Google ve Facebook’un gizli anlaşması ortaya çıktı. Cuma günü, yeni mahkeme belgelerine göre, Google CEO’su Sundar Pichai ve Facebook CEO’su Mark Zuckerberg, Facebook’a Google’ın reklam platformunda özel ayrıcalıklar veren gizli bir reklam sözleşmesi imzaladılar.
Şikayet, Teksas ve diğer bazı eyaletler tarafından Aralık 2020’de, reklam açık artırma sistemini çalıştırırken “aldatıcı, yanıltıcı veya hileli eylemlerde” bulunduğu iddiasıyla Google aleyhine açılan bir davadan geliyor. Eyalet başsavcıları, Google’ın dijital reklam pazarındaki en büyük rakibi olan Facebook ile – Star Wars’a atıfta bulunarak – ” 2018’de Jedi Blue” adlı bir anlaşma yaparak antitröst yasalarını ihlal ettiğini iddia etti.
Google ve Facebook’un gizli anlaşması ortaya çıktı
İddialara göre, Facebook, anlaşmadan önce Google’ın pazar hakimiyetini tehdit etti ve almak istediği ayrıcalıklar için zemin hazırladı.
Şikayet, “Google, Facebook’un pazara girmesi ve başlık teklifini desteklemesi durumunda konumuna yönelik tehdidin ciddiyetini anladı” diyor. “Bu tehdidi dağıtmak için Google, Facebook’a teklifte bulundu ve sonunda “Facebook, Google tarafından yürütülen açık artırmalarda sosyal ağa “bilgi, hız ve diğer avantajlar” vermeyi kabul ettikten sonra Facebook geri adım attı.
Şikayetin yeni bir versiyonu yayınlandı ve anlaşmanın dünyanın en güçlü iki şirketinden önemli düzeyde iş birliği ile her iki firmanın da en üst seviyelerinde yapıldığını ortaya koydu.
“Google CEO’su Sundar Pichai de anlaşmanın şartlarını kişisel olarak imzaladı.”
Dava, anlaşma üzerinde çalışan ekibin Zuckerberg’le doğrudan bir e-postayla iletişime geçtiğini ve firmanın “imzalamaya neredeyse hazır olduğunu” ve ilerlemek için “onay” gerektirdiğini iddia ediyor. Zuckerberg bir karar vermeden önce Facebook COO’su Sheryl Sandberg ile görüşmek istedi. Kişilerin kimlikleri şikayetten çıkarılmış ancak görev tanımları kim oldukları belli ediyor.
Haber, hem Google hem de Facebook’un eyalet ve federal makamlar tarafından ticari uygulamalarına ilişkin antitröst endişeleri nedeniyle araştırıldığı sırada geldi. Pazartesi günü bir yargıç, Facebook’un FTC tarafından rekabete aykırı yöntemler kullandığı iddiasıyla açılan bir davayı reddetme talebini reddetmişti.
200’den fazla medya kuruluşu reklam uygulamaları nedeniyle Google ve Facebook’a dava açtı
Google, Teksas başsavcısı Ken Paxton tarafından açılan davaya yanıt verdi. Google’a göre dava “doğru” değil.
Facebook’un ana şirketi Meta, Google’ın anlaşmanın Facebook’u ayırmadığı yönündeki iddiasını yineledi.
Meta sözcüsü Stephen Peters yaptığı açıklamada, “Meta’nın Google ile münhasır olmayan ihale anlaşması ve diğer teklif platformlarıyla yaptığımız benzer anlaşmalar, reklam yerleşimleri için rekabeti artırmaya yardımcı oldu… Bu iş ilişkileri, Meta’nın reklamverenlere daha fazla değer sunmasını sağlarken, yayıncıları adil bir şekilde tazmin ederek herkes için daha iyi sonuçlar elde etmesini sağlıyor” ifadelerini kullandı.
Google, davanın mahkeme tarafından reddedilmesi gerektiğini savunuyor.