Robotik süreç otomasyonu (RPA) nedir, en iyi uygulamaları, RPA’nın faydaları, RPA şirketleri ve bu konuda bilmeniz gereken her şeyi bu yazıda toparladık.
RPA nedir?
Daha önce insanların gerçekleştirmesini gerektiren yüksek hacimli, tekrarlanabilir görevleri yerine getirmek için yapay zeka (AI) ve makine öğrenimi yeteneklerine sahip yazılımın kullanılmasıdır. Bu görevler, sorguları, hesaplamaları ve kayıtların ve işlemlerin bakımını içerebilir.
RPA teknolojisi, bir insan çalışanı taklit edebilen yazılım robotlarından (botlar) oluşur. RPA botları uygulamalara giriş yapabilir, veri girebilir, görevleri hesaplayıp tamamlayabilir ve ardından oturumu kapatabilir.
- Yapay Zeka nedir, türleri, tarihi ve uygulamaları
- Röportaj: RPA ile robotlar önemli bir iş gücü oluşturacak
- Makine Görüşü (Computer Vision) nedir?
RPA kategorileri
RPA teknolojileri üç geniş kategoriye ayrılır: probotlar, bilgi botları ve sohbet robotları.
Probotlar, verileri işlemek için basit, tekrarlanabilir kuralları takip eden botlardır.
Bilgi botları, kullanıcı tanımlı bilgileri toplamak ve saklamak için internette arama yapan botlardır.
Sohbet robotları (chatbot’lar) ise müşteri sorularına gerçek zamanlı olarak yanıt verebilen sanal aracılardır.
RPA ne değildir?
RPA yazılımı, bir kuruluşun BT altyapısının parçası değildir. Bunun yerine, bir şirketin mevcut altyapıyı ve sistemlerini değiştirmeden teknolojiyi hızlı ve verimli bir şekilde uygulamasını sağlar. RPA’yı geleneksel BT otomasyonundan ayıran şey, RPA yazılımının değişen koşulların, istisnaların ve yeni durumların farkında olma ve bunlara uyum sağlama yeteneğidir. RPA yazılımı, mevcut yazılım uygulamalarındaki belirli işlemlerin eylemlerini yakalamak ve yorumlamak için eğitildikten sonra, verileri işleyebilir, yanıtları tetikleyebilir, yeni eylemler başlatabilir ve diğer sistemlerle bağımsız olarak iletişim kurabilir.
RPA’nın faydaları
Robotik süreç otomasyonu teknolojisi, aşağıdakileri yaparak kuruluşlara dijital dönüşüm yolculuklarında yardımcı olabilir :
- Müşteri hizmeti kalitesini artırma
- İş operasyonlarının ve süreçlerinin düzenlemelere ve standartlara uygun olmasını sağlama
- Süreçlerin çok daha hızlı tamamlanmasını sağlama
- Süreç verilerini dijtalleştirerek ve denetleyerek verimlilik sağlama
- Elle yapılan ve tekrarlayan görevler için maliyet tasarrufu yaratmak
- Çalışanların daha üretken olmasını sağlamak.
Robotik süreç otomasyonu hangi sektörlerde nasıl kullanılır?
Müşteri hizmetleri
RPA, e-imzaların doğrulanması, taranan belgelerin yüklenmesi ve otomatik onaylar veya retler için bilgilerin doğrulanması dahil olmak üzere iletişim merkezi görevlerini otomatikleştirerek şirketlerin daha iyi müşteri hizmeti sunmasına yardımcı olabilir.
Muhasebe
Kuruluşlar genel muhasebe, operasyonel muhasebe, işlemsel raporlama ve bütçeleme için RPA’yı kullanabilir.
Finansal hizmetler
Finansal hizmetler sektöründeki şirketler döviz ödemeleri, hesap açılışlarını ve kapanışlarını otomatikleştirmek, denetim taleplerini yönetmek ve sigorta taleplerini işleme almak için RPA’yı kullanabilir.
Sağlık
Tıbbi kuruluşlar, hasta kayıtları, talepler, müşteri desteği, hesap yönetimi, faturalama, raporlama ve analitik verilerini için RPA’yı kullanabilir.
İnsan kaynakları
RPA, işe alma ve işten çıkarma, çalışan bilgilerini güncelleme ve zaman çizelgesi gönderme süreçleri dahil olmak üzere İK görevlerini otomatikleştirebilir.
Tedarik zinciri yönetimi
Satın alma, sipariş işleme ve ödemeleri otomatikleştirme, envanter seviyelerini izleme ve gönderileri izleme için kullanılabilir.
RPA’nın tarihi
Robotik süreç otomasyonu terimi 2000’li yılların başına kadar izlenebilse de, yolculuğu aslında bundan birkaç yıla daha geriden başlıyor. RPA, üç temel teknolojiden feyz alarak gelişti: ekran kazıma (screen scraping), iş akışı otomasyonu ve yapay zeka.
Ekran kazıma, eski bir uygulamadan ekran görüntüsü verilerini toplama işlemidir, böylece veriler daha modern bir kullanıcı arayüzü ile görüntülenebilir. Elle veri girişi ihtiyacını ortadan kaldıran ve sipariş karşılama oranlarını artıran iş akışı otomasyon yazılımının avantajları, artan hız, verimlilik ve doğruluktur. Son olarak, yapay zeka, bilgisayar sistemlerinin normalde insan müdahalesi ve zeka gerektiren görevleri yerine getirme yeteneğini içerir.
Günümüzde RPA yazılımı, birlikte akıcı bir şekilde etkileşime girmesi gereken birçok farklı ve karmaşık sisteme sahip kuruluşlar için özellikle yararlıdır. Örneğin, bir insan kaynakları sistemindeki bir elektronik formda bir posta kodu eksikse, geleneksel otomasyon yazılımı formu bir istisnaya sahip olarak işaretler ve bir çalışan, doğru posta kodunu arayıp forma girerek istisnayı halleder. Form tamamlandıktan sonra, çalışan bunu maaş bordrosuna gönderebilir. Böylece bilgiler kuruluşun bordro sistemine girilebilir. Bununla birlikte, RPA teknolojisi ile, uyum sağlama, kendi kendine öğrenme ve kendi kendini düzeltme becerisine sahip yazılım, insan yardımı olmadan da bordro sistemiyle etkileşime girecektir.
RPA yazılımı üreticileri
Automation Anywhere Inc., tedarikten ödemeye, fiyatlandırmadan İK’ya, talep işlemede diğer arka ofis süreçlerine yönelik kurumsal bir dijital iş gücü platformu sağlar.
Blue Prism, merkezi olarak tanımlanan ve yönetilen masaüstünde çalışan robotlar sunarak, düzenlemeye tabi sektörlerdeki kuruluşlara daha çevik sanal iş gücü sağlamaya odaklanır.
EdgeVerve Limited, işletmelerin müşteri hizmetlerini modernize etmesine, iş süreçlerini iyileştirmesine ve operasyonel üretkenliği artırmasına yardımcı olur.
HelpSystems, şirketlerin, kod yazmaya gerek kalmadan görevleri ve iş akışlarını otomatikleştirerek BT ve iş operasyonlarını kolaylaştırmasını sağlar.
UiPath, kuruluşların iş süreçlerini verimli bir şekilde otomatikleştirmesine yardımcı olmak için açık bir platform sunar.
Workfusion, kurumsal iş süreçlerini otomatikleştirmek için robotik, yapay zeka destekli bilişsel otomasyon ve iş gücü düzenlemesini birleştirir.
RPA yazılımı satın alırken dikkat edilmesi gerekenler
Ölçeklenebilirlik
Kuruluşlar, yazılım robotlarını masaüstlerine veya sanallaştırılmış ortamlara dağıtmalarını gerektiren RPA yazılımını seçmemelidir. Merkezi olarak yönetilebilen ve kitlesel olarak ölçeklenebilen RPA platformlarını aramalılar.
Hız
İşletmeler, yeni robotik süreçleri birkaç saat veya daha kısa sürede tasarlayıp test edebilmeli, ayrıca botları hızlı çalışacak şekilde optimize edebilmelidir.
Güvenilirlik
Şirketler, yüzlerce ve hatta binlerce görevi otomatikleştirmek için robotlar başlattıkça, sistemlerinin sağlığını izlemelerini sağlayan yerleşik izleme ve analitik içeren araçları aramalıdır.
Basitlik
Kuruluşlar, işletmedeki herhangi bir çalışanın veri toplama ve içeriği liderlerin en iyi iş kararlarını vermelerini sağlayan bilgilere dönüştürmesi dahil olmak üzere çeşitli iş türlerinin üstesinden gelmek için oluşturabileceği ve kullanabileceği kadar basit ürünler aramalıdır.
Zeka
En iyi RPA araçları, basit görev tabanlı etkinlikleri destekleyebilir, herhangi bir veri kaynağını okuyup yazabilir ve otomasyonu daha da iyileştirmek için daha gelişmiş öğrenmeden faydalanabilir.
Kurumsal ayarda olması
Şirketler, kurumsal düzeyde ölçeklenebilirlik, güvenilirlik ve yönetilebilirlik için sıfırdan oluşturulmuş araçları aramalıdır.
C-level yöneticiler RPA hakkında ne yapmalı?
Otomasyon yazılımının 2025 yılına kadar dünya çapında 140 milyona kadar tam zamanlı çalışanın yerini alması beklenmesine rağmen, RPA yazılımını sürdüren ve geliştiren kişiler için birçok yüksek kaliteli iş ortaya çıkacaktır.
Yazılım robotları şirketlerdeki insanların yerini aldığında, C-level yöneticilerin iş sonuçlarının elde edilmesini ve yeni yönetişim politikalarının karşılanmasını sağlamaktan sorumlu olması gerekir.
Robotik süreç otomasyon teknolojisi ayrıca CTO / CIO’nun daha fazla liderlik rolü üstlenmesini ve iş sonuçları ve RPA araçlarını kullanmanın riskleri için sorumluluk üstlenmesini gerektirir.
Ek olarak, COO, CIO ve insan kaynakları departmanı ve otomatikleştirilen sürecin sahibi olan ilgili C-level yöneticiler, sistemler genelinde botları kontrol etmek ve çalıştırmak için kurumsal düzeyde, güvenli bir platformun kullanılabilirliğini sağlamak için çalışmalıdır.
Robotik süreç otomasyonu teknolojisinin geleceği
Global Market Insights Inc. raporu, RPA pazarının 2024 yılına kadar 5 milyar dolara ulaşmasını bekliyor. Kuruluşların yeteneklerini ve performanslarını geliştirmek ve maliyet tasarruflarını artırmak için RPA teknolojilerini daha fazla benimsemesinin, robotik süreç otomasyonu pazarının büyümesini en çok bu süre zarfında yönlendireceği düşünülüyor.
Bu yazıda RPA nedir, ne değildir, ne işe yarar, hangi sektörlerde hangi amaçlarla kullanılabilir gibi temel soruların yanı sıra, RPA’nın geleceğini ve üst düzey yöneticilerin RPA hakkında yapması gerekenleri de ele aldık. Hızla gelişen bu teknoloji hakkında yeni rehberler de yayınlayacağız.