NASA, gelecekteki sürdürülebilir uçakların tasarımını araştırmak amacıyla beş yeni çalışmaya toplam 11.5 milyon dolar değerinde fon sağladı. Bu bağlamda, havacılık endüstrisinin çevresel etkilerini azaltmak ve enerji verimliliğini artırmak için ne tür teknoloji ve tasarımların mümkün olduğunu keşfetmeyi hedefliyor. 2050 yılına kadar ticari havacılığın sürdürülebilir geleceğini güvence altına almak için yönlendirdiği bu çalışmalar, hem özel sektörden hem de akademiden gelen yaratıcı fikirlerle dolu.
NASA, havacılık sektörünü değiştirecek projelere yatırım yapıyor
NASA’nın 2050 yılına kadar çevresel sürdürülebilirlik için İleri Uçak Kavramları (AACES) inisiyatifinin bir parçası olarak bu çalışmaları finanse etmesinin temel amacı, gelecekteki uçakların daha az emisyon ve daha yüksek verimlilikle uçmasını sağlamaktır. NASA, bu yeni çalışmalar aracılığıyla, gelecekte daha fazla araştırma yapılacak umut vaat eden uçak kavramlarını ve teknolojilerini belirlemeyi umuyor.
Bob Pearce, NASA’nın Aeronautics Research Mission Directorate’den sorumlu yardımcı yöneticisi, “AACES gibi inisiyatifler sayesinde, NASA, uçak verimliliğini artırmaya, havacılığın çevresel etkilerini azaltmaya ve ABD’nin teknolojik rekabetçiliğini artırmaya yönelik geniş bir perspektif setinden yararlanmaktadır” diye belirtti.
Projeye katkıda bulunan kuruluşlar arasında Aurora Flight Sciences, Electra, Georgia Institute of Technology, JetZero ve Pratt & Whitney bulunmaktadır. Bu firmalar, 2026’nın ortasına kadar çalışmalarını tamamlayacak ve bu süre zarfında sürdürülebilir havacılık hedeflerine ulaşmak için çeşitli teknolojiler üzerinde araştırmalar yapacaklar.
Aurora Flight Sciences, detaylı bir “açık genişlik” keşfi gerçekleştirecek ve yeni alternatif hava yakıtları, itki sistemleri, aerodinamik teknolojiler ve uçak tasarımları gibi alanlarda yenilikçi çözümler araştıracak. Electra ise mevcut elektrikli uçak prototipini daha ileri bir aşamaya taşıyacak. Georgia Tech, alternatif yakıtlar ve yeni itki sistemleri üzerine geniş kapsamlı bir araştırma yürütecek ve bulduğu teknolojileri, Advanced Technology Hydrogen Electric Novel Aircraft (ATH2ENA) projelerinde uygulamayı planlayacak.
JetZero, sıvı hidrojenin ticari havacılıkta yakıt olarak kullanılabilirliğini araştırırken, Pratt & Whitney, termal ve itme verimliliği iyileştirmeye yönelik çeşitli ticari havacılık itki teknolojilerini inceleyecek. Bu çalışmalar, her ne kadar mevcut durumdan çok uzak olsa da, potansiyel olarak geleceğin havacılık tasarımlarının hangi şekilde evrileceğine dair önemli çıkarımlarda bulunabilir.
Prada, NASA’nın 2025 Ay misyonu için özel uzay kıyafetleri tasarlayacak
AACES 2050 programı, NASA’nın İleri Hava Taşımacılığı Teknolojisi projesinin bir parçası olarak, yeni uçak sistemlerinin teknolojilerini geliştirmeyi ve araştırmayı hedefliyor. NASA’nın “net sıfır emisyon” hedefine ulaşmayı amaçlayan bu girişimler, havacılık endüstrisini daha sürdürülebilir bir geleceğe taşımayı hedefliyor.
“NAVASA 2050 çağrısı, havacılık topluluğundan büyük bir ilgi gördü ve bu nedenle ödül süreci oldukça rekabetçi oldu” diyen NASA İleri Hava Araçları Programı Direktörü Nateri Madavan, seçilen tekliflerin çeşitli organizasyonlardan geldiğini ve havacılığı daha sürdürülebilir hale getirmek için heyecan verici keşifler içereceğini vurguladı.
Gelecekteki uçakların tasarımı, bugün kullandığımız araçlardan çok farklı olmayabilir, ancak altında yatan teknolojilerin bu süreci tamamen değiştirebileceği düşünülüyor. NASA’nın bu yeni projesi, endüstrinin sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmasında köklü değişim yaratma potansiyeline sahip.
Tüm görseller: NASA