Kabul edilebilir reklamlar programı da neyin nesi diyorsanız, reklam engelleme yazılımlarının web ve mobilde birden sıçrayan kullanım oranlarının, medya ve yayın endüstrisini yeni gelir modelleri aramaya zorlamaya başladığı ile başlayalım.
Reklam engelleme ile “kabul edilebilir reklamlar” dönemi başladı
Reklam engellemenin başlı başına bir pazar haline gelmesinde büyük rol oynayan ve yarattığı bu pazarın en büyük oyuncusu olan Alman Eyeo firması, popüler yazılımı AdBlock Plus’ın 1 milyar indirilme sayısına ulaşmaya çok yakın olduğunu ve 100 milyondan fazla cihazda aktif olarak kullanıldığını belirtiyor.
Bizzat Eyeo CEO’su Till Faida tarafından TechCrunch Disrupt NY 2016 etkinliğinde paylaşılan bu sayılar, reklam engelleme pazarında büyük bir gelişme olduğuna işaret ediyor. Çok öncesi değil, yalnızca bu yılın başında yazılımın indirilme sayısı 500 milyonken, kullanıldığı aktif cihaz sayısı da yine bugünkünün yarısına denk gelen 50 milyon civarındaydı.
Kabul edilebilir reklamlar nedir?
Faida, günümüz reklam endüstrisinin bazı temel yanlış yaklaşımlar sergilediğini ve bir tepki olarak doğan reklam engelleme pazarının daha iyi kullanıcı deneyimleriyle durumu dengelemeyi hedeflediğini belirtiyor.
Yaygın kanının aksine çoğu kullanıcının reklamlardan nefret etmediğini belirten Faida, nefret edilenin web deneyimini sekteye uğratan davetsiz ve dev reklamlar olduğunun altını çiziyor.
Eyeo başlattığı “Kabul Edilebilir Reklamlar” programıyla, web deneyimini kötü yönde etkilemeyen başarılı reklam uygulamalarını engellemiyor. Programa katılan firmaların agresif olmayan reklamları, reklam engelleme yazılımları tarafından engellenmediğinden on milyonlarca daha fazla kişiye ulaşabiliyor.
Programa katılan firmalar, programın reklama sağladığı katma gelirin yüzde 30’unu Eyeo’ya ödüyor. AdBlock’un gelirlerinin ne kadarını bu programdan elde ettiği açıklanmazken, Eyeo’nun danışıklı dövüşerek hedefine ilerlediği bariz. Faida, ABD’nin en popüler 100 web sitesinden 40’ının yalnızca kabul edilebilir reklamları gösterdiğini belirtiyor.
Yuvarlak masa
Eyeo’nun bir misyona hizmet ettiğini söyletebilecek pek çok kanıt var. Kabul Edilebilir Reklamlar programı bunlardan biri sayılabilecekken, firma reklam endüstrisinin oyuncularından oluşan bir komite kurma hazırlığında. Muhabirleri, yayıncıları, teknoloji firmalarını ve reklam verenleri içerecek bu komite, kabul edilebilir bir reklamın tanımı üzerinde fikir birliğine ulaşmayı deneyecek.
Faida’nın kabul edilebilir reklam tanımı ise “bölücü olmayan.” CEO reklam endüstrisi tarafından pek sevilmediklerinin farkında olduğunu söylerken, dünyanın 42 ülkesinde interaktif reklamcılığın gelişmesi için faaliyet gösteren Internet Architecture Board (IAB) başkanı Randall Rothenberg ile Faida ayrı günlerde sahneye çıkmayı tercih ettiler çünkü iki kurum arasında bariz bir düşmanlık söz konusu.
Faida, reklam engellemenin tartışılan bir konu olduğunu söylerken, asıl tartışılması gerekenin rahatsız edici reklam yaklaşımları olduğunu belirtmekten de çekinmedi.
“Şu an içinde olduğumuz bu karmaşık durumun sebebi, IAB’in reklam ekosistemini sürdürüebilir ve sağlıklı kılmakta başarısız olmasıdır.” diyen Faida, reklam engelleme yazılımlarının ve kullanımlarının artışının sebebini de IAB’in onlara karşı sergilediği tutumla açıklıyor.
Sorun, Tepki, Çözüm
Süregelen bir soruna tepki olarak ortaya çıkan reklam engelleme pazarının, varlıklarını reklam gelirleri ile sürdüren yayıncılara karşı sorumlu hissetmesi takdire şayan. Eyeo, yayıncılar için Kabul Edilebilir Reklamlar programının yanı sıra, ayrıca Flattr Plus isimli, yayıncıların okuyucularından bağış, destek ve ödeme alabileceği bir ödeme sistemi sunuyor.
“Bu zamana kadar eksikliğini çektiğimiz yegane şey, web’in dört bucağında sorunsuz çalışan bir ödeme sistemiydi.” diyen Faida, AdBlock Plus kullanıcılarının takdir ettikleri yayıncılara destek olma insiyatifini kullanacağına inanıyor ve tüm bu olay silsilesinin başlangıcında kullanıcılarının web deneyimleri üzerinde kontrol gücü istemeleri olduğunu hatırlatıyor.
Flattr Plus’ın önümüzdeki yılın sonunda 10 milyondan fazla kullanıcıya ulaşmasını tahmin eden girişim, her bir kullanıcının aylık ortalama 5 dolar ödeyerek favori yayıncılarına destek olacağını öngörüyor.