Mastercard, aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 18 ülkede hediye alışverişi tercihlerini yayınladı. Buna göre, Türkiye’de her 6 kişiden 1’i sevdikleri için hediye almaya 3 ay önceden başlıyor. 10 kişiden 4’ü ise alışverişi son ana bırakıyor. Türk tüketiciler en çok eşlerine hediye almakta zorlanıyor. Konser bileti gibi deneyim sunan hediyeleri daha çok tercih ediyorlar. Rusya, İtalya, İngiltere, Fransa ve Almanya ile karşılaştırıldığında hediyelere ortalama en yüksek bütçeyi Türkiye ayırıyor.
Eylül’de başlıyor Aralık’ta zirve yapıyor
18 ülkeyi kapsayan araştırmaya göre Türkler sevdiklerine hediyelerini almakta erkenci davranıyor. Araştırmada temel neden olarak tüketicilerin masrafları farklı aylara dağıtarak bütçelerini dengelemeye çalıştıkları tespit edildi. Hediyeler tükenmeden almak ve indirimleri kaçırmamakta nedenler arasında. Alışverişin Black Friday(Kara Cuma)’de en yüksek noktaya çıkması bekleniyor. Ülkemizde bilinirliği artmaya başlayan Siber Pazartesi’nin de hareketli geçmesi bekleniyor.
En erkenci İngilizler, son dakikacı Ruslar
Türkiye’den katılımcıların yüzde 7’si alışverişlerini Ekim ayında yapmaya başlıyor; yüzde 30’u alışverişlerini Kasım’da, yüzde 42’si ise Aralık ayında yapıyor. İngilizlerin yaklaşık %40’ının Ekim ayına kadar hediyelerini hazır ettikleri, sadece %25’inin Aralık ayına bıraktığı görülüyor. Rusların ise yarısından fazlası Aralık ayında hediyelerini tamamlıyor. Benzer şekilde İtalyanların da alımları Kasım ve Aralık aylarında yoğunlaşıyor.
En bonkör Türkler, en hesaplı Ruslar
Türkiye’den araştırmaya katılanların 5’te biri hediye için 600 TL civarında harcıyor. Diğer 5’te birlik bölümü ise 1000-1200 TL’ye yakın harcıyor. Hatta 3 bin TL’ye kadar çıkan %22’lik bir tüketici grubu da bulunuyor. Türkiye’den ortalama 1 kişi sevdiklerine aldığı yılbaşı hediyeleri için 4300 TL harcarken bu rakam Almanya’da ve Fransa’da 3500 TL, Rusya’da 2500 TL, İtalya’da 3700 TL ve İngiltere’de 3350 TL. Bunun sebebi ise Türkiye’de seyahatin en popüler hediyelerden biri olması.
En zor eş için seçiliyor
Tüm ülkeler eşlerine hediye seçerken en iyisini seçme kaygısı yaşıyor. Aynı şekilde anne baba ve çocuklar için de hediye kolay bulunmuyor. Türkiye’den her 10 kişiden 1’i ise kayınvalidesine hediye seçmekte zorlanırken, kayınvalideye hediye almakta en çok zorlanan ülke Rusya (%12), en az zorlanan ülke ise İtalya (%5).
Türkler gezmeyi seviyor
Son yıllarda, diğer ülkelerde olduğu gibi Türkiye’de de bir obje yerine, bir deneyim hediye etmek daha revaçta. Deneyim hediyeleri, katılımcıların sevdikleriyle birlikte geçirecekleri bir tatil, şarkılara eşlik edecekleri bir konser ya da macera dolu bir aktivite aile bağlarını kuvvetlendireceği, birlikte sosyal medyada paylaşabilecekleri bir anı olduğu için tercih ediliyor. Katılımcıların yarısı yeni yıl listelerinde seyahatin bulunduğunu belirtirken, yine yaklaşık yarısı erkenden konser biletleri alıyor. Diğer deneyim hediyeleri arasında gözde olanlar ise sinema-tiyatro bileti, futbol maçı, gemi seyahati, SPA, şarap tadımı ve balon gezisi olarak sıralanıyor.
İngiltere ve Almanya dışındaki diğer ülkelerde de seyahat, deneyim sunan hediyeler listesinde ilk sırada yer alıyor. Seyahat hediyesi İngiltere’de tiyatro, sinema ve konserin ardından dördüncü sırada gelirken, Almanya’da konser ve sinemadan sonra geliyor. Keyfine düşkün İtalya’da ve Fransa’da ise SPA hediyesi en popüler ilk 3 hediye arasında yer alıyor.