Son dönemi nasıl değerlendiriyorsunuz; dövizdeki artış gibi yerel ya da çip krizi gibi küresel olaylar sektörü nasıl etkiliyor?
Üreticilerimizin bazıları geçmiş 6 ay içinde 3 kez zam yaptı liste fiyatlarına. Bu normal bir şey değil, liste fiyatlarına bu kadar çok zam yapılmaz. Dövizin artışının sıkıntılarından birisi, ihalelerde karşımıza çıkıyor. Tedarikçiler forwarding yaparak, gelecek kur tahmini üzerinden borçlanıyorlar, ancak buradaki değişiklik volatil dönemde birçok kurum için zarar manasına geldi. Diğer yandan kur tahmini yaparak geleceğe dönük işlemlerde, küresel noktalardan ürün tedariğinde sorun olması da bir başka sıkıntı yarattı. Şu anda riskli bir dönemden geçtiğimizi söyleyebilirim, özellikle küçük entegratörlerin ve iş ortaklarının işi zor.
2021 yılı Tech Data için nasıl geçti?
Aslında finansal yılın sonu bizim için ocak ayının sonudur, ancak Tech Data ve Synnex birleşmesi ile tarih kasım ayı sonuna alındı. 2021’i ciro ve karlılık anlamında oldukça iyi kapattığımızı söyleyebilirim.
Distribütörlük mantığında karlılık düşük olduğu için genelde ciro üzerinden konuşulur, ancak biz klasik mantığın dışında hareket ettiğimiz için karlılık konusunda da olumlu sonuçlar alıyoruz.
Pandemi döneminde kamunun teknoloji yatırımları biraz aşağı çekilmiş olsa da bütüne baktığımızda, kurumsal taraftaki teknoloji yatırımları arttı. Biz de buradan kendi payımızı aldık. Gelirlerimizin yüzde 35’ini kamu, geri kalan yüzde 65’ini de özel sektör oluşturdu. Aslında bu ikili arasındaki oran kamu lehine 2020’ye göre arttı, çünkü kamu ekiplerimizle bu yöne odaklandık.
2022 yılı beklentiniz nedir?
Yüzde 10 civarında bir büyüme planımız var. Ürünlerimizi de dolar bazlı aldığımız için döviz kurlarındaki artış bizi ciddi bir şekilde etkileyecek, planlarımızı sene içinde revize edeceğimizi düşünüyorum.
Ayrıca kısa süre önce duyurduğumuz Synnex birleşmesi sonrasında sunduğumuz katma değeri daha da artırıyoruz.
Sektörü değerlendirirsem, yatırımların devam edeceğine kesinlikle inanıyorum. Verinin artık işlenmesi gerekiyor ve firmalar da bunun farkında.
IoT, AI ve bunların yanı sıra ilgili donanım ve yazılımlar büyüyecek. Bulut ve güvenlik tarafında da büyümenin hızlanmasını bekliyorum.
Sigortam.net’in etrafında güçlü bir dijital ekosistem kurmak istiyoruz
Aslında şirketinizin uzun bir yolculuğu var, bu süreçte isim de değişikliğe uğradı. Accora, Avnet, Tech Data ve Tech Data A Synnex Company olarak geçiyor. Bu süreçlerde sunduğunuz katma değer nasıl değişti?
Sanko ile olan tarihsel birlikteliğimizin sebebi aslında Accora’nın kurulması. Daha sonra Avnet Accora’yı satın alarak Türkiye’ye giriyor ve dolayısıyla Sanko iş birliği başlıyor. Tech Data’nın Avnet’i global olarak satın alması, Synnex’in de Tech Data ile birleşmesi daha yakın tarihte olan gelişmeler. Aslında Türkiye’deki şirketimiz bu anlamda tek, çünkü joint-venture oluyor. Diğer ülkelerde yüzde 100 kendi sahipliklerinde. Çözümlere katma değer ekleme ise Avnet’in devreye girmesiyle başlıyor, çünkü Avnet’in çalışma yaklaşımı bu şekilde. Klasik distribütörlerin sunduğu finansal ve lojistik avantajların yanına, teknik kabiliyetler ekliyor. Teknik ekiplere ağırlık verilmesi, bunlara eğitim verilmesi sayesinde al-sat dışında servis anlamında da yardımcı olunabilmesi ile demo sistem ve yedek parça yatırımları olarak bunları özetleyebiliriz.
Avnet kurumsal odaklı çözümler sunarken, Tech Data’nın tüketici yönü de var, ancak burada biz kurumsalda kalıyoruz. Tech Data geçişinden bu yana dijital dönüşüm ürünlerine ağırlık vermeye başladık.
Özellikle IoT, analitik, bulut, güvenlik ve servis tarafına yatırım yapmaya başladık. Gidişatın ve trendlerin de bu yönde olduğunu görüyoruz. Nexperience Center kurduk ve iş ortaklarımızla çözümlerin de yer aldığı bir ekosistem oluşturduk.
Synnex birleşmesi, ABD’de iki büyük rakibin birleşmesi olarak orada ciddi bir süreç oluşturdu, ancak Synnex Avrupa’da olmadığı için burada nispeten daha hızlı bir geçiş yaşadık.
Yakın dönemde marka zenginliğimizin ve Türkiye olarak küresel markalarla çalışmalarımızın artacağını düşünüyoruz. Birleşme ile finansal olarak güçlendik, Fortune 500’de 60. şirket olduk.
Bu yazı Digital Report Dergisi 12. sayısında yayınlanmıştır.