E-ticarette yeni kurallar geliyor. Ticaret Bakanlığı, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği üzerine çalışmalarını sürdürürken bazı değişiklikler yapmayı öngörüyor. Bu çalışmalara paralel olarak bir taslak hazırlandı. Ürünlerin önce fiyat artırıp sonrasında yüksek oranlı bir indirim yarattığı illüzyonu oluşturan reklamlar, yeni taslak değişikliğinin gerçekleşmesi durumunda önlenecek. Buna göre indirim oranını belirlemek için satılan ürünün son 1 aylık zaman dilimindeki minimum fiyatı esas alınacak.
E-ticarette yeni kurallar: Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği
Hazırlanan yeni yönetmeliğin reklamlar başlıklı 13’üncü maddesine bir fıkra eklenerek internet ortamında satın alma davranışı ve kişisel verilerin analiz edilmesi sonucu ortaya çıkan “kişiselleştirilmiş fiyat” sunan mal ve hizmetlere ilişkin şartlar belirlenecek. Bu tasarının yürürlüğe girmesi durumunda eğer özel fiyat ürünün güncel fiyatından farklı ise bu ibare kolayca görülebilecek bir açılır ekranda veya fiyat ile aynı alanda gösterilecek.
Yönetmeliğin “İndirimli satış reklamları” başlıklı 14’üncü maddesinde de önemli bir değişiklik için hazırlık yapılıyor. Bu maddenin değişiklikten önceki halinde indirim oranı hesaplanırken ürünün bir önceki fiyatının değerlendirmeye alınmasına izin veriliyordu. Bu noktada satıcıya “fiyat oyunu” yapma fırsatı veriliyordu. Bu oyunda, satıcı önce fiyatı yükseltip, ardından indirim yapıyor ve bu durum indirim oranının daha yüksek gözükmesine yol açıyordu. Yapılacak olan değişiklik ile indirim oranı belirlenirken, ürünün son 30 gün içindeki en düşük fiyatının esas alınmasına karar verildi. Böylece aldatmaların önüne geçilmesi sağlanacak. İspat külfeti ise reklam verene ait olacak.
Kredi ile satışa sunulan mal ve hizmetlerde, toplam maliyet, geri ödeme gibi koşulların kolayca görülebilecek şekilde belirtilmesi zorunluluğu da yeni yönetmeliğin, “Finansal hizmetlere ilişkin reklamlar” başlıklı 25’inci maddesine eklenen bir fıkra ile getiriliyor. Kredinin türü, vadesi, faiz oranı, tüketiciye toplam maliyetinin aylık ve yıllık yüzde değeri, geri ödeme koşulları gibi hususlar, açılır bir ekranda veya tüketicilerin yönlendirileceği ayrı bir internet sitesinde belirtilecek.
Satışta olan ürünlere ilişkin yapılan yorumların yayınlandığı alanda yer alması gereken zorunlu bilgilere açıklık getirilmesi, yönetmeliğin tüketici değerlendirmeleri başlıklı 25/B maddesi ile karara bağlanırken; “Sıralama içeren reklamlar” başlıklı 25/A maddesi ile e-ticaret işlemleri sırasında sunulan mal ve hizmetin fiyat, nitelik gibi çeşitli konularda karşılaştırılması durumunda, sıralamanın hangi ölçütlere göre yapıldığı, tüketicilerin kolayla görebilecekleri bir yerde ayrıntılı bir şekilde açıklanacak.