Honda, Japonya’daki tesislerinde 5-6 Ocak tarihlerinde üretimi durduracağını, 9 Ocak’a kadar kısmi faaliyetlerin sürdürüleceğini duyurdu. Çin’deki üç fabrikası ise 29 Aralık-2 Ocak döneminde kapanacak. Nexperia’dan tedarik edilemeyen eski nesil çipler, bu karara neden olan çip kıtlığını tetikledi.
Digitimes’in aktardığına göre, Suzuka ve Saitama tesisleri, iç pazara yönelik araç üretimi yapan yerler olarak etkilenecek tesisler arasında yer alıyor. Nexperia, TSMC veya Samsung gibi ileri teknoloji çipler üretmese de, dünyanın en büyük eski nesil çip üreticilerinden biri konumunda. Güçlü direksiyon ve otomatik camlar gibi araç sistemlerinde kullanılan ucuz parçalar, her araçta zorunlu bileşenler olarak öne çıkıyor.
Olaylar, Ekim ortasında Hollanda hükümetinin, Çinli sahibi Wingtech’ten Nexperia’yı el koymasıyla başladı. Fezaya yasadışı teknoloji transferi endişeleri gerekçe gösterildi. Bu adım, Pekin ile Lahey arasında devam eden anlaşmazlığı tetikledi ve Beijing, belirli Nexperia ürünlerinin ihracatını engelledi. Küresel otomotiv tedarik zincirinde aksamalara yol açıldı. Washington’un, Wingtech’i 2024’te varlık listesine almasıyla bağlantılı olduğu kaydedildi.
Anlaşmazlık derinleştikçe, Japon otomotiv sektörü aylarca sürecek tedarik sorunlarına dikkat çekti. Ekim sonunda Volkswagen ve BMW, üretimlerini yavaşlattı. Kasım ortasında Japon üreticiler, otomotiv çip kıtlığı konusunda alarm zillerini çaldı.
Pozitif gelişmeler de yaşandı. Çin Devlet Başkanı Xi Jinping ile eski ABD Başkanı Donald Trump arasındaki görüşmelerin ardından, Pekin Nexperia’ya ihracata devam izni verdi. Hollanda hükümeti, Çin birimi üzerinden çip sevkiyatlarının yeniden başlaması ve mali sorunların çözülmesi şartıyla Nexperia üzerindeki kontrolü bırakmaya hazır olduklarını belirtti.
Buna rağmen, bazı sorunlar çözüme kavuşmadı. Nexperia anlaşmazlığının etkileri, otomotiv çip tedarik zincirinde hissedilmeye devam ediyor. Japon üreticilerin yeni çip kaynakları bulması veya Nexperia’dan parça alması aylar alabilir.




