Korsan reklam gösteren mobil uygulamalar hiç açılmasalar bile kullanıcılara günde 2 GB veri harcatıp, mobil reklam pastasının %13’üne denk gelen yaklaşık 1 milyar doları çalıyor.
Reklam dolandırıcılığıyla savaşan Forensiq’in raporu, binlerce mobil uygulamanın reklamları göstermeden insanların üzerinden para kazandığını belirledi.
Sayısı 5 bini bulan ve farklı mobil platformlarda çalışan bu uygulamalar, hızla yüklenip reklamı kullanıcıların göremeyeceği şekilde sunuyor. Hatta akıllı telefon ya da tablette uygulamanın açık olması bile gerekmiyor.
Bazı uygulamalar kullanıcının ekrandaki belirli bir bölgeye dokunmasını bile simüle ederek, daha fazla reklam geliri elde ediyor.
Mobil Cihaz Korsanlığı adlı rapor, bu uygulamaların Google Play, Apple App Store ve üçüncü taraf uygulama mağazalarında yer aldığını gösteriyor.. Rapora göre, bu yeni tehdit sebebiyle reklam harcamalarının yüzde 13’ü haksız olarak uygulamaların sahiplerien gidiyor. Sene sonuna kadar bu miktarın 1 milyar doları aşması bekleniyor.
Yaklaşık 12 milyon adet akıllı telefon ve tableti etkileyen uygulamalar, günde 16 milyardan fazla mobil reklam gösterimi yapıyor.
Uygulamalarla ilgili diğer veriler şu şekilde:
- Uygulama aktif olmasa bile dakikada 20 reklam gösteriyor. Mobil uygulamalardaki ortalama ise 30-120 saniye arasında bir reklam göstermek. Bu uygulamalar dakikada 1100 ağ bağlantısı kurarak, saatte 320 farklı reklam sunucusuna bağlanıyor.
- Bir mobil cihaz bu uygulamalar sebebiyle günde 2 GB mobil veri kullanarak kotasını hızla aşabilir, cihazın pili de hızlı bir şekilde bitebilir.
- Forensiq, denediği Android uygulamalarının yüzde 27,2’sinde bu reklam korsanlığının yapıldığını belirledi. iOS için oran yüzde 9,99 çıkarken, Windows Mobile için yüzde 8,92 olarak belirlendi.
- Uygulamalar aktif hâle getirilmedikleri halde arka planda çalışarak reklam gösterimi yapmayı sürdürüyorlar.
- Forensiq, ABD’deki mobil cihazların yüzde 1’inde, Avrupa ve Asya’daki cihazların ise yüzde 2 ilâ 3’ünde bu uygulamaların buldunduğunu tahmin ediyor.