Gönenç Atakan
Stratejik Medya İlişkileri Danışmanı
Formülü baştan yazmak önemli. Buna ister tümden gelim deyin, isterseniz ipucu fakat varacağınız noktada ya formülü çözmüş olmanız ya anlamanız ya da daha farklı bir formül ortaya koymanız gerekiyor.
Bu yüzden dijital zekanın (DQ) neden artık günümüzde IQ’dan ve EQ’dan daha kıymetli, aslında onların toplamına eşit olduğunu ve hatta…. (Burası yazının sonunda ortaya çıkacak)
Zeka küpü
Etrafımız zeka küpü şirketlerle çevrili. Hele ki salgın sonrası dijitalleşme öyle popüler hala geldi ki (öncesinde sadece kavramları kullanmayı sevdiğimiz için kim daha önce dijitalleşecek yarışından öteye gidilemiyordu) tüm bu şirketler dijitalleşmeyi bir anda ajandalarında birinci gündem maddesi yaptılar.
Sonra da herkes bunun nasıl olacağını birbirine sormaya başladı. Halbuki cevap basitti:
Garip ama dijitalleşme teknolojiyle veya teknolojiden değil, insandan başlıyor-du.
Geçmişin tuğla ve harcıyla geleceği biçimlendirmek
Yakın zamanda açıklanan (yabancı) Forbes raporu, dijital dönüşümlerin gelirde, müşteri deneyiminde ve ekiplerin moralinde önemli artışlara yol açtığını gösterdi.
Fakat bununla birlikte, keşfedilmemiş ve uzun süredir ertelenmiş dijital alana girmenin daha az bilinen ve gerçek semptomlarından bazıları olan kaygı, korku ve kafa karışıklığı; pek çok durumda dijital sıçramayı yapmakla görevli liderler, çalışanlar ve müşteriler için geçmişin tuğla ve harç teslimatının sanal bir ortamda nasıl başarılı bir şekilde var olabileceğini anlamalarını da imkansız hale getiriyordu.
Geçmişin blokları bugünün kayaları
Dijital dönüşümdeki birçok tarihsel girişim başarısız oldu ve bugün insan odaklı düşünceden yoksun atılan her teknolojik adım ve dijitalleşme çabası, geçmişin tökezleyen bloklarını aşılmaz kayalara dönüştürdü.
Yine de insan merkezli düşünce gelişiyor. En azından 21. Yüzyılda ortaya çıkan bu salgın herkesin şapkasını çıkarıp önüne koymasına sebep oldu. Empatinin yol gösterici ilkelerden biri olduğu hatırlandı. Zeka küpü kurumların, insanları kılavuz ışığı olarak kullanıp belirsiz ortamlarda ilerleyebilmelerini sağladı. İnsanları kılavuz yapan şirketler de önce kendi kültürlerinden sıyrıldı, ardından da içinde bulundukları toplumun kültürünü anlamaya başladı.
Pek çok durumda dijital sıçramayı yapmakla görevli liderler, çalışanlar ve müşteriler, geçmişin tuğla ve harç teslimatının sanal bir ortamda nasıl başarılı bir şekilde var olabileceğini anlayamıyorlardı.
Evet bunların hepsi daha yeni yeni oluyor çünkü salgın öncesinde herkes ve her şey -mış gibiden öteye gitmeyen birer illüzyon ve gerçeklikle aramızda duran bir sis perdesi gibiydi. Çünkü toplumsalı anlamada zorunluluk olan kültür, ancak ve ancak insan odağa alındığı zaman önce anlamaya, sonra anlamlandırmaya, sonra da dönüşüme açık hale gelir. Bundan sonrasına ister teknoloji ister dijitalleşme isterseniz de uzay bilimi deyin ama zeka küpü şirketlere tavsiyem, herhangi bir zekadan bahis açmadan önce insan zekasını anlamaya ve onu yok saymamaya çalışın.
Sonuç
Ne demiştik, bu yüzden dijital zekanın (DQ) neden artık günümüzde IQ’dan ve EQ’dan daha kıymetli, aslında onların toplamına eşit olduğunu ve hatta… dijital zekanın aslında insan odaklı bir düşüncenin ürünü olduğunu anlayabilen zeka küpleri için yeni formül gelecekte kazanmanın anahtarı olacak:
DQ > (IQ + EQ)
Bu yazı Digital Report Dergisi’nin 5. sayısında yayımlamıştır.