Hepsiburada’nın yaptığı “Okula Geri Dönüş – Alışveriş Dinamiklerini Anlama Araştırması”na göre, velilerin %83’ü okul dönemi için alışveriş listesi hazırlıyor. 4-20 Ağustos 2025 tarihleri arasında 805 ebeveyn ve 656 öğrenciyle yapılan anket ve odak grup çalışmaları, çocukların özellikle ayakkabı, kırtasiye ve çanta seçimlerinde etkili olduğunu gösterdi.
Araştırmaya katılan aileler, okul alışverişini tek seferde yapmak yerine zamana yayıyor. Velilerin %83’ü alışverişe listeyle hazırlanırken, %64’ü bu listeleri başkalarıyla paylaşıyor. Geçtiğimiz yıl %48 olan liste hazırlamalarına rağmen anlık alımlara yönelen veli oranı, bu yıl %55’e yükseldi.
Veliler okul alışverişi için ortalama 9.800 TL, öğrenciler ise 6.000 TL bütçe ayırıyor. Bütçe aşımının en sık yaşandığı kategoriler ayakkabı ve giyim olurken, ailelerin %51’i bütçelerini aşmayacaklarını belirtiyor. Ödeme seçeneklerinde kredi ve banka kartı tercih ediliyor. Geçtiğimiz yıl velilerin %55’i kredi kartı limitini kullanmadan borçlanmayı veya kredilenmeyi tercih ederken, 2025’te en çok 3 ve 6 taksit seçeneğini uygun buluyor. Öğrencilerde ise peşin ödeme daha çok tercih ediliyor.
Araştırma sonuçlarına göre, annelerin %72’si ve babaların %58’i alışverişi tek başına yapıyor. Çocukların karar etkisinin en yüksek olduğu kategoriler ayakkabı, kırtasiye ve çanta olarak öne çıkıyor. Marka kararını etkileyen faktörler arasında ebeveynlerde %44 oranla öğretmen tavsiyesi, öğrencilerde ise %45 oranla tanıdık ve arkadaş tavsiyesi yer alıyor. Öğrenciler ayrıca ürün yorumları ve görsellerine de dikkat ediyor.
Kampanya beklentileri öğrenci ve veliler arasında farklılık gösteriyor. Veliler en çok ayakkabıda indirim beklerken, öğrenciler bilgisayar ve tabletlerde indirim bekliyor. En cazip bulunan kampanya fırsatları arasında ‘3 al 2 öde’, ‘4 al 3 öde’, sepette indirimler ve ‘ikincisi 1 TL’ gibi promosyonlar bulunuyor.
Online alışverişi tercih eden veliler için %50 oranla uygun fiyatlı ürün bulmak öncelikli. Cazip kampanya bulmak ve fiyat karşılaştırması yapmak ise %37 oranla online kanalları tercih etme nedenleri arasında yer alıyor. Öğrencilerin online alışverişte öncelikleri ise %26 oranla başkalarının yorumlarını görebilmek ve ürünlerin adrese teslim edilmesi.
Hepsiburada, 14 Eylül’e kadar sürecek “Okula Dönüş” kampanyası kapsamında binlerce üründe indirimler sunuyor. Giyim markalarında %70’e, ayakkabı ve çantalarda %35’e varan indirimler uygulanırken, kulaklık, akıllı saat, bilgisayar ve tablet gibi ürünler de avantajlı fiyatlarla satışa sunuluyor.




