Digital Report
  • DERGİ
  • TEKNOLOJİ
  • YAPAY ZEKA
  • PROFESYONEL
    • GİRİŞİM
    • E-TİCARET
    • FİNTEK
    • MARKA
  • GÜVENLİK
  • KRİPTO
  • OYUN
  • REHBER
No Result
View All Result
Digital Report
No Result
View All Result
Home Yapay Zeka

Markalar ‘yapay zekalı’ demeyi bırakmalı mı?

Markaların pazarlama çalışmalarında yapay zeka kelimesini kullanması satışları nasıl etkiliyor?

by Hakan Kilyusufoğlu
23/12/2024
in Yapay Zeka
Markalar 'yapay zekalı' demeyi bırakmalı mı?
Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşLinkedIn'de PaylaşWhatsApp'ta PaylaşTelegram'da Paylaş

Yapılan son araştırmalarda kullanıcıların satın alma süreçlerinde yapay zeka teknolojisine temkinli yaklaştıkları ve bazı durumlarda satın alma iştahlarının da azaldığı ortaya çıktı. Yapay zeka teknolojisi son iki yıldır neredeyse tüm reklam ve pazarlama çalışmalarında karşımıza çıkıyor olsa da her zaman pozitif bir geri dönüş sağlamıyor. Örneğin Google, Paris 2024 Olimpiyatları sırasında üretken yapay zeka aracı Gemini için bir reklam filmi yayınladı. Reklamda bir baba, kızı adına Amerikalı Olimpiyat sporcusu Sydney McLaughlin-Levrone’a bir mektup yazmak için Gemini’ı nasıl kullandığını anlatıyordu. Reklam, bir babanın çocuğuna kendini ifade etmesi için yapay zekayı kullanmayı öğretmesinin yanlış bir mesaj olduğu eleştirileriyle karşılaştı. Google birkaç gün içinde reklamı geri çekti ve “Yapay zekanın insan yaratıcılığını geliştirmek için harika bir araç olduğuna inanıyoruz ancak asla onun yerine geçemeyeceğini düşünüyoruz.” şeklinde bir açıklama yapmak zorunda kaldı. Bu olay, şirketler yapay zeka çözümlerine milyarlarca dolar harcarken tüketicilerin yapay zekaya karşı duyduğu temkinli yaklaşımı çok net bir şekilde ortaya koyuyor.

International Data Corporation’a (IDC) göre dünya çapında yapay zeka ve ilgili iş hizmetlerine yapılan harcama 235 milyar dolara ulaşmış durumda. iSpot’un verilerine göre sadece bu yılın ilk 8 ayında yapay zeka destekli hizmet ve ürünleri tanıtmak için yaklaşık 200 milyon dolar harcandı.

Yapay zeka kelimesi satın alma niyetlerini olumsuz etkiliyor olabilir mi?

Yapay zeka teknolojisinin benimsenmesi toplumun her kesiminde giderek artıyor olsa da şüpheleri olanların sesi de daha fazla çıkmaya başlıyor. Journal of Hospitality Marketing & Management dergisinde yayımlanan bir araştırma, yapay zeka ile ilgili terimlerinin kullanımının müşterilerin satın alma niyetini azalttığını gösteriyor.

Markaların pazarlama çalışmalarında sık sık yapay zeka kelimesini kullanması sanılanın aksine satışları baltalıyor olabilir mi?

Washington State Üniversitesi’nde pazarlama ve uluslararası ticaret bölümünde yardımcı profesör olan Mesut Çiçek, yapay zeka terimini içeren tanıtım metinleri ve ürün açıklamaları kullanarak yaptıkları deneylerde insanların satın alma niyetinin azaldığını gözlemlediklerini söylüyor. Deneye katılanların bütün özellikleri aynı olan ‘yapay zeka destekli TV’ ile ‘yeni teknoloji TV’ için satın alma niyetleri ölçüldüğünde, yapay zeka kelimesini görenlerin ürünü satın alma olasılığı düşüyor. İlginç bir şekilde yapay zeka destekli otomobil için yapılan deneylerde de aynı sonuçlar çıkıyor. Çiçek’e göre ürünün risk algısı ne kadar yüksekse içinde yapay zeka kelimesinin geçmesi o kadar negatif etki yaratıyor.

Yapay zekanın duygusal güven üzerinde nasıl bir etkisi var?

Çiçek’e göre yapılan çalışmaların en dikkat çekici bulgusu yapay zeka teriminin duygusal güveni azaltması olarak karşımıza çıkıyor. Görünen o ki, tüketiciler yapay zeka ile ilgili bir güven sorunu yaşıyor ve bu da satın alma niyetini azaltıyor.
Yapay zeka kullanan şirketlerin sağlaması gereken gizlilik ve güvenlik ile ilgili endişelerin yanı sıra halkın bilinmeyene karşı duyduğu korku da yapay zeka teknolojisine olan güveni zedeleyebiliyor. Forrester’ın baş analisti Audrey Chee- Read de insanların yapay zekayı hem işlerini elinden alacak hem de entelektüel güçlerini azaltacak bir kavram olarak gördüklerini ve yapay zekanın pek çok kişi için birçok yönden tehdit edici bir güç olarak algılandığının altını çiziyor. Chee-Read’e göre tüketicilerin yarısından fazlası yapay zekanın toplum için önemli bir tehdit oluşturduğuna inanıyor. Yapay zekaya duyulan güvensizlikte iki ana faktör öne çıkıyor: İlk olarak tüketicilerin etik ve ahlaki değerlere yönelik algıladığı tehdit. Buna yanlış bilgi, dezenformasyon, telif hakkı ihlali gibi topluma etkisi olan konular dahil. Diğeri ise yapay zekanın doğru çıktıyı verip veremeyeceği konusunda duyulan güvensizlik. KPMG’nin yakın tarihli bir araştırması da bu bulguları destekliyor. KPMG danışmanlık müşteri çözümleri yöneticisi Jeff Mango’ya göre, tüketicilerin yapay zeka hizmetleriyle ilgili en büyük iki endişesi bir insanla etkileşime geçemeyecek olmaları ve kişisel verilerinin güvenliği olarak karşımıza çıkıyor.

 Yapay zeka terimi, tüketicilerin güvenini sarsarak satın alma niyetini azaltıyor; şirketlerin bu algıyı yönetmesi güven inşa etmekte kilit önem taşıyor.

Mango da Çiçek gib iyapay zeka kelimesini görünce bir ürün ya da hizmeti satın almaktan vazgeçilmesinin ana nedeninin algılanan risklerle ilgili olduğunu söylüyor. İnsanlar yardıma ihtiyaç duyduklarında bir insanla konuşamayacaklarını düşündükleri ya da kişisel verilerinin güvende olmayacağındanendişeettikleriiçin tanımında ‘yapay zekalı‘ ibaresi geçen ürün ve hizmetlere daha soğuk bakıyor.

Bütün bunların yanı sıra ‘yapay zekalı’ ibaresine sahip bir ürün ya da hizmet karmaşık olacağı düşüncesiyle de tercih edilmeyebiliyor. İnsanların önemli bir kısmı yapay zekalı olarak tanıtılan bir ürünü anlamakta ve kullanmakta zorlanabileceğini düşündüğünden satın almaktan vazgeçiyor. İnsanlar, kullanımının daha kolay olduğunu düşündükleri bir şey için daha fazla ödemeye razı oluyor.

Yapay zeka destekli otomobil gibi ürünler, yalnızca daha yüksek fiyatları nedeniyle değil, aynı zamanda daha zor kullanılabileceği algısı nedeniyle de riskli olarak değerlendiriliyor.

Şirketler güven inşa etmek için ne yapmalı?

Uzmanlar yapay zeka teriminin sektörde çok fazla kullanıldığını ve bazı durumlarda tüm anlamını yitirdiğini düşünüyor. Tüketicilerle arasında güven inşa etmek isteyen şirketler için doğruluk ve şeffaflık büyük önem taşıyor.

Markaların her şeyden önce ‘yapay zeka’ kelimesini pazarlama için sihirli bir kelime gibi kullanmayı bırakması gerekiyor. Ürün ve hizmetlerin yapay zekalı olduğunun sıkça vurgulanması başarısızlık riskini artırıyor.

Yapay zeka teknolojisinin ürün ya da hizmetinde gerçekten bir fark yarattığını düşünen markaların sadece ‘yapay zekalı’ demek yerine bu özelliği herkesin basitçe anlayabileceği şekilde açıkça tanımlaması gerekiyor.


Bu yazı Digital Report Dergisinin 20. sayısında yayınlanmıştır.

Tags: featured

İLGİLİ YAZILAR

Windows JPG dosyası güvenlik açığı
Güvenlik

Windows’ta JPG dosyalarını etkileyen kritik güvenlik açığı keşfedildi

by Emre Çıtak

ESET araştırmacıları, Windows işletim sisteminde bulunan ve en yaygın resim formatlarından biri olan JPG dosyaları üzerinden sistem güvenliğini tehdit eden...

Read moreDetails
iPhone Air 2 için 2026 umudu yeniden doğdu
Teknoloji

iPhone Air 2 için 2026 umudu yeniden doğdu

by Emre Çıtak

Apple'ın "süper ince" telefon denemesi iPhone Air'in geleceği bir süredir belirsizliğini koruyordu. İlk modelin satışlarının beklentilerin altında kalması ve 2027'ye...

Read moreDetails
Teslanın Avrupa satışları çakıldı, BYD öne geçti
Marka

Tesla’nın Avrupa satışları çakıldı, BYD öne geçti

by Emre Çıtak

Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği'nin (ACEA) Kasım ayı raporu, elektrikli araç devi Tesla için tehlike çanlarının çaldığını gösteriyor. Rapora göre, şirketin...

Read moreDetails
Lise yıllarından kalma utanç verici Gmail adresinizden yakında kurtulacaksınız
Teknoloji

Lise yıllarından kalma utanç verici Gmail adresinizden yakında kurtulacaksınız

by Emre Çıtak

Hepimizin geçmişinde, lise yıllarında aldığı ve bugün iş başvurularında kullanmaya utandığı o "çılgın_cocuk99" veya "asi_kiz" temalı bir Gmail adresi vardır....

Read moreDetails

SON YAZILAR

Xiaomi Buds 6 tanıtıldı

VEPARA’nın faaliyetleri yasa dışı bahis soruşturması kapsamında durduruldu

Windows’ta JPG dosyalarını etkileyen kritik güvenlik açığı keşfedildi

iPhone Air 2 için 2026 umudu yeniden doğdu

Tesla’nın Avrupa satışları çakıldı, BYD öne geçti

Lise yıllarından kalma utanç verici Gmail adresinizden yakında kurtulacaksınız

ChatGPT’ye reklamlar 2026’da geliyor

Google 2025’i yapay zeka fayda yılı ilan etti, OpenAI kırmızı kod ile karşılık verdi

Nvidia’nın 20 milyar dolarlık Groq satın alması yalan çıktı

X’te Artık herkes paylaştığınız fotoğrafları yapay zeka ile değiştirebiliyor

SON REHBERLER

Android telefon hafıza kartını görmüyor sorunu nasıl çözülür

Instagram’da fotoğraf paylaşma sorununu gidermenin pratik yolları

OLED ekranlarda oluşabilecek yanma sorununu önlemenin pratik yolları

Windows 10’da unmountable boot volume hatası nasıl düzeltilir

Nvidia DLAA ile oyun grafiklerinde kenar yumuşatma nasıl sağlanır

ChatGPT’yi 1 saatten kısa sürede ustaca kullanmayı öğrenin

Windows’un farklı sürümlerinde ve Mac’te şifre kaldırma

iPhone’da kilit ekranına istediğiniz metni yazma nasıl yapılır

Telegram’da engellendiğinizi pratik yöntemlerle nasıl anlarsınız

Windows’ta işletim sisteminin bit mimarisini nasıl öğrenirsiniz

BASIN BÜLTENLERİ

RTB House, Derin Öğrenme ile dijital reklamcılığın yeni işletim sistemini kuruyor

ESET, Çin bağlantılı LongNosedGoblin APT grubunu tespit etti

Simya VC’den Rudiq’e 1 milyon dolar yatırım

Huawei Cloud, İstanbul’da dijital perakende buluşması düzenledi

SteelSeries, tek kulaklıkla birden fazla platformda oyun oynama özgürlügü sunuyor

Aktif Tech, Deloitte Teknoloji Fast 50’de üçüncü oldu

Dolap, 2024 yılında 307 bin 340 ton karbon salımını önledi

Canon, Istanbul’da EOS R6 Mark III ve EOS C50 tanıttı

LG, yeni yıl için soundbar kampanyasını duyurdu

Citrix, Hibrit çoklu bulut lisans modeli sunuyor

Digital Report

© 2019 Digital Report bir Linkmedya markasıdır.

  • Dergi
  • Yazarlar
  • Basın bültenleri
  • Gizlilik
  • İletişim
  • Künye

Bizi takip edin

No Result
View All Result
  • TEKNOLOJİ
  • YAPAY ZEKA
  • PROFESYONEL
    • GİRİŞİM
    • E-TİCARET
    • FINTECH
    • MARKA
  • GÜVENLİK
  • KRİPTO
  • OYUN
  • REHBER
  • BASIN BÜLTENLERİ
  • YAZARLAR
  • DERGİ
  • KÜNYE
  • İLETİŞİM