükseliş yaşandığı ve 53 milyon erişimin üzerinin görüldüğü söylenebilir.
Kişisel bakım reklamlarında ünlü kullanımı yaygınlığını koruyor
Kişisel bakım endüstrisinin önde gelen markaları, hazırladıkları video kreatifleriyle dikkatleri üzerinde toplamayı başarırken, markalar her zamanki gibi ünlü yüzlerle müşterilerinin karşısına çıktı ve ürünlerinin öne çıkan özelliklerini vurgulamayı ihmal etmedi. Arko Nem, Instagram üzerinden 60.5 GRP’ye ulaşarak rakiplerini ardında bırakırken, Activex 54 GRP, Dove 53 GRP, Prima 52 GRP ve Bepanthol ise 49 GRP ile ilk 5’te yer aldı ve birbirlerine yakın bir performans gösterdi.
Medyada yatay seyir
Perakende sektörünün ardından öne çıkan medya endüstrisinde reklam erişimi en zayıf şubat ayında gerçekleşirken, mart ayında ise yeniden ivme yakalandığı ve bu ivmenin ilerleyen aylarda da sürdüğü görülüyor.
Trafik erişimlerine göz attığımızda ise büyük bir değişim görülmüyor.
Spotify ve YouTube önde
Reklam erişimlerine yakından bakıldığında dijital müzik platformu Spotify ilk sırada yer alırken, Türkiye’ye giriş yapan Disney Plus ve Kwai’nin de ilk 10’da yer aldığı görülüyor.
Trafik erişimleri tarafında da dünyanın en büyük video platformu YouTube ağırlığını gösteriyor. Bu listede Kwai’nin de yer alması dikkat çekici bir başka nokta.
Perakende mayısta zirve yaptı
Perakende sektöründe aylara göre reklam erişim trendlerine göz attığımızda büyük bir farklılık göze çarpmazken, mayıs ayında önemli ölçüde toparlanma yaşandığı ve zirveye ulaşıldığı dikkat çekiyor. Web rekabet analizi için Gemius Audience verilerine göre ise trafik trendlerinde nisan yükselişin başladığı dönem olarak dikkat çekiyor. Reklam erişim trendine paralel şekilde mayısta 56 milyon gerçek kullanıcı seviyeleri görülerek zirveye ulaşıldı.
Reklamda YemekSepeti, trafikte Trendyol
Reklam erişim şampiyonlarına baktığımızda Yemeksepeti.com’un başı çektiğini görüyoruz. Trendyol.com ve Hepsiburada ilk üçte yer bulmayı başarırken, Media Markt’ın da listeye girmesi dikkat çekici. Trafik erişim bazında ise Trendyol ipi göğüsleyen marka oldu. Trendyol’u Hepsiburada ve Getir yakından izlerken, ikinci el ürün alım satımına imkan veren letgo ve dolap platformlarının da listeye girdiğini görüyoruz.
Bu yazı Digital Report Dergisinin 15. sayısında yayınlanmıştır.