Microsoft, yapay zeka (AI) ve bulut hizmetlerine olan talebin artmasıyla bu alanlarda harcamalarını artırma planlarını duyurdu. Teknoloji devi, bu çeyrekte bulut ürünlerinden, Azure (Microsoft’un ana bulut platformu) dahil olmak üzere 26,7 milyar dolar gelir elde etti.
Microsoft’un yapay zekaya ve yapay zeka çiplerine büyük yatırım yapacağını ortaya koyan sızdırılmış planlar, şirketin bu yıl 1,8 milyon AI çipi satın almayı hedeflediğini gösteriyor.
Microsoft’un yapay zekada ilerleyişi
Microsoft yapay zeka konusunda durdurak bilmiyor. Tarih boyunca endüstri devrimleri oldu ve bu olaylar insanlığı bütünüyle etkiledi. İlk endüstri devrimi olan “Endüstri 1.0: Sanayi Devrimi” 1760’lı yıllarda buharlı makinalarla meydana geldi. Endüstri 2.0 ise 19. yüzyılının sonunu 20. yüzyılının başında elektriğin makinalarla kullanılmasıyla gerçekleşti. Endüstri 3.0 devrimi ise 1970 ile 2010 yılları arasında otomasyon ve sayısallaşmada olan teknolojik atılımlarla izledi. 3.0’a en büyük örnek otomobiller ve bilgisayarların gelişimi diyebiliriz. Endüstri 4.0 terimi ise yeni sayılabilecek bir kavram 2011 yılında Almanya’da, günümüz teknolojilerini kapsayan anlayışın pik noktasını Microsoft çekmek istiyor.
Rakiplerinden yapay zeka konusunda birçok yönden önde olan Microsoft elinde tuttuğu kartlarla epeyce güçlendi. OpenAI’ın ChatGPT’si, görseller üreten Dall-E, ve Midjourney yatırımları devam ederken Avrupa sahalarında Mistral AI ile kendine yer buluyor. Sadece üçüncü firmalar yatırım yapmayan Microsoft, Copilot yapay zekasını klavye tuşlarına entegre edecek kadar bu sektörde ileri gitmeye niyetli. Azure ile bulut istasyonlarında da başı çeken Microsoft, oyun sektöründe de Xbox ile Sony’i darlamaya devam ediyor.
Eskiden başabaş rakip olabilirler dediğimiz Apple ise yapay zeka konusundaki adımları çok yavaş atıyor. Microsoft’un asıl rakibi artık Google ve Meta gibi platformlar. Google, Microsoft’a yetişebilmek için çalışmalarını Android telefonlara, Gemini’ye ve DeepMind’a yaptığı yatırımlarla gösteriyor. Meta ise Llama’yı geliştirmeye devam ediyor. Ülkemizde fazla duyulmamış olsa da Llama dünya çapında başarılı bir LLM (büyük dil modeli) olmayı kafasına koymuş gözüküyor. Fakat rakipler her ne kadar uğraşsada masadaki pastanın büyük dilimi Microsoft’a ait.
Yapay zeka ve büyük pastada Microsoft’un yeri
Yapay zeka harcamaları konusunda yavaşlama işareti göstermeyen Microsoft, perşembe günkü çeyrek kazanç konferansında, talebin artması ve bulut platformu Azure’da ortalama kullanıcı harcamanın yükselmesi nedeniyle AI ve bulut hizmetlerine yatırım yapmaya devam edeceğini belirtti. Microsoft’un finans şefi Amy Hood, konferans sırasında sermaye harcamalarının “önemli ölçüde” artacağını söyledi. Hood, “Şu anki, kısa vadeli AI talebi, mevcut kapasitemizden biraz daha yüksek” dedi.
Şirket, 2024’ün ilk çeyreğinde mülk ve ekipmanlara neredeyse 11 milyar dolar harcadı ki bu, bir yıl önceki aynı döneme göre %66 daha fazla. Microsoft, bulut ürünlerinden, Azure dahil, bu dönemde 26,7 milyar dolar gelir elde ettiğini kazanç beyanında açıkladı. CEO Satya Nadella, telefon konferansında, AI asistanı Copilot’un bu çeyrekte ödenen abone sayısını %35 artırarak 1,8 milyona çıkardığını belirtti.
Microsoft’un beklentileri aşan kazançları, hisselerinin borsa dışı işlemlerde %4 artmasına neden oldu. Hem gelir hem de hisse başına kazanç, Wall Street tahminlerini de aştı. Borsada kazançlı olan tek firma Microsoft değil, Google’ın çatı şirketi Alphabet yapay zeka yatırımlarıyla borsa da karlı bir dönem geçiriyor. Meta ise tam olarak bu akıma ayak uydurabilmiş değil. Üç büyük şirketin pazar payları şu şekilde özetlenebilir:
- Microsoft, Azure biriminde %31’lik bir büyüme kaydederken, bu büyümenin %7’sinin yapay zekadan kaynaklandığını belirtti. CEO Satya Nadella kazanç açıklamasında: “Microsoft Copilot ve Copilot stack, her rol ve endüstride daha iyi iş sonuçlarını yönlendiren, yapay zeka dönüşümünün yeni bir çağını başlatıyor.” dedi.
- Google’ın ana şirketi ise bulut gelirinde 9,6 milyar dolarlık bir kazanç elde ederek “Gemini çağının” başladığını ilan etti. Sundar Pichai, Alphabet CEO’su, “Şirket genelinde büyük bir ivme var. AI araştırmaları ve altyapımızdaki liderliğimiz ile küresel ürün ayak izimiz, bizi AI yeniliğinin bir sonraki dalgalanması için iyi bir konuma yerleştiriyor.” dedi.
- Post-pazar hisse hareketleri, yatırımcıların yapay zekaya olan ilgisinin azalmadığını ancak şirketlerin teknoloji hakkında nasıl konuştuğunun büyük fark yaratabileceğini gösteriyor. Örneğin, Meta, kazançları ve gelirleri açısından güçlü bir ilk çeyrek geçirmesine rağmen Mark Zuckerberg’in konferans çağrısında şirketin parayı nasıl harcadığına dair odaklanması yatırımcıları tedirgin etti ve hisselerde büyük bir düşüşe neden oldu.
Yandex görsel üreten yapay zeka: YandexART 1.3’ü tanıttı
Microsoft’un daha fazla harcama yapma planları, AI geliştirmeye yönelik diğer büyük taahhütlerin ardından geliyor. Geçen hafta BI, şirketin yıl sonuna kadar 1,8 milyon AI çipi edinmeyi planladığını ve veri merkezi kapasitesini artırmayı hedeflediğini gösteren sızdırılmış belgeleri bildirdi. Generatif AI ve temel modellere duyulan büyük ilgi, Microsoft ortağı OpenAI dahil daha fazla veri merkezi ihtiyacını körüklüyor. AI modelleri, Nvidia gibi şirketlerin ürettiği binlerce grafik işleme birimi gerektiren büyük miktarda veri üzerinde eğitiliyor. Microsoft, Nvidia’ya olan bağımlılığını azaltmak için kendi çiplerini tasarlıyor.
Bulut hizmetleri ve yapay zeka alanındaki hızlı gelişmeler, teknoloji devlerinin rekabetini daha da kızıştırıyor. Microsoft’un büyük yatırımları ve liderlik pozisyonu, gelecekte de bu alanda belirleyici olmaya devam edeceğini gösteriyor. Ancak rakiplerinin de durmaksızın ilerlediği bir gerçek. Google, Alphabet çatısı altında büyük başarılar elde ederken, Meta ve diğer teknoloji devleri de yapay zeka ve bulut hizmetlerinde rekabeti kızıştırıyor. Gelecekte, teknoloji dünyasında yaşanacak değişimler, bu şirketlerin stratejik hamleleriyle şekillenecek ve endüstriye yön verecek.
Öne çıkan kaynak görseli: Chandler Cruttenden / Unsplash