Digital Report
  • DERGİ
  • TEKNOLOJİ
  • YAPAY ZEKA
  • PROFESYONEL
    • GİRİŞİM
    • E-TİCARET
    • FİNTEK
    • MARKA
  • GÜVENLİK
  • KRİPTO
  • OYUN
  • REHBER
No Result
View All Result
Digital Report
No Result
View All Result
Home Yazarlar Akan Abdula

Filtreler dünyası ve beden dismorfik bozukluğu

Hayatımızda giderek daha fazla yer kaplayan filtreler yüzünden artık sadece uzak dünyanın bir ünlüsü ile değil, gerçek görüntümüzü kendi yarattığımız filtreli hayali görüntümüz ile karşılaştırıyoruz. Buna “beden dismorfisi” deniyor.

by Akan Abdula
28/02/2022
in Akan Abdula
Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşLinkedIn'de PaylaşWhatsApp'ta PaylaşTelegram'da Paylaş

Akan Abdula

Algoritmanın canlı bir organizma olduğunu, her gün öğrendiğini ve düzenli olarak değiştiğini artık biliyoruz. Kimden öğreniyorlar? Biz insanlardan. Geçen yıl hayatımız ekranlarımızda geçti. Bu yıl da öyle olacağa benziyor.

Zoom, Teams, sürekli ekranlarda kendimizi konuşurken seyrediyoruz. Normal bir günde görmediğimiz kadar yüzümüzü görünce, özellikle yüzümüzün çok fazla bilincine vardık. Algoritmalar da tabii bunu yakaladı.

Pandemi ile birlikte, sosyal medya devlerinin filtrelere de yatırımı arttı. Artırılmış gerçekliğin en yaygın kullanımı artık oyunlar değil, sosyal medyadaki yüz filtreleri. Peki sonuç?

Hepimizin büyük bir deneyin parçası haline getirildik. Yüz filtreleri hepimizin kendilerimizi görme biçimini derinden değiştirmeye başladı.

Bugün, giderek daha fazla insan, görünüşlerini “düzelten” ve yüzlerini ve vücutlarını keskinleştiren ve daha iyi görünüm sağlamayı vaat eden filtrelerin bağımlısı olmuş durumda.
Bu filtre deneyleri, kimliklerimizi oluşturma, kendimizi temsil etme ve diğer insanlarla ilişki kurma biçimimizi değiştirmeye başladı. Tüm bunlar herhangi bir kontrol mekanizması olmadan olmaya devam ediyor.

Yalnızca Facebook ve Instagram, 600 milyondan fazla kişinin filtre efektlerinden en az birini sürekli kullandığını söylüyor. Bloomberg’e göre bugün Facebook çalışanlarının neredeyse beşte birinin yani yaklaşık 10 bin kişinin, AR veya VR ürünleri üzerinde çalıştığını söylüyor.

Bu deney bizi nereye götürüyor?

Filtreler bizi daha güvensiz hale getiriyor. Sosyal medya, pandemi sırasında yüz filtrelerinde rekor düzeyde katılım sağladı. Ve artık kendimizi sadece havalı starlar ile değil, aynı zamanda akranlarımızla ve kendi yarattığımız havalı benliklerimizle karşılaştırıyoruz.

Havalı starlarla karşılaştırma sorun değildi. Onlara güvenli bir mesafeden bakabiliyorduk. Bizden çok uzakta oldukları için, psikolojimiz çok etkilenmiyordu.

Şimdi ise bu filtreler sayesinde, artık sadece uzak dünyanın bir ünlüsü ile değil, gerçek görüntümüzü kendi yarattığımız filtreli hayali görüntümüz ile karşılaştırıyoruz. Buna “beden dismorfisi” deniyor.

Terim 2018 yılında Dr. Tijion Esho tarafından icat edildi. Önde gelen plastik cerrahların ve estetikçilerin, genç insanların filtrelenmiş fotoğraflarını konsültasyonlara getirmesi ve gerçek yüzlerini filtreli yüzlerine benzetmek için ameliyat istemeleri ile ortaya çıktı.

Uzak ve güvenli mesafe kaybolunca, gerçekte normal görünen bizler, kendi filtremize baka baka, çirkin olduğumuza inanmaya başladık. Baz oradaydı ve bu bazın daha iyi olabileceğine inandık. Çünkü yüz bizim yüzümüzdü ama daha iyi de de görünebiliyordu.

Dismorfi yaşayanlar çalışma ve sosyalleşmeyi azaltır, eve kapanır

Dismorfi özellikle erken ergenlik çağında tehlikelidir. Erken ergenlik çağında, ergenlik sorunlarıyla birlikte kendini gösterdiğinde, etkisi çok dramatik olur. Ergenleri filtre dünyasından olabildiğince uzakta tutmak gerekiyor. Kendi filtrenize benzemek isteği oluşmaya başladıysa da ilk yapmanız gereken estetik cerrahından randevu istemek değil, psikoloğunuzdan destek istemektir.

Filtreler bizi daha güvensiz hale getiriyor. Sosyal medya, pandemi sırasında yüz filtrelerinde rekor düzeyde katılım sağladı. Ve artık kendimizi sadece havalı starlar ile değil, aynı zamanda akranlarımızla ve kendi yarattığımız havalı benliklerimizle karşılaştırıyoruz.

Bir deyimle bitireyim. Gönül en çok tutunduğu dala kırılırmış. 2022’de, en çok tutunduğumunuz dal yüzünüz ve fiziksel görüntünüz olmasın.

Bu yazı Digital Report Dergisi 12. sayısında yayınlanmıştır.

Tags: akan abdulaalgoritmaCanlıDigital ReportpandemiTeamsVRZoom

SON YAZILAR

Xiaomi Buds 6 tanıtıldı

VEPARA’nın faaliyetleri yasa dışı bahis soruşturması kapsamında durduruldu

Windows’ta JPG dosyalarını etkileyen kritik güvenlik açığı keşfedildi

iPhone Air 2 için 2026 umudu yeniden doğdu

Tesla’nın Avrupa satışları çakıldı, BYD öne geçti

Lise yıllarından kalma utanç verici Gmail adresinizden yakında kurtulacaksınız

ChatGPT’ye reklamlar 2026’da geliyor

Google 2025’i yapay zeka fayda yılı ilan etti, OpenAI kırmızı kod ile karşılık verdi

Nvidia’nın 20 milyar dolarlık Groq satın alması yalan çıktı

X’te Artık herkes paylaştığınız fotoğrafları yapay zeka ile değiştirebiliyor

SON REHBERLER

Android telefon hafıza kartını görmüyor sorunu nasıl çözülür

Instagram’da fotoğraf paylaşma sorununu gidermenin pratik yolları

OLED ekranlarda oluşabilecek yanma sorununu önlemenin pratik yolları

Windows 10’da unmountable boot volume hatası nasıl düzeltilir

Nvidia DLAA ile oyun grafiklerinde kenar yumuşatma nasıl sağlanır

ChatGPT’yi 1 saatten kısa sürede ustaca kullanmayı öğrenin

Windows’un farklı sürümlerinde ve Mac’te şifre kaldırma

iPhone’da kilit ekranına istediğiniz metni yazma nasıl yapılır

Telegram’da engellendiğinizi pratik yöntemlerle nasıl anlarsınız

Windows’ta işletim sisteminin bit mimarisini nasıl öğrenirsiniz

BASIN BÜLTENLERİ

RTB House, Derin Öğrenme ile dijital reklamcılığın yeni işletim sistemini kuruyor

ESET, Çin bağlantılı LongNosedGoblin APT grubunu tespit etti

Simya VC’den Rudiq’e 1 milyon dolar yatırım

Huawei Cloud, İstanbul’da dijital perakende buluşması düzenledi

SteelSeries, tek kulaklıkla birden fazla platformda oyun oynama özgürlügü sunuyor

Aktif Tech, Deloitte Teknoloji Fast 50’de üçüncü oldu

Dolap, 2024 yılında 307 bin 340 ton karbon salımını önledi

Canon, Istanbul’da EOS R6 Mark III ve EOS C50 tanıttı

LG, yeni yıl için soundbar kampanyasını duyurdu

Citrix, Hibrit çoklu bulut lisans modeli sunuyor

Digital Report

© 2019 Digital Report bir Linkmedya markasıdır.

  • Dergi
  • Yazarlar
  • Basın bültenleri
  • Gizlilik
  • İletişim
  • Künye

Bizi takip edin

No Result
View All Result
  • TEKNOLOJİ
  • YAPAY ZEKA
  • PROFESYONEL
    • GİRİŞİM
    • E-TİCARET
    • FINTECH
    • MARKA
  • GÜVENLİK
  • KRİPTO
  • OYUN
  • REHBER
  • BASIN BÜLTENLERİ
  • YAZARLAR
  • DERGİ
  • KÜNYE
  • İLETİŞİM