Instagram, İrlanda’da para cezasına çarptırıldı. Meta, gençlerin verilerini ele alan İrlanda Veri Koruma Komisyonu (DPC) tarafından 402 milyon dolar para cezasına çarptırıldı. DPC sözcüsü Caolmhe McGuire’a göre, karar ve cezalar geçen Cuma günü kesinleşti ve “kararın tüm detayları önümüzdeki haftaya ortaya çıkacak.
Neredeyse iki yıl önce başlatılan soruşturma bu hafta sonu tamamlandı ve şirketin iki olası GDPR (Genel Veri Koruma Tüzüğü) ihlaline odaklanıldı. Bunlardan ilki, Instagram’ın 13 ila 17 yaş arasındaki kullanıcıların işletme hesapları oluşturmasına ve iletişim bilgilerini herkese açık hale getirmesine olanak sağlıyor olmasıydı. Kullanıcılar zaman zaman kurumsal hesaplara geçiş yapabiliyor. Bunun sebebi, daha fazla etkileşim istatistiğine erişim sağlanabiliyor olması. İkinci ihlal ise bazı genç kullanıcıların profillerinin varsayılan olarak herkese açık hale geldiği iddia ediliyor.
Instagram’a 402 milyon dolar para cezası
DPC, WhatsApp’ın AB vatandaşlarının verilerini nasıl topladığı ve kullandığı, özellikle de bu verileri nasıl paylaştığı konusunda yeterince bilgilendirmediğini tespit etti. Daha sonra şirketin karşılaştığı 267 milyon dolar cezanın ardından dayatılan bu ceza bu zamana kadar verilen en büyük ceza oldu. WhatsApp, gizlilik politikasını değiştirme kararına itiraz edeceğini duyurdu. Güvenlik ihlalleriyle ilgili olarak uygunsuz kayıt tutma sebebiyle, 17 milyon 18.6 milyon dolarlık biraz daha küçük bir para cezası da uygulandı. DPC tarafından büyük teknoloji şirketlerine yönelik çok sayıda araştırma halen devam ediyor. Bunların her biri ayrıca Meta’nın veri ihlalleriyle de ilgili.
Meta’nın Politico’ya yaptığı bir açıklamada;
“Şirket varsayılan olarak kamu ayarını bir yıldan fazla süre önce değiştirdi. “18 yaşın altındaki kişiler uygulamaya katıldığında, hesabı otomatik olarak gizli ayarlanır. Bu sebeple, yalnızca tanıdıkları gönderilerini görebilir ve yetişkinler, onları takip etmeyen genç kullanıcılara mesaj gönderemez” ifadelerini kullandı.
Frances Haugen’in Instagram’ın ruh sağlığı üzerindeki etkisine ilişkin tanıklığından dolayı, Meta ve özellikle Instagram’ın son yıllarda en genç kullanıcılarının çevrimiçi deneyimini nasıl yönettiğine büyük önem veriliyor. Sosyal medya ağı ayrıca bu genç kullanıcılar için daha fazla ürün ve hizmet geliştirmeye çalıştı ancak bu, büyük bir tepkiyle karşılandı.
Instagram’ın başka Adam Mosseri, bu girişimi desteklemek için savunuculuk yaparak, “Ebeveynlerin, uygulamanın çocuklarının yaşlarına uygun bir sürümünü kullanma fırsatını tercih edeceğine inanıyorum” şeklinde konuşarak, bunun gerçekleşmesi için yetkililerle iş birliği yapma sözü verdi.
Meta, Facebook ve Instagram’a ücretli özellikler getirebilir
Öte yandan Meta, Facebook ve Instagram’a bazı ücretli özellikler getirmeyi planlıyor. Bu, Meta’nın milyarlarca kullanıcısı olan üç büyük sosyal medya ağına ücretli ürünleri entegre etme konusundaki ilk gerçek girişimi. Apple’ın dijital reklamlarda gittiği değişiklikten sonra Meta’nın reklam gelirleri çok fazla zarar gördü. Bu sebeple, Meta böyle bir yola başvurdu. Meta, şirketin araştırma başkanı Pratiti Raychoudhury yönetiminde olan yeni bir organizasyon kurdu. Bu organizasyonun ismi ise geçtiğimiz günlerde, New Monetization Experiences (Yeni Para Kazanma Deneyimleri) olarak açıklandı
Meta’nın tüm uygulamaları zaten çeşitli premium özellikler içeriyor olsa da sosyal medya şirketi, kullanıcıların tamamının ücret ödemesine öncelik vermiyor. Meta’nın gelirinin büyük bir kısmı reklamlardan geliyor. Meta para kazanma Başkan Yardımcısı John Hegeman yaptığı açıklamada;
“Ücretli özelliklerin yakın gelecekte şirketin operasyonları üzerinde büyük bir etkisi olmayacak. Diğer taraftan, hem yeni değer ve anlamlı gelir çizgileri yaratma hem de biraz çeşitlendirme fırsatları varsa, bu açıkça çekici bir şey olacak” şeklinde konuştu.
Instagram para cezası hakkında hazırladığımız bu yazımızı beğeneceğinizi umuyoruz. Eğer beğendiyseniz, Meta, Türkiye’de Creators of Tomorrow programını başlattı isimli yazımıza da göz atmak isteyebilirsiniz.