1 Ocak 2025’te yürürlüğe girecek yeni elektrik tarifesi düzenlemesi, elektrikli araçlarını evden şarj eden tüketiciler için maliyet artışı anlamına geliyor. Düzenleme, yıllık 5 bin kWh tüketim limitini aşan abonelerin devlet sübvansiyonlarından faydalanmasını engelleyecek.
Kilometre başına maliyet artıyor
Taylan Özgür Dil’in sosyal medya platformu X’te yaptığı paylaşımda, “5 bin kWh limiti, elektrikli aracı evden şarj edenlerin kilometre başına tüketimlerini 50 kuruştan 1 TL’nin üzerine çıkarabilir” ifadeleri dikkat çekti. Benzinli araçların kilometre başına ortalama 3 TL, dizel araçların 2,57 TL, hibrit araçların ise 2,14 TL harcadığı biliniyor. Elektrikli araçlarda ise bu maliyet, evden şarjda 0,53 kuruş iken, hızlı şarj istasyonlarında 1,63 TL seviyesine ulaşıyor. Yeni tarifeyle evden şarj maliyetlerinin 1 TL’yi aşması bekleniyor.
‘5 bin kWh’ limiti elektrikli aracı evden şarj edenlerin km başına tüketimini 50 kuruştan 1 TL’nin üzerine çıkarabilir❗️
👉🏻 Yılda 20 bin km yapan benzinli oto km başına ort. 3, dizel 2.57, hibrit 2.14 TL tüketirken; evden şarj edilen elektrikli otomobil km’de 0.53 kuruş, hızlı… pic.twitter.com/TXLlQf5shQ
— Taylan Özgür Dil (@taylandil) November 18, 2024
Evde şarj etmek zorlaşacak
Bir tüketicinin, 80 kWh bataryaya sahip bir elektrikli araçla yılda 20 bin kilometre yol kat etmesi durumunda, araçlarını ayda 4-5 kez şarj etmesi gerekiyor. Bu da yıllık yaklaşık 4 bin kWh elektrik tüketimi anlamına geliyor. 5 bin kWh sınırına yaklaşan bu tüketim, düzenleme sonrasında maliyetlerin ciddi şekilde artmasına yol açabilir.
Şarj noktaları hızla artıyor
Türkiye’de elektrikli araç sayısı giderek artıyor. Eylül 2023 itibarıyla, toplamda 146 bin 965 elektrikli araç yollarda. Bu araçların şarj ihtiyaçlarını karşılamak için ülkede 23 bin 377 şarj noktası bulunuyor. Şarj noktalarının 14 bin 543’ü AC, 8 bin 834’ü ise DC tipi.
Şarj altyapısında iyi bir konumda olan ZES, 4 bin 98 soketle ilk sırada yer alırken, Eşarj 1873, Voltrun ise 1267 soketle onu takip ediyor. Togg’un Trugo ağı ise hızlı şarj kapasitesiyle dikkat çekiyor. Trugo, Türkiye genelinde 734 hızlı şarj cihazı kurarak elektrikli araç sahiplerine %100 yenilenebilir enerjiyle hizmet sunuyor. Bu cihazlar, araç bataryalarını %20’den %80’e sadece 30 dakikada doldurabiliyor.
Yeni düzenleme tüketiciyi alternatiflere yönlendirebilir
Evde şarj maliyetlerinin artması, tüketicileri hızlı şarj istasyonlarına yönlendirebilir. Ancak bu durum, mevcut şarj noktalarında yoğunluk artışı ve yeni fiyat düzenlemeleri getirebilir. Elektrikli araç sahipleri için 2025’te başlayacak bu yeni dönemin, maliyetler ve kullanıcı alışkanlıkları üzerinde nasıl etkiler yaratacağı merak ediliyor.
Öne çıkan görsel: Michael Fousert/Unsplash