Elektrikli arabalar pazarı her geçen gün genişliyor. Otomotiv üreticileri, esas olarak COVID-19 pandemisinin neden olduğu tedarik zincirlerinin bozulması nedeniyle sert bir satış düşüşü yaşıyor. 2023’te otomobil ve parçaların arz ve talebi istikrar kazandıktan sonra, ortaya çıkan fırsatlara hazır olacaklar.
Elektrikli araba pazarının dünyadaki yükselişi
EV’lerin küresel satışları, 2021’de %91’lik bir sıralı artışla 6.066 milyona ulaşacak. Birçok otomobil üreticisi artık elektrikli araçlara odaklanıyor. Çin otomobil pazarının %14’ünü oluşturan 2021’de 2,92 milyon adetlik yıllık elektrikli araç satışıyla, 2020’de %6,2’den ve 2020’de %18’e çıkarak, büyük pazarlar arasında penetrasyon oranı açısından hâlâ liderliğini sürdürüyor.
Çin pazarını 2019 yılında 564.000 adetten 2020 yılında 1.365.000 adete, 2021 yılında 2.210.000 adete yükselecek olan Avrupa pazarını sırasıyla %142, %61 ve %59 büyüme oranları ile takip ediyor. Avrupa Birliği (AB), karbon emisyon standartlarını empoze eden ve tüketicilere büyük sübvansiyonlar sunan bir “havuç ve sopa” politikası benimsedi. 2021 yılında Avrupa pazarının %15’i aşan bir penetrasyon oranı ile 2,2 milyon adede ulaşacağı öngörülmekte. Otomobil üreticileri ağır cezalardan ve birden fazla ülkenin tanıtımından kaçınmayı planladıklarında, küresel EV satışlarının 2025’te %30’luk bir penetrasyon oranına ulaşma şansıyla 27 milyon adede ulaşabileceği tahmin ediliyor.
Avrupa’da ilk kez bir elektrikli araba en çok satılan oldu: Tesla Model 3
Geely, BYD, NIO ve Xpeng gibi otomobil üreticileri, hızlı bir şekilde uygun fiyatlı elektrikli araçlar (EV’ler) ürettikleri için küresel ilgi gördü. Bu otomobil üreticileri yalnızca birbirleriyle değil, aynı zamanda EV alanına büyük kaynaklar akıtan General Motors, Ford, Volkswagen, Toyota ve Nissan gibi küresel otomobil devlerine karşı da rekabet ediyor. Çin hükümetinin çeşitli teşvikleri, bu yeni otomobil üreticilerini küresel otomotiv endüstrisinin ön saflarına itiyor. Pek çok otomobil üreticisi, uzun vadeli iş stratejilerine meydan okuyacak olan ABD-Çin ticaret gerilimleri konusunda halka açık bir duruş sergiledi.