Pokemon Go artırılmış gerçeklik örneği midir? Artırılmış Gerçeklik (AR), milyonlarca oyuncunun sanal karakterler ararken gerçek dünyayı keşfettiği Pokemon Go oyunu sayesinde daha da yaygınlaştı. Ayrıca oldukça başarılı olabilecek yeni bir pazarlama kanalına da dikkat çekti.
Pokemon Go ve artırılmış gerçeklik
Facebook’un Oculus, Google Cardboard ve diğer girişimleri tarafından somutlaştırılan sanal gerçeklikleriyle karşılaştırıldığında, artırılmış gerçeklik daha farklıdır. Artırılmış gerçeklik, bir mobil cihaz aracılığıyla, gerçek dünyanın perspektifi üzerinde bilgisayar tarafından oluşturulan bir görüntüyü üst üste getirir. Microsoft’un HoloLens teknolojisi, oyundan analize ve belge işbirliğine kadar her şey için artırılmış gerçeklik kullanır. Bu hâlâ bir geliştirme projesi olduğundan, HoloLens henüz genel kullanıma sunulmamıştır.
Wharton pazarlama uzmanı Jonah Berger’e göre, HoloLens merak uyandırsa da Pokemon Go artırılmış gerçekliği popülerleştiren bir oyun. Berger’e göre, oyun basit ama şaşırtıcı. Genel halk için AR’ın ilk yaygın örneğidir.
Wharton Üniversitesi ekonomi profesörü David Hsu’ya göre, Pokemon Go’nun en önemli ayırt edici özelliklerinden biri, günlük teknolojiyi önemli noktalar, konum hizmetleri ve tanıdık Nintendo karakterleriyle nasıl harmanladığıdır. Bu teknolojiler arasında GPS, haritalama ve uydu hizmetleri bulunmakta. Hosanagar devam ediyor, oyun artırılmış gerçekliğin arka planda kalmasına ve oyunun merkezde sahne almasına izin verdi.
Sanal bir dünyada avatar terimi ne anlama gelir?
Sanal ortamdaki “avatar” kelimesi, gerçek bir kişiyi temsil eden kurgusal bir karakteri ifade eder. Avatar, sanal dünyalarda kullanılan ve özelleştirilebilen dijital bir profildir.
Bir kadın avatar seçersek, tüm sahne bir peri ya da pembe tonu alır. Kötü bir avatar seçersek, yine tüm sahne bulutlu ve karanlık olur. Basitçe söylemek gerekirse, avatar okulda kullandığımız bir çıkartma şeklidir.
Oyuncular, avatarlarının becerilerini test etmek için sanal spor salonları, kamusal sanat alanları veya kiliseler gibi gerçek simge yapılardan oluşan pokestop’ları harita üzerinde görecekler. Pokeball’lar karakterleri yakalamak için kullanılır. Gerçek ortamı sanal Pokémon karakterleriyle birleştiren bir seçenekte mevcut.
Amaç, 151 Orijinal Pokémon’un tamamını yakalamak. Oyun, oyun içi para birimi ve yetenekler için uygulama içi satın alımlar yoluyla gelir elde eder. Hsu, teknoloji açısından “Pokemon, teknolojiye tanıdık bir şey getiriyor ve karışık bir deneyim sunuyor,” dedi ve şöyle devam etti, “Pokemon Go kullanıcılarının yüzde 99’unun ilk AR deneyimini yaşaması muhtemeldir.”
Pokemon Go gibi bir oyun nasıl artırılmış gerçeklik örneği olabilir?
Pokemon Go’nun temeli, Google teknolojisidir. Oyunun arkasındaki şirket olan Niantic Labs’ın geçen yıl Google’ın ana şirketi Alphabet’ten ayrıldı. Niantic CEO’su John Hanke ve diğer birçok geliştirici, Google Earth ve Google Haritalar’ın geliştirilmesine katkıda bulundu.
Artık Niantic Inc. olarak bilinen şirket, aynı zamanda GPS ve gelişmiş grafikler kullanan ve oyuncuların gerçek konumlarda etkileşime girmesine izin veren, iyi bilinen AR oyunu Ingress’i yarattı. Ingress oldukça popüler olsa da, Pokemon Go’nun ölçeklenebilirliğinden yoksundur. Oyun, birçok yönden Ingress platformu üzerine kuruludur. Örneğin, Ingress oyuncuları tarafından, oyunda portal olarak kullanılması gereken yerel konumlar hakkında sağlanan bilgiler, oyun içi Pokestop’ları ve Gym’leri belirlemek için kullanıldı.
Wharton’da pazarlama profesörü olan Eric Bradlow’a göre, başkaları tarafından icat edilen teknolojilerin üzerine bir artırılmış gerçeklik oyunu geliştirme olasılığı ARy için cesaret verici.
Bradlow, “Pokemon Go, mevcut bir toplu dağıtım platformu üzerine inşa edilmiştir. Bu, tamamen yeni bir uygulama ve platforma kıyasla muazzam bir büyüme ivmesiyle sonuçlanacak” dedi.
Forrester Research analisti Julie Ask’a göre, Pokemon Go’yu mevcut bir altyapının üzerine inşa etme kararı, başarısı için kritik öneme sahipti.
Ask, “Bulut tabanlı bir hizmet üzerine kurulduğu için Pokemon Go, kullanıcı taleplerini karşılamak için hızla dağıtılabilir ve ölçeklenebilir” diye konuştu.
Şirket, Ekim ayında yaptığı açıklamada, Pokemon Company, Google ve Nintendo’nun Niantic’in işine 30 milyon dolar yatırım yaptığını söyledi. Bu miktarın 20 milyon doları peşin olarak ödendi ve kalan 10 milyon doları belirli hedeflere ulaşılırsa verilecek.
Ardından Niantic, Pokemon Go’nun geliştirme ilerlemesi, saha testleri ve küresel lansmanı için planlar hakkında güncellemeler yayınladı. Pokemon Go, 6 Temmuz’daki lansmanından sonra Apple’ın App Store ve Google Play’deki listelerinde hızla zirveye yerleşti.
Berger’e göre, oyunun popülaritesi yeni geliştiricileri artırılmış gerçekliğe çekecek gibi görünüyor. Berger, “Tanınmış bir markadan basit bir oyun, bu yüzden zaten bir tür yerleşik kullanıcı tabanına sahip. Birkaç kişiyi AR ile tanıştırmalı ve büyümesine yardımcı olmalı” ifadelerini kullandı.
Dünyanın dört bir yanındaki polis teşkilatları, oyunun piyasaya sürülmesinden bu yana Pokemon Go oyuncularını araba kazalarına ve suçlulara karşı uyarılar yayınladı. Pokemon Go için Niantic, kullanıcıların akıllı telefonlarını kullanmadan görevleri tamamlamalarına olanak tanıyan giyilebilir bir gadget tanıttı. Teorik olarak, giyilebilir bir cihaz olan Pokemon Go Plus, oyuncular telefonlarına bakarken yürürken ortaya çıkan bazı kazaların azalmasını sağlayacak. Pokemon Go Plus şu anda Amazon’da ön sipariş için mevcut ancak çıkış tarihi bilinmiyor.
Analistler, Pokemon Go’nun bir pazarlama aracı olarak sahip olduğu potansiyele özellikle dikkat çekiyorlar. Bradlow, “Reklamverenlerin ve fiziksel konumların oyun içi bonusları yerleştirmek için ödeme yapması harika bir fikir. Bu, analizler için muazzam bir fırsat,” dedi.
Artırılmış Gerçeklik nedir?
Teknoloji aracılığıyla iletilen dijital görsel bileşenler, işitsel veya diğer duyusal ipuçları, gerçek dünyanın artırılmış bir temsili olan artırılmış gerçeklik (AR) oluşturmak için kullanılır. Özellikle mobil bilgi işlem ve iş uygulamalarıyla ilgilenen şirketler, bu alana artan ilginin farkında.
Pokemon Go artırılmış gerçeklik örneği midir?
Wharton pazarlama profesörü David Bell’e göre Pokemon Go ve AR, daha bölgesel reklamcılık ve sürükleyici pazarlamanın önünü açabilir. Bell, “Artırılmış gerçekliğin yönünü reklamcılıkta görüyorum. Web’in bir sonraki evrimi, kendinizi bir ortama kaptırmak olacak… artırılmış gerçeklik sizi yerel çevreyle uyumlu hale getiriyor ve bağlam güçlendiriliyor” dedi.
Hosanagar, gelecekteki artırılmış gerçeklik projelerinin yanı sıra Pokemon Go’nun da kolayca reklam içerebileceğine dikkat çekiyor.
Hosanagar, “Konuma dayalı Reklamcılık (LBA) doğal bir uyum sağlar. LBA’nın Pokemon Go için uygulama içi satın alma sürecine hakim olup olmadığı belli olmamakla birlikte, LBA’nın önümüzdeki aylarda ve yıllarda daha fazla zenginleştirilmiş gerçeklik oyunu için çok önemli bir para kazanma modeli olacağı açıktır.” dedi
Artırılmış gerçeklik teknolojisinin kazananları kim olacak?
Pokemon Go ve sonraki artırılmış gerçeklik oyunlarının daha sosyal olması muhtemel. Bu olasılık diğerlerinin yanı sıra Google ve Facebook’tan daha fazla platform ve pazarlamacı çekecek.
Hsu, “Artırılmış gerçeklik, reklamverenler için çok çekici ve konuma dayalı pazarlamanın değerini yeni yeni görmeye başlıyoruz. Pokemon Go’da hiper yerel hedefleme, bulut, sosyal ve mobil yönleri vardır. Reklamverenler için erişim çok çekici” dedi.
Artırılmış gerçeklik oyunlarının zorluğu, oyunu yavaşlatmadan pazarlama ve reklam yapaktır. Aslında Hosanagar’a göre Pokemon Go’nun başarısı, oyuncuların teknolojiye dikkat etmemesinden kaynaklanıyor.
Hosanagar yaptığı açıklamada, “En önemlisi, çoğu kullanıcının Pokemon Go’yu AR olarak düşünmemesi. Bunun yerine, mükemmel bir oyun deneyimi olarak görülüyor. Bu, AR için öldürücü bir uygulama tarafından gerekli kılındı. Teknoloji arka planda olmalı ve ürünün konusu olmamalıdır,” ifadelerini kullandı.
Analistler, oyunun ilk popülaritesinden sonra Nintendo’nun oyundan gerçekte ne kadar para kazanacağını tartıştı.
Bir araştırma notunda, Jefferies analisti Atul Goyal, Nintendo’nun Niantic’e açıklanmayan bir yatırımın yanı sıra Pokemon Company’nin yüzde 33’ünü kontrol ettiğini açıkladı. Nintendo, Mario Bros. gibi fikri mülkiyetinin geri kalanını lisanslama ve dağıtım ücretlerine ek olarak paraya çevirebilirse, gelirini önümüzdeki yıllarda artırabilir.
Macquarie Research analisti David Gibson’a göre, Pokemon Go’nun altında yatan ekonomi biraz karışık.
Gibson, “İsim Niantic, The Pokemon Company ve Nintendo tarafından ortaklaşa geliştirildi. Oyunda ne kadar ticari çıkarları olduğu belli değil, ancak App Store’da kazanılan her 100 birim için 30’unun Apple’a (veya Google Play’e), 30’unun Niantic’e, 30’unun Pokemon’a ve 10’unun Nintendo’ya gideceğini tahmin ediyoruz. Bu nedenle, Nintendo’nun oyundan doğrudan gelir elde edeceğini düşünmüyoruz. Ancak Nintendo, Pokemon Company’nin yüzde 33’üne sahip olduğu için elde ettiği özsermaye gelirinden de gelir elde edecek ”dedi.
Ancak Wharton uzmanları, Nintendo’ya erken dönmesinin resmi tam olarak yakalamadığını iddia ediyor. Bu oyun, diğer oyunların piyasaya sürülmesini önceden şekillendirebilecek bir konseptin kanıtıdır ve Nintendo, mobil endüstride geride kalıyor. Nintendo genellikle karakterlerini oyun platformlarına özel tutuyor. Berger, Nintendo’nun “bir sonraki dalgayı düşünmesi ve onu karşılaması gerektiğini” düşünüyor.
Niantic, The Pokemon Company ve Nintendo açık ara kazananlar olsa da, Wharton uzmanları Google’ın eninde sonunda galip geleceğini düşünüyor. Pokemon Go, Google’ın para kazanmasını sağlayacak bir reklam pazarı geliştirebilir. Google Haritalar’ın diğer artırılmış gerçeklik uygulamaları tarafından da kullanılması muhtemel, bu da gelirin artmasını sağlayacaktır.
Bell, en çok faydalanacak olanların reklam ve haritalama sistemlerini kontrol eden şirketler olacağını söyledi. Google her ikisine de sahip.
Hsu, şunları söyledi, “Buradaki gerçek şu ki, Google Haritalar bu projenin en önemli parçası. Konum, kişiselleştirmeye açılan kapıdır.”
En iyi Pokemon GO Mewtwo baskınına veya Pokemon GO Charizard Mega Enerji nasıl elde edileceğine göz atmak ister misiniz?