İngiltere ve Türkiye arasında imzalanan 2,1 milyar Euro’luk anlaşma ile demiryollarını “yeşilleniyor.”. Birleşik Krallık hükümetinin basın açıklamasına göre, Birleşik Krallık İhracat Finansmanı, 503 km uzunluğundaki yüksek hızlı elektrikli demiryolu inşaatı için 2,1 milyar Euro’luk bir kredi garanti etti. Birleşik Krallık mali yardımının bir koşulu olarak, Birleşik Krallık demiryolu üreticilerine dokuz rakamlı devasa sözleşmelerin verilmesi bekleniyor.
Anlaşma, İngiltere-Türkiye Yeşil Finans Konferansı’nda duyuruldu. Pakt, Türkiye’nin büyük iklim dostu projeleri finanse etmesine ve COP26 hedeflerine ulaşmasına yardımcı olmayı amaçlıyor.
İngiltere ve Türkiye arasında imzalanan anlaşma ile demiryolları “yeşillenecek”
Birleşik Krallık hükümetinin şimdiye kadarki en büyük sürdürülebilir sivil altyapı projesi, Türkiye’nin İngiliz ve Türk firmalarına verilen büyük sözleşmelerle ulaşımı karbondan arındırmak için yeni bir yüksek hızlı elektrikli demiryolu hattını finanse etmesine yardımcı olacak.
Fed faiz kararı borsayı nasıl etkiler?: Avrupa piyasaları ve Bitcoin
2,1 milyar Euro’luk yeni yeşil finansman, Satın Alma Kredisi Programı aracılığıyla UK Export Finance (UKEF) tarafından sağlanacak ve Credit Suisse ve Standard Chartered yapılandırması ve işlemi düzenleyen bankaları koordine edecek. Bu, Türkiye’nin 160 yılı aşkın bir süredir Birleşik Krallık ile yaptığı ilk demiryolu projesi ve ülkenin yüksek hızlı treni modernize etme planının bir parçası oldu.
Türkiye’nin başkenti Ankara, tamamlandığında 503 km’lik elektrikle çalışan demiryolu hattı ile İzmir Körfezi’ndeki büyük bir liman kenti olan İzmir’e bağlanacak. Bu yeni hat, Ankara ve İzmir arasındaki mevcut hava ve karayolu güzergahlarına daha hızlı ve daha az karbon yoğun bir alternatif sunacak ve Türkiye’nin COP26’da iklim değişikliği taahhütlerini yerine getirmesini sağlayacak.
Uluslararası Ticaret Sekreteri Anne-Marie Trevelyan şunları söyledi:
“Türkiye, İngiltere için hayati bir ticaret ortağıdır. Serbest ticaret ve çevre konusundaki ortak küresel bakış açımız, iki ulusumuzdaki ekonomik büyümenin arkasındaki itici güçtür. İngiltere İhracat Finansmanı’nın şimdiye kadarki en büyük sivil altyapı anlaşmasının son derece sürdürülebilir olması çok uygun. Bu, ağır kirli şehirlerdeki emisyonları azaltmak için endüstriyel köklerini kullanan Birleşik Krallık demiryolu endüstrisi için gurur verici bir andır.”
Türkiye Hazine ve Maliye Bakanı Dr. Nureddin Nebati şu açıklamalarda bulundu:
“İngiltere ile Türkiye arasında 1999 yılında imzalanan İkili İşbirliği Anlaşmasına atıfta bulunarak; Ankara İzmir Hızlı Tren Projesi’nin yeşil kredi yapısı kapsamındaki finansmanının kapanışını başarıyla gerçekleştirdik. Bu proje sırasında çevresel ve sosyal prosedürlere büyük önem verdik ve Hazine ve Maliye Bakanlığı olarak bu konudaki iyileştirmeleri yakından takip ediyoruz. Hızla büyüyen yeşil finans piyasasının da aktif ve önemli oyuncuları arasında yer almak istiyoruz. Birleşik Krallık hükümetiyle işbirliğinden ve uzun süredir devam eden güçlü ilişkilerden çok memnunuz ve işbirliğimizi daha da güçlendirmeyi umuyoruz.”
İngiltere, Türkiye’nin en önemli bağımsız ticaret ortaklarından biridir. 2021 yılının üçüncü çeyreğinin sonuna kadar dört çeyrek boyunca, Türkiye ile Birleşik Krallık arasındaki ticaret hacmi, bir önceki yılın aynı dönemine göre 1,4 milyar sterlin artarak 17,5 milyar sterlin oldu.
Anlaşma, her büyüklükteki İngiliz firmasının projeye katılması için büyük sözleşmeler getirecek ve İngiltere’deki işletmeler için birkaç dokuz rakamlı anlaşma müzakere edilecek. Proje, ERG International Group’un İngiliz tedarik zinciriyle olan güçlü ilişkileri tarafından destekleniyor. Birleşik Krallık demiryolu firmalarının ana hedefleri, İngiliz yapımı demiryolu rayları, makaslar, nokta makineleri, bağlantı elemanları, sinyalizasyon, telekomünikasyon ve elektrik altyapı sistemleri ile kritik sigorta ve nakliye hizmetleri sağlamak.
Röportaj: Dijitalleşme SOCAR Türkiye’nin her bir iş biriminde
Finansman, Credit Suisse ve Standard Chartered Bank tarafından UK Export Finance ile sağlandı ve uluslararası kabul görmüş sürdürülebilirlik standartlarını karşılıyor. İtalya’da SACE, İsviçre’de SERV ve Avusturya’da OeKB gibi uluslararası ihracat kredi kuruluşları da İngiltere vergi mükellefinin riskini sigortalıyor.
Standard Chartered Bank Avrupa Yapılandırılmış İhracat Finansmanı Başkanı Yoshi Ichikawa:
“Uluslararası sosyal ve çevresel standartlara net bir şekilde odaklanarak yapılandırılmış bir kredi sağlayarak ve Credit Suisse ve UKEF ile yakın işbirliği içinde çalışarak Türk hükümeti ile ilişkilerimizi daha da güçlendirmekten gurur duyuyoruz. Bu destek, Standard Chartered’ın hükümetin demiryolu altyapı planını gerçekleştirmesine yardımcı olmak için Türkiye’deki finansmanı doğrultusundaki bir diğer destek anlamına geliyor.”
ERG International UK, Grup CEO’su Murat Dedeoğlu:
“ERG, elde ettiği başarı ve tarihi dönüm noktası ile onurlandırılmıştır. ERG, inşaat sektöründe UKEF ve Türk Hükümeti ile bağlarını güçlendirmeyi ve ileri mühendislik ve teknolojik çözümler sunarak ekonomilere değer katmayı dört gözle beklemektedir. Son 50 yılda tüm önceki projelerimizde olduğu gibi, ERG sürdürülebilir ekonomik katma değer yaratmaya kendini adamıştır. ERG’nin Türk ve İngiltere merkezli Çevresel ve Sosyal ekipleri, IFC’nin, Ekvator Prensiplerinin ve ulusal standartların her zaman karşılanmasını sağlamak için bu önemli projeye uzun yıllara dayanan uluslararası deneyimi getirecek. Birleşik Krallık, Avrupa ve Türkiye’deki tüm ortaklarımıza ve paydaşlarımıza, hizada yaşayan milyonlarca gezginin ve insanın hayatını olumlu yönde değiştirecek ve iyileştirecek bu hayal projesini gerçeğe dönüştürmek için teşekkür ederiz.”