Bu yıl da pandemi nedeniyle kısıtlamalara denk gelen Ramazan döneminde, geçtiğimiz yıldan farklı olarak panik etkisinden daha uzak olan tüketicinin önceliği gıda alışverişi oldu. Online gıda alışverişinde her geçen gün yükselen trafiği online market platformları üzerinden Ramazan dönemi için değerlendirdik.
E-ticaret sektöründeki büyüme son bir yıldır ivme kazanıyor. Markalar tarafında, offline perakendedeki daralmanın yarattığı baskıyla başlayan bu ivme, tüketicilerin pandemi nedeniyle sosyal izolasyon sürecinde dijital araçlara giderek daha fazla aşinalık kazanmasıyla katlanarak devam ediyor. Bununla birlikte içinde bulunduğumuz Ramazan dönemi, Türkiye’de yıl içinde online platformlarda da en önemli satış sezonlarından birini oluşturuyor.
Nüfusunun çoğunluğu Müslüman olan ülkelerde, Ramazan ayı ve devamındaki bayram periyodu, hızlı tüketim ürünlerinin üreticileri ve perakendecileri için önemli satış fırsatları yaratıyor. NielsenIQ’nun verilerine göre, 2020 yılında ülkemizde hızlı tüketim ürünlerinin satışı, Ramazan ayında diğer dönemlere kıyasla %20 oranında arttı. Malezya’da bu oran %15, Endonezya’da %30, Suudi Arabistan’da %11, Birleşik Arap Emirlikleri’nde ise %6 olarak gerçekleşti.
Geçtiğimiz yıl da kısıtlamalarla geçen Ramazan döneminin Mart 2020’deki stoklama etkisi ve panik alımları sebebiyle e-ticaret sektörüne satış hacmi açısından çok fazla katkısı olmamıştı. Buna rağmen, temel yiyecek ve içecek kategorileri yine de çift haneli büyümüştü.
Bu yıl ise kısıtlamalarının etkisini e-ticaret sektörü satış hacminde net bir şekilde görüyoruz.
Çünkü tüketici geçtiğimiz yıldan farklı olarak panik etkisinden daha uzak. Kendisini daha güvende hissediyor ve stoklama durumu söz konusu değil. Restoranların kapalı olması online alışverişte gıda kategorisindeki yoğunluğu artırıyor.
Geçtiğimiz yıl aynı dönemde yaşanan alışveriş yoğunluğundan ötürü deneyim kazanan platformlar bu yıl Ramazan’a daha hazırlıklı girdi. Örneğin gıda pazaryerleri artan siparişleri karşılamak için moto kurye istihdamına ek yaptılar. Ayrıca yoğunlukta sıkıntı yaşanmaması için teknoloji tarafında altyapı yatırımlarını da öncesinde yaptılar.
Bu yıl da Ramazan döneminde online ya da offline tüketicinin alışverişte önceliği gıda kategorisi.
Bu durum aslında pandemi koşullarından bağımsız şekilde tüketici psikolojisi ile ilgili.
Avantajix.com’un, Ramazan dönemindeki market alışveriş alışkanlıklarını belirlemek kendi üyeleri üzerinden gerçekleştirdiği ankete göre her on kişiden yedisi oruçlu olarak yaptıkları market alışverişlerinde listesindekilerden daha fazla ürün satın aldıklarını ifade etti. Ankete katılanların yarısı ise bu durumun nedenini “Oruçluyken canım her şeyi çekiyor” diyerek yanıtladı.
Ramazana hazırlık alışverişi e-ticarete olan ilgiyi artırdı
Online market platformlarına olan ilgiyi Gemius Türkiye istatistikleri üzerinden değerlendirdiğimizde son Ramazan öncesindeki hafta trafiğin yükseldiğini görüyoruz. Ramazana hazırlık için artan bir alışveriş hacminin Ramazanın ilk haftasında azaldığı, ikinci hafta ise tekrar yükselişe geçtiğini rakamlara göre söylemek mümkün. Online market ve süper marketleri birlikte değerlendirildiğinde Ramazan ayının ilk haftasında en çok ilgi gören uygulamalar arasında Getir ilk sırada yer alıyor. Getir’i Banabi uygulamasını bünyesinde barındıran Yemeksepeti takip ediyor. Ramazan ayının ilk haftasında süpermarketleri kendi içinde değerlendirdiğimizde ise ilk 3 sırada A101, Migros ve Metro karşımıza çıkıyor. Mobil uygulamalar özelinde ise sıralama Migros, Carrefoursa ve A101 olarak değişiyor. Sadece online market platformları Ramazan ayının ikinci haftasında ilk haftasına göre daha fazla trafiğe ulaşmış. Uygulamalar arasında ise ilk üç sırada Getir, Yemeksepeti ve Migros Hemen var. E-ticaret pazarındaki genel olarak trafiğin Ramazanın ikinci haftasında ilk haftasına göre biraz daha arttığı görülüyor.
ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ
Gemius Audience, tüketicilerin dijital içerik tüketimlerinin ve kullanıcı davranışlarının ölçümlemesini amaçlayan örneklem ve site centric yani kodlamaya dayalı fusion metodolojisinin uygulandığı dijital medya araştırmasıdır. Kodlu ölçüm verilerini (site-centric), örneklem (Panel) verisi ile bir araya getirir ve Türkiye’nin demografik yapısını gösteren yapısal çalışma sonuçlarına göre bu verileri ağırlıklandırarak gerçek kullanıcı metriği üzerinden çalışma sonuçlarına ulaşır.
Ramazan’ın ilk 15 gününde trafik geçen yıla göre yüzde 23 arttı
Feyza Dereli Fedar, GittiGidiyor CMO’su
GittiGidiyor’da Ramazan ayının ilk 15 gününde geçtiğimiz Ramazan ayının aynı dönemine oranla trafiğimiz yüzde 23 arttı. Bununla birlikte pandemi döneminde ivmesini artıran online alışverişe olan yönelim sürerken alışveriş alışkanlıklarında da değişim gözlemliyoruz. Tüketiciler temel ihtiyaçlarını da e-ticaret üzerinden karşılamayı sürdürürken farklı kategoriler de büyümeye devam ediyor. 15 günlük süreçte geçen yıl Ramazan ayının aynı dönemine oranla satışı en çok artan ürünler arasında bisiklet ve kamp sandalyesi yer aldı.
Yazın yaklaşmasıyla bu ürünlerin satışında geçen yılın aynı dönemine oranla yaklaşık 8 katlık bir artış oldu. Talep artışı yaşanan diğer ürünler arasında kamp masası, akıllı saat, akıllı ev sistemleri, tablet, dağ bisikleti ile katlanır bisiklet ve bulaşık makinesi de öne çıkıyor.
Verilere göre, Ramazan döneminde temel ihtiyaçların dışında spor ve teknoloji kategorilerine genel bir yönelimin olduğunu söyleyebiliriz.
Hem mevsimin hem de pandeminin etkisiyle doğada vakit geçirme sürelerinin artmasının öne çıkan kategorilerde de etkisi olduğunu düşünüyoruz.
Tam kapanma ile Ramazan ayı sonuna kadar paket servisin önemi arttı
Batuhan Gültakan GetirYemek CEO’su
GetirYemek CEO’su ile bu yıl pandemiye denk gelen Ramazan ayının GetirYemek’in sipariş hacmine ve genel olarak online yemek sipariş pazarına etkisini konuştuk.
Pandemiye denk gelen bu yılki Ramazan ayı online yemek siparişi pazarını nasıl etkiledi?
2020 yılında pandeminin en çok sekteye uğrattığı alanların başında yeme – içme sektörü geldi. Bu dönemde restoranlardan komisyon almayarak, tüketicileri de restoranlara destek vermeye davet ettiğimiz Bi Mutluluk Hareketi kampanyamızı hayata geçirdik. Bu şekilde sektöre doğrudan ve dolaylı olarak 50 milyon TL destek olmayı başardık. Geçtiğimiz Şubat ayında GetirYemek’le ilk kez Türkiye’nin 81 iline paket yemek siparişi hizmeti ulaştırdık.
Bu yıl ramazan ayı, pandemi tedbirleri sebebiyle kısıtlamalarla geçiyor. Restoranların dijitalleşmeye adaptasyonları ve paket servisi vermeye geçişleri hızlandı. Kullanıcılar açısından da daha önce online platform kullanmamış farklı yaş gruplarının online yemek siparişi verdiklerini gözlemliyoruz. Geçtiğimiz yıllarda yaş ortalaması çok daha genç olan kullanıcı kitlemiz, Ramazan etkisiyle genişliyor.
Ramazan dönemindeki sipariş trafiğini geçtiğimiz yıl ile kıyaslayarak paylaşabilir misiniz?
Ramazan ayında eklediğimiz ‘İftara gelsin’ özelliği ile gün içinde istenen zamanda iftar siparişi verilmesine olanak sağladık.
Geçtiğimiz yıla kıyasla Ramazan ayında hem kullanıcı sayısında hem de sipariş sayılarında 20 kat büyüme gördük. Bu büyümede 81 ilde faaliyet göstermeye başlamamızın etkisi de var.
GetirYemek üzerinde bu dönemde en çok hangi kategoriler ve yemekler öne çıktı? En yoğun gün, saat gibi veriler var mı?
Ramazan öncesinde en çok sipariş verilen 3 kategori burger, kebap ve dönerdi. Ramazan ile en çok artış gösteren kategorilerin başında Pasta & Tatlı geliyor. Bu artışta ramazan akşamlarını iftar sonrası ailece bir arada geçirme geleneğimizin etkisi olduğunu düşünüyoruz. Pasta &tatlı kategorisini yine burger ve kebap takip ediyor. Daha önce gece yarısına kadar açık olan restoranların, Ramazan’da sahura kadar açık olmaları ve bizim de bu saatlerde hizmet vermemiz ile gece yarısı ve sahur arasında önemli sipariş artışı var. Bunun dışında, Ramazan etkisiyle iftar sonrası saatlerde pasta ve tatlı kategorisindeki siparişlerin arttığını söyleyebilirim.
Bu yazı Digital Report Dergisi 7. sayısında yayınlanmıştır.