Yemek kartları sektörü, bu alandaki oyuncuların özellikle son yıllarda teknoloji konusunda yaptıkları yatırımların tüketici tarafında hızlı karşılık bulmasıyla büyümeye devam etse de pazarda hala çok büyük bir potansiyel var.
2019’un eylül ayında 2 bin 500 şirketle görüşülerek gerçekleştirilen bir İpsos araştırmasına göre, katılımcı şirketlerin yüzde 40’ının çalışanlarının öğle yemeği masrafını nakit karşılayarak fiş topluyor.
Diğer bir deyişle, birçok şirket çalışanlarına yemek kartı kullandırarak vergi istisnasından faydalanabileceğinin farkında değil. Bunun yerine şirketler masrafları giderleştirme gibi operasyonel yükleri üstleniyor ve bu masrafları muhasebeleştirmemeleri nedeniyle gelir vergisi ödemek zorunda kalıyor. Bu, meselenin kurumlar tarafındaki boyutu.
Online siparişlerde ve market alışverişlerinde yemek kartı kullanımı arttı
Kullanıcı tarafında ise son bir yıldır değişimin baş rolünde pandemi var. Değişen tüketim ihtiyaçlarıyla yemek kartlarının kullanım şekli değiştiği gibi, kullanıldıkları işletmelerin çeşitliliği de artıyor. Restoranların kapalı olması ya da sadece paket servis hizmeti vermesi nedeniyle çalışanlar öğle yemekleri için dışarı çıkamadılar. Bu durum ofiste çalışmaya devam eden çalışanlar için online yemek siparişlerinde yemek kartı kullanımlarının yaygınlaşmasına neden oldu.
Evden çalışanlar ise bu dönemde yemek kartlarını market alışverişlerinde daha fazla kullandı. Özellikle kısıtlamalara denk gelen Ramazan ayında yemek kartları yemek siparişlerinde ve gıda alışverişlerinde online olarak kullanıldı.
Bunu Türkiye’nin en çok tercih edilen yemek kartlarından biri olan Multinet’i kullanıcıları ile buluşturan finansal teknoloji grubu Multinet Up’ın işlem verilerinden görmek mümkün.
MultiNet yemek kartının nisan ayındaki online kullanımlarında marta göre iki katın üzerinde artış gerçekleşmiş. Ortaya çıkan bu rakamlar yemek kartının kullanım yaygınlığı ve çeşitliliğe ile doğrudan ilgili.
Yemek kartında mobil ödemeye ilgi fazla
Yemek kartlarının online ödemede kullanımının artmasının bir diğer nedeni, bu alanda hizmet veren şirketlerin geleneksel ödeme yöntemi yerine kullanıcı deneyimi odaklı mobil uygulamalara yıllar içerisinde çok fazla yatırım yapması.
Fiziksel kart artık her açıdan lojistik bir zorluk. Pandemide temassız alışverişin de yaygınlaşması ile kullanıcılar artık fiziksel kart kullanmaya pek sıcak bakmıyor. Ödemelerini kapıda ister temassız özelliğe sahip kartları ile ister temassız ister hemen hemen bütün yemek kartlarında mevcut olan mobil cüzdanları ile QR kod okutarak saniyeler içinde yapabiliyorlar.
Mobil kullanıma artan ilgiyi rakamlar üzerinden de görmek mümkün. Yemek kartı pazarının bir diğer oyuncusu Sodexo’nun verilerine göre COVID-19 öncesi yüzde 1-2 seviyelerinde olan mobil kart kullanımını yüzde 20-25 seviyelerine ulaşmış durumda.
Tüketici temassız işlemler konusunda hassas
2020 yaz döneminde yayınlanan Aksoy Araştırma Şirketi tarafından gerçekleştirilen araştırmaya göre katılımcıların yüzde 59’u yemek kartı uygulamalarının varlığını önemli buluyor. Daha da önemli görülen bir başka özellik ise yemek kartlarının temassız olması. Temassız ödeme yapabilmenin önemli bir özellik olduğunu düşünen katılımcıların oranı yüzde 70,9.
Paketli yemek pazarının önemli oyuncularından Mealbox’ın pandemi dönemi ile ilgili verileri de temassız alışveriş nedeniyle temassız kulanım özellikli yemek kartlarının bu dönemde online siparişlerde çok tercih edildiğini ortaya koyuyor.
Buna göre Mart 2020’den bu yana Havale/EFT yöntemi %40’lık bir oran ile en çok tercih edilen ödeme yöntemi. Bunu %30’luk başa baş oranla kredi kartları ve yemek kartları izleyerek tüketicinin temassız işlemler konusunda ne kadar hassas olduğunu gösteriyor.
Tatil beldelerinde yemek kartı kullanımı da büyük ölçüde arttı
Sodexo verileri, kısıtlama dönemlerini yazlık bölgelerde geçirenlerin kullanımında yüzde 14 artışa işaret ediyor. Bu döneme özel bir diğer bilgi de normalde yemek kartlarının işyeri etrafındaki restoran ve marketlerdeki kullanımının ev civarındaki işletmelere kayması. Online gıda ve yemek siparişi pazarının yeni oyuncularla büyümeye devam ettiği günümüzde pandemi sonrası normalleşme adımları ile yemek kartı kullanım alışkanlıklarından hangilerinin kalıcı, hangilerinin geçici olduğunu kestirmek zor. Ancak mobil kullanımın konforuna alışan tüketicinin bundan kolay kolay vazgeçmeyeceği söylenebilir.
Multinet Up yemek kartı sektörünün dönüşümüne öncülük ediyor
Yemek kartı özelinde uçtan uca dijital ürün ve hizmetleriyle; kurumsal müşterilerine, üye iş yerlerine ve kart kullanıcılarına en üst seviye hizmet veren yeni nesil finansal teknoloji grubu Multinet Up’ın hedefinde fiziki kartsız ve fiziki POS cihazsız bir yemek kartı sektörü var.
Bora Işık, Multinet Up Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı
Multinet Up olarak geliştirdiğimiz inovatif çözümlerle ve güçlü teknoloji altyapımız sayesinde, tüm paydaşlarımıza fayda ve değer üretme vizyonuyla çalışıyor, temas ettiğimiz sektörlerin dijitalleşmesine liderlik ediyoruz. Çalışanların yemek giderlerinde vergi muafiyeti ve çalışan başına yılda 6 bin TL’ye varan tasarruf sağlayan, günlük/ haftalık/aylık bakiye yüklenebilen, market kullanımına açma/kapama ve saat/lokasyon kısıtlama özelliği olan MultiNet yemek kartı, uzun yıllardır hem kurumlar hem de çalışanlarca kullanılıyor.
Müşteri deneyimi her zaman odağımızda; hızla değişen çalışma hayatının dinamikleri ve farklılaşan kullanıcı ihtiyaçlarını takip ederek Ar-Ge çalışmalarımızı kesintisiz sürdürüyoruz.
Örneğin temassız ödemeleri ele alalım. Biz, temassız ödeme henüz ülkemizde yaygınlaşmamışken, ödeme sistemlerinin nakitsiz ve kartsız bir dünyaya evrildiğini ön görmüş; temassız ödemeyi tüm çözümlerimize entegre etmiştik. Örneğin QR ile ödemeyi MultiPay mobil uygulamamız üzerinden 2014’te devreye almıştık.
Kurumlar MultiNet’i dakikalar içinde satın alıyor, çalışanlar hemen kullanmaya başlıyor
KOBİ ve mikro işletmeler için yeni dijital satış kanalımız MultiOnline ile işletme yetkilisi, bulunduğu yerden, isterse telefon üzerinden online sözleşme, kart oluşturma ve kredi kartı ile ödeme dahil olmak üzere tüm işlemlerini en fazla 10 dakika içinde gerçekleştirebiliyor.
Evrak ve ıslak imza gibi prosedürlere ihtiyaç duymadan tamamlanan satın alma sürecinin ardından, çalışanlar MultiPay üzerinden sanal kart oluşturup anında harcama yapmaya başlayabiliyorlar.
Online sipariş artınca MultiNet’in online kullanımı iki kat arttı
Geçen senenin başına göre bu sene sadece MultiPay’le yapılan QR ödemeleri 4 kat arttı. Son dönemde MultiNet kullanıcılarının online sipariş ve ödemelere geçiş yaptığını görüyoruz.
Örneğin, geçen ay sokağa çıkma kısıtlamaları ve Ramazan’ın da etkisiyle, online kullanımlar önceki aya göre iki katın üzerinde arttı. Restoran ve kafelerin ödeme alma süreçlerini de tamamen dijitalleştiriyoruz. 2019’da devreye aldığımız yemek kartı sektörünün ilk mobil ödeme alma uygulaması MultiPOS’un sahadaki oranı yüzde 60’ı geçti.
Bu yazı Digital Report Dergisi 8. sayısında yayınlanmıştır.