Microsoft, bir süredir pek çok ülkede yoğun tartışmalara sebep olan popüler video paylaşım uygulaması TikTok’u satın almaya hazırlanıyor. Peki Microsoft, Çin hükümeti ile olan bağlantılarından ötürü Hindistan’dan sonra ABD’de de yasaklanması planlanan TikTok’u neden satın almak istiyor? Dev şirket hangi amaçlarla TikTok’u almayı planlıyor? İşte konuyla ilgili bazı yorumlar.
Microsoft TikTok’u neden satın almak istiyor?
İlk bakışta Microsoft’un TikTok uygulamasını satın almak istemesi oldukça sıra dışı görünüyor. Zira dev şirket, bir süredir yeni hizmetlerini tek tek sonlandırma kararı alıyor. Son olarak kapatılan ve Facebook’a devredilen Mixer, bunun en çarpıcı örneklerinden birini temsil ediyor. Tüm bu sebeplerden ötürü Microsoft’un TikTok’u bünyesine katmak istemesi oldukça ilginç duruyor. Zira daha çok dans eden gençlere yönelik bu uygulama, Microsoft’un şu anki iş demografisine pek uymuyor.
Öte yandan Microsoft, TikTok’u alması halinde Facebook ve Youtube gibi dev sosyal medya platformları için önemli bir rakip haline geliyor. Şirketin bu hamlesi ile ilgili ortaya atılmış çok sayıda fikir ve yorum bulunuyor. İşte Microsoft TikTok’u neden istiyor sorusuna yanıt olabilecek bazı sebepler.
TikTok kullanıcı verileri Microsoft’a geçecek
Microsoft’un TikTok uygulamasını satın almasındaki en önemli sebebin, kullanıcı verileri olduğu ifade ediliyor. Zira dünya çapında yüz milyonlarca kullanıcısı bulunan uygulamanın elindeki veriler, muhtemel bir satın alma ile birlikte Microsoft’un eline geçecek. Bu da TikTok uygulamasını yasaklamaya hazırlanan Trump yönetimini durduracak ve ABD’li kullanıcıların kişisel verilerinin Çin’den ABD’ye taşınmasını sağlayacaktır.
Dolayısı ile bu satın alma ile birlikte birden fazla fayda sağlanmış olacak. İlk olarak ABD’nin TikTok’u yasaklama planı ortadan kalkacak. İkinci olarak Microsoft, dünya üzerindeki yüz milyonlarca kullanıcının verilerine sahip olmuş olacak. Söz konusu kullanıcı verileri Microsoft tarafından çeşitli amaçlar için kullanılabilecek.
Daha önce geliştirdiği bazı donanım ve yazılım projelerinde farklı ürünlerindeki kullanıcı ve kullanım verilerinden faydalanan dev şirket, TikTok’tan elde ettiği verileri de bu amaçlarla kullanabilecek. Dolayısı ile Microsoft TikTok’u neden istiyor sorusunun en önemli yanıtının kullanıcı verileri olduğunu söylemek mümkün.
Microsoft pek çok açıdan güçlenecek
Öte yandan Microsoft, TikTok’u satın alarak, direkt olarak tüketiciye yönelik mobil yazılım alanındaki varlığını güçlendirmiş olacak. Android ve iOS gibi piyasaya hakim olan mobil yazılımlara karşı uzun süredir herhangi bir varlık gösteremeyen şirket, TikTok ile mobil dönüşüme yönelik oldukça önemli bir adıma imza atmış olacak. Ve bu sayede daha fazla kişinin telefonunda yer alma şansı yakalayacak.
Microsoft TikTok’u almakla, geçmişte hatalarından da dersler çıkaracak. Mixer gibi kullanıcı odaklı servislerinde başarıyı yakalayamayan dev şirket, TikTok ile bu konudaki açıklarını görme imkanı bulacak. TikTok, Microsoft’un Windows işletim sistemi ile sunduğu video oluşturma ve düzenleme yazılımlarına oldukça pratik bir mobil çözüm haline gelecek.
Dev şirket, Surface, Xbox gibi diğer ürünlerin tanıtımı için de TikTok kullanıcılarına doğrudan ulaşabilecek. TikTok, Microsoft’un diğer hizmetleri hatta oyunları için bir üs haline gelebilecek. Son olarak TikTok, artırılmış gerçeklik (AR) ve yapay zeka çalışmaları (AI) için Microsoft’a çok sayıda avantaj sağlayacak. Microsoft çeşitli şekillerde, bu çalışmalarında TikTok’tan ve TikTok kullanıcılarından faydalanabilecek.
Microsoft TikTok’u neden istiyor sorusu için verilebilecek bu kadar çok sayıda cevap var. Ve cevapları daha da artırmak mümkün. Sonuç olarak Microsfot’un TikTok’u satın alması, ilk başta ilginç ve sıra dışı gibi gözükse de oldukça mantıklı ve yerinde bir adım olacaktır.
Karmaşık bir satın alma süreci
Söz konusu satın almanın TikTok’u nasıl etkileyeceğine dair henüz net bir ipucu bulunmuyor. TikTok’un Microsoft versiyonunun neler getireceği ve hangi değişiklikler ile birlikte geleceği şu an için gizemini koruyor. Fakat Satya Nadella yönetimindeki Microsoft’un önceki satın alımlarda büyük başarılara imza attığı biliniyor.
Örneğin Minecraft’ın yapımcısı Mojang’ı satın alan şirket, oyunu daha da büyütmüş ve daha sonra onu bağımsız bir şekilde geliştirmek için Mojang stüdyosundan ayırmıştı. Microsoft’un Minecraft konusunda attığı bu adımlar büyük bir başarı getirmiş ve oyun dünya çapında çok daha büyük bir kitleye ulaşmıştı. Aynı şekilde Nadella yönetimindeki dev şirket 26.2 milyar dolar karşılığında LinkedIn’i de satın almış ve bu da tıpkı Minecraft gibi büyük bir başarı hikayesine dönüşmüştü.
Microsoft’un TikTok’ta da benzeri adımlar atması ve büyük bir başarı elde etmesi oldukça muhtemel görünüyor. Bu açıdan diğer satın alımlarda olduğu gibi TikTok’un ayrı bir kuruluş olarak devam etmesi ve şirketin yeni bir markalaşma sürecine gitmemesi kuvvetle ön görülüyor.
TikTok ile birlikte Youtube ve Facebook gibi sosyal medya devlerine rakip olacak olan şirketin, devralma sürecinde nasıl bir politika izleyeceği merak ediliyor. Microsoft, genellikle anlaşma yapmadan önce satın alma görüşmeleri ile ilgili herhangi bir açıklama yapmıyor. Fakat geçtiğimiz günlerde yayınlanan bir blog yazısı söz konusu satın alma ile ilgili çalışmaların varlığını doğruluyor. Bilindiği üzere ABD Başkanı Trump da, yaptığı bir açıklama ile Microsoft’a 45 gün izin vermiş ve ilgili satın almayı en geç 15 Eylül tarihine kadar yapmasını istemişti.