iyzico COO’su Orkun Saitoğlu
iyzico & PayU birleşmesi tamamlandı. Bu sürecinin önemli noktalarını sizden dinleyebilir miyiz?
Haziran 2019’da yapılan anlaşma ile PayU, iyzico’nun çoğunluk hisselerini satın almasıyla birlikte iyzico ve PayU Türkiye ofisleri birleşme sürecine girdi. Buradaki temel amacımız; Türkiye’deki dijital ödeme sistemleri pazarındaki en güçlü iki firmanın rekabet etmek yerine, konsolide olarak Türkiye’deki dijital ekonomiye yepyeni faydalar yaratmak olarak belirtebiliriz. Anlaşma imzalandıktan sonra iki şirket arasında üç bacaklı bir birleşme süreci başladı. PayU Türkiye çalışanları, müşterileri iyzico platformuna taşınırken son olarak da yasal şirket birleşmesi gerçekleşti. Bu süreç 1,5 sene gibi çok kısa bir zamanda başarıyla tamamlandı. Birleşmenin tamamlanması ile tek bir çatı altında faaliyet gösteren 200 kişilik tek bir ödeme sistemi olarak yola devam ediliyor.
iyzico olarak PayU’nun global bilgi birikiminden istifade etme konusunda neler planlıyorsunuz?
PayU ile birleşmemizin en önemli sebebi aynı dili konuşuyor olmamızdı. Bizim Türkiye pazarındaki, onların globaldeki deneyimi birleşince çok daha verimli olacağımıza ve büyük işler başaracağımıza inandık. Son 2 sene içinde ulaştığımız rakamlarda bu inancımızı doğruladı ve bize ne kadar doğru bir karar verdiğimizi yeniden gösterdi. iyzico olarak dünyanın en büyük teknoloji yatırım gruplarından biri olan Prosus’un finansal gücünden ve PayU’nun küresel bilgi birikiminden de destek alarak müşterilerimizin yerel ödeme sorunlarına çözümler geliştiriyor ve hayatlarını kolaylaştırıyoruz.
Birleşmenin ardından işlem, alışveriş hacmi ve hesap gibi alt başlıklarda eriştiğiniz ekonomik hacmi rakamlarla tarif edebilir misiniz?
Kurulduğumuz günden bugüne her yıl ortalama yüzde 286 büyüme sağladık. Bugün iyzico olarak 18 milyar TL yıllık işlem hacmi ile 70 binden fazla üye iş yeri ve 900 binden fazla alt üye iş yerine hizmet sunuyoruz.
Pandemi, e-ticaret dünyasında pozitif anlamda bir kırılma yarattı ve kurumsal üye iş yeri başvurularımızda yüzde 73’lük bir artış yaşadık. Bu artış, artık işletmelerin e-ticareti bir opsiyon yerine zorunluluk olarak görmeye başladıklarını da kanıtlıyor.
Her ne kadar pandemi dijitalleşme sürecini her ne kadar hızlandırmış olsa da ülkemizdeki e-ticaret penetrasyonu yüzde 44 seviyesinde. Gelişen ülkeler pazarında liderliğe oynuyoruz ancak bu oran Amerika ve Avrupa ülkelerinde yüzde 80’lerin üzerinde. E-ticaret alanında büyük bir potansiyelimiz olmakla birlikte aşmamız gereken mesafelerin olduğu da bir gerçek.
Birleşme süreci tam anlamıyla pandemi ile paralel başladı ve devam etti. Pandeminin sürece etkilerini değerlendirir misiniz?
İlk sorunuzda da bahsettiğim gibi bu üç bacaklı bir birleşme süreciydi. Şanslıyız ki iyzico ve PayU ekipleri olarak pandemi öncesinde fiziksel olarak da bir araya gelebilme şansı yakalamıştık. Ancak özellikle PayU üye iş yerlerinin iyzico platformuna geçiş çalışmaları tam olarak pandemi süreciyle birlikte başladı. Açıkçası kimsenin herhangi bir öngörüde bulunamadığı, tüm dünyayı sarsan böyle bir durumun ortasında bu süreç bizim için oldukça zorluydu. Ancak ekip olarak değişken şartlara uyum sağlayan, dinamik bir yapıya sahibiz. Böylesi kritik bir projeyi büyük özveriyle tam olarak 1 buçuk senede, normalde öngörülen süreden çok daha kısa zamanda sorunsuz bir şekilde tamamladık. Buradan bir kez daha tüm ekibe teşekkür etmek istiyorum. Yasal birleşme süreci de tamamlandı ve şu an ödeme dünyasının Voltran’ı olarak yolumuza tam gaz devam ediyoruz.
Yola çıktığımız 2013’ten beri problemlere çözümler sunarak değer yaratabilmek için durmaksızın çalışıyoruz. Bu çalışmamızın karşılığını da Türkiye’de finans sektörüne katkıda bulunan ilk 5 finans kuruluştan biri olarak alacağımıza inanıyoruz.
Birleşmenin ardından iyzico’nun yeni büyüme odakları neler?
E-ticaret tüm dünyada ve ülkemizde çok hızlı bir gelişim içinde. E-ticaretin yakaladığı bu hızlı ivmenin devamı edebilmesi kullanıcı deneyiminin doğru kurgulanmasına bağlı. Zamanın herkes için kıymetli olduğu günümüzde kullanıcı, alışveriş öncesi, sırası ve sonrasında; kolay, hızlı, rahat ve güvenilir deneyimi yaşamak istiyor. Ödemenin güvenli olması bu süreçte en hassas oldukları konuların başında geldiğini söyleyebiliriz. Kullanıcılar artık istedikleri cihaz üzerinden ödemelerini gerçekleştirmek istiyorlar. Tek tuşla ödeme, güvenli ödeme, temassız ödeme gibi uygulamalar bu noktada öne çıkıyor. Elbette sadece bireysel kullanıcı değil, satıcı tarafının da bu süreçte beklentileri var.
iyzico’nun DNA’sında yenilikçi ve alternatif finans hizmetleri sunarak kolaylık avantajı sağlamak var. Herhangi bir bankacılık hizmetini kullanmayan, “bankasızlar” şeklinde de ifade ettiğimiz finans ekosisteminin dışındaki kişilere de ulaşıyoruz. Kişisel finansman, perakende yatırımları, kurumsal yatırımlar, kitlesel fonlama, varlık yönetimi alanlarında hizmet veren pek çok fintek şirketi mevcut. Biz bu noktada hem tüketici hem de e-ticaret yapan satıcılar için güvenli ödeme altyapısı sunarak farklılaşıyoruz. Finansal hizmetlere herkes erişebilsin diye inovatif hizmetler sunarken, girişimcilere ve sosyal farkındalık yaratmayı amaçlayan projelere altyapımızla ve çeşitli kampanyalar yöneterek destek oluyoruz.
Dijital pazarlama ortamı geliştikçe ve küresel tüketiciler çevrimiçi alışverişe daha açık hale geldikçe, küçük ve orta ölçekli işletmeler bir pazarlama aracı ve geleneksel perakendeye alternatif olarak çevrimiçi ticaretin artan popülaritesine katılıyor. Küçük ve orta ölçekli işletmelerin başarılı olmasının ekonominin sürdürülebilir büyümesine olacak katkısına baktığımız zaman, burada karşılıklı yarar sağlayan bir ilişkinin kurulmasını önemli buluyoruz. Çevrimiçi pazar yerleri e-ticaretin gelişmesine yaptığı katkı yadsınamaz. Pazarın herkes için verimli olabilmesi büyük markalar kadar küçük ve orta ölçekli işletmelerinde oyunda kalması gerekiyor. Rekabetin daha eşit koşullarda sürebilmesi için mutlaka KOBİ’lerin desteklenmesi gerektiğine inanıyoruz.
Ancak adil alışveriş ve tüketicilerinde seçim hakkına saygı için, pazarın tekelleşmemesi gerektiğine inanıyoruz. Bu nedenle KOBİ’leri destekleyen, onların sorunlarına da odaklanan çözümlere odaklanmaya devam edeceğiz.
Türkiye sahip olduğu e-ticaret potansiyeline rağmen, özellikle küçük işletmelerin önünde büyümelerini engelleyen sorunlar var. Gelenekselleşmiş finansal hizmetler, küçük ölçekli bir satıcının işlerini dijitalleştirmesi ve e-ticarete adım atmasına olanak sağlayacak sanal POS alması aylar sürüyor, çoğu zaman da bu başvurular olumsuz sonuçlanıyordu. Geliştirdiğimiz çözümlerle, binlerce KOBİ’nin aynı gün içinde web siteleri üzerinden ödeme alabilmelerine olanak sağladık.
Çevrimiçi alışverişin sadece satıcılar için değil alıcılar içinde bazı bariyerleri vardı. Bunların başında da güvenlik geliyordu. Sorunsuz bir alışveriş deneyimi yaşamak isteyen alıcılar, bunun için büyük pazaryerlerini ve köklü markaları tercih ediyordu. iyzico olarak burada yine devreye girdik ve alıcılar küçük işletmelerden de güvenle alışveriş yapabilmelerini sağlayan iyzico ile Öde ve iyzico Korumalı Alışveriş ürünümüzü geliştirdik. Böylece adını hiç duymadığı bir marka dahi olsa tüketiciler iyzico Korumalı Alışveriş’e güveniyor ve o mağazadan alışveriş yapıyor. Bugüne kadar 3 milyondan fazla tüketicinin bu yöntemi tercih etmesi de başarımızın bir göstergesi. Büyük pazar yerleriyle rekabet şansını böylece eşitleyen KOBİ’lerimiz, varlıklarını sürdürmeye ve işlerini büyütmeye devam ediyorlar.
Özellikle e-cüzdan ve PSP tarafında yol haritanızda neler var?
E-ticaretin potansiyelinden KOBİ’leri daha çok faydalandırmak ve büyük markalar karşısında fırsat eşitliği sağlamak için farklı ayrıcalıklarda geliştirdik. Pek çok global marka tarafından tercih edilen yapay zeka tabanlı ödeme teknolojilerimizi ücretsiz olarak tüm KOBİ’lerimize sunmaktayız. Bu hizmetimiz içinde yer alan Dynamic 3DS ile ödeme adımını SMS doğrulamasını ortadan kaldırarak iyileştiriyor ve başarılı ödeme oranını artıyoruz.
Akıllı Ödeme Yönlendirme Servisi ile teknik problemler sebebiyle başarısız olacak ödemeler, milisaniyeler içerisinde farklı bir banka POS’una yönlendiriliyor ve ödeme başarılı oluyor. Tüketicinin deneyiminde hiçbir değişiklik yaşanmadan ekstra kazanç elde etmesini sağlıyoruz.
Sahtecilik Önleme Sistemi ile de e-ticaret dünyasının en büyük problemlerinden biri olan fraud işlemlere karşı yapay zeka tabanlı sistemimiz ve uzman ekibimizin manuel kontrolleriyle çalışıyoruz. Üye iş yerlerimizin maddi kayıplarının önüne geçiyoruz.
Geçtiğimiz yıl, B2B alanında sahip olduğumuz gücü B2C ve wallet uygulamamıza da yansıttığımız bir yıl oldu. Dijital cüzdan, özellikle pandemi döneminde giderek artan e-ticaret platformları üzerinden alışveriş alışkanlığını daha kolay ve güvenli hale getiriyor. Bizde iyzico olarak kullanıcılarımıza sunduğumuz dijital cüzdan uygulaması ile iyzico ile Öde güvencesinde 7/24 canlı destek ve iptal/iade süreçlerinde kolaylık sağlayarak internet alışverişlerinde deneyimi daha kaliteli hale getiriyoruz.
iyzico mobil uygulaması üzerinden, dijital cüzdanın sunduğu tüm avantajlardan kullanıcılarımız faydalanabiliyor. iyzico mobil uygulaması, kullanıcının kayıtlı kartları veya oluşturacağı iyzico bakiyesiyle, tek tıkla ödeme yapabilmesini sağlıyor. Ayrıca on binlerce sitede “iyzico ile Öde” yöntemini tercih ederek yapacakları tüm alışverişlerde iyzico Korumalı Alışveriş kapsamında 7/24 canlı destek ve iptal/iade süreçlerindeki kolaylıklarla internet alışverişlerinizde daha iyi bir deneyim yaşıyorlar. Kullanıcılarımıza tüm işlemlerini tek ekranda görebilme ve yönetebilme kolaylığını da sunuyoruz. Aynı zamanda uygulama üzerinden canlı chat uygulamasıyla da destek sunuyoruz.
Türkiye’nin en büyük 5 finans kuruluşundan biri olma vizyonuyla çalışmalarımıza var gücümüzle devam ediyoruz. Bu vizyon bizim için en önemli itici güç ve motivasyon kaynağı. Bu yoldaki en büyük güvencemiz ise finansal hizmetleri demokratikleştirme potansiyelimiz ve iyzico adına güvenerek arkamızda duran alıcı ve satıcılar. Yola çıktığımız 2013’ten beri problemlere çözümler sunarak değer yaratabilmek için durmaksızın çalışıyoruz. Bu çalışmamızın karşılığını da Türkiye’de finans sektörüne katkıda bulunan ilk 5 finans kuruluştan biri olarak alacağımıza inanıyoruz.
Hedefimiz sadece iyzico’nun büyümesi değil. Biz iyzico’yu büyütürken aynı zamanda sektörü büyütmeye de odaklanıyoruz. Teknoloji ve girişim dünyasının nabzını tutarak, trendleri, beklentileri ve talepleri öngörerek çözümler geliştirmeye odaklanıyoruz.
Bu birleşme sürecini Türkiye fintek pazarı açısından değerlendirebilir misiniz?
İlk sorunuzda da bahsettiğim gibi Türkiye’deki dijital ödeme sistemleri pazarındaki en güçlü iki firma olarak rekabet etmek yerine, konsolide olarak sektörde daha büyük bir etki yaratmak istedik. PayU’nun küresel gücü ve bizim yerel pazardaki uzmanlığımız birleştiği zaman ortaya büyük bir potansiyel çıkıyor. Aynı dili konuştuğumuz PayU gibi bir küresel güçle birlikte amacımız e-ticaret sektörünü çok daha iyi noktalara taşımak. Bugün Türkiye olarak sahip olduğumuz %44’lük e-ticaret penetrasyonu bizi gelişmekte olan ülkeler liginde lider yapıyor. Ancak hedef şampiyonlar ligi, yani e-ticaret penetrasyonun yüzde 80’lerin üzerinde olduğu Amerika ve Avrupa ülkeleri arasında yer alabilmek.
Geçtiğimiz yıl, B2B alanında sahip olduğumuz gücü B2C ve wallet uygulamamıza da yansıttığımız bir yıl oldu. Dijital cüzdan, özellikle pandemi döneminde giderek artan e-ticaret platformları üzerinden alışveriş alışkanlığını daha kolay ve güvenli hale getiriyor.
Fintek alanında dünyada ve Türkiye’de yaşanan gelişmeler üzerinden pazara yakın gelecekte yön verecek trenleri dinleyebilir miyiz sizden?
E-ticaretin özellikle pandemi ile birlikte hızlı bir gelişim süreci olduğunu söylüyoruz. Ancak bu gelişmede sadece COVID-19 etkili olmadı. Pandeminin etkilerinin, çok daha büyük bir resmin sadece küçük bir parçası olduğunu söyleyebiliriz.
Olumlu toplumsal değişiklikler de bu gelişimde etkin rol oynadı. Mobil penetrasyon, internete erişim imkanlarını artırırken dijital katılım, hem üye iş yerleri hem de tüketicilere daha genel bir çerçevede çevrim içi alışveriş fırsatları sağladı. E-ticaretin 40 yıllık tarihinde ilk kez; akıllı telefonların hızla yaygınlaşması ve hızlı büyüyen ülkelerde sürekli genişleyen internet erişimi sayesinde sektör büyümek için sağlam bir temel buldu.
Biz Türkler teknolojiyi kullanmaya yatkın bir milletiz. Bir kişi günde ortalama 7,5 saat çevrim içi kalıyor ve nüfusun yüzde 92’sinden fazlası mobil cihaz kullanıyor. Bu geniş çaplı benimseme, tüketicilerin hız ve rahatlığa öncelik vermesine neden oldu. E-ticaret söz konusu olduğunda tüketicilerin beklentilerini değiştirdiğini görmekteyiz. Pandemi ile uygulamaya sokulan kapanma ve karantina uygulamaları da tüketicilerin çevrim içi alışverişin pratikliğinden, hızından ve çeşitliliğinden faydalanmasını hızlandırdı. Bunun sonucunda 2020 yılında 2019’a kıyasla yüzde 64 artış yaşandı.
Ödeme sistemleri pazarı 10 yıl önce olmayan bir pazardı. Pandemi dijitalleşme sürecini her ne kadar hızlandırmış olsa da, hacmin yüzde 85’i hala fiziksel dünyada gerçekleşiyor. Gelişmiş ülkelerde online işlem hacminin toplam içindeki payının yüzde 20’i olduğunu dikkate alırsak dijitalleşme sürecinin henüz başında olduğumuzu söyleyebiliriz. Ancak bu rakamlara ulaşacak potansiyele de sahip olduğumuz çok açık.
Pandemi sürecinde hızlanan dijitalleşmeyle birlikte, offline’ın online’a kayması pozitif etki yaratacaktır. Banka kullanmayanların da online alışveriş kolaylığını yaşamasını sağlamak gibi yapılacak çok şey, aşılacak çok yol var. Küresel ekonominin gidişatı nasıl bir noktada olursa olsun ekonomilerde online’a kayma durumu söz konusu olacaktır. Pandemi bu süreci hızlandırıyor. Bugün pastanın yüzde 80’lik payını offline oluştursa da pandeminin yarattığı zorlu ortam, dijitalleşmenin önünü açmaya devam ediyor. Gelecekte online trendi yükselmeye devam edecek.
Bu yazı Digital Report Dergisi 11. sayısında yayınlanmıştır.