SEO analizi nedir, ne işe yarar ve nasıl yapılır, pandemi ile birlikte her işin dijital ortamda halledilmesiyle beraber son zamanların en sık sorulan sorularından biri haline geldi. Arama motoru optimizasyonu (SEO), en basit şekilde ifade etmek gerekirse, web sitenizi ve içeriklerinizi arama motorları için daha görünür hale getirmek ve sitenizin sıralamasını iyileştirmek için web sitenizde yaptığınız işlemlerdir. Ancak SEO’nuzu geliştirmek bir strateji olmadan düşünülemez. Bu nedenle, SEO stratejinizi geliştirmenin ilk adımı bir SEO analizi yapmak olacaktır.
SEO analizi nedir?
Bir SEO analizi, arama motoru sonuç sayfalarındaki (SERP) sıralamanızı geliştirmek için sitenizdeki tüm fırsatlara ışık tutar.
SEO analizi ile, SEO stratejinizin hangi yönlerinin işe yaradığını ve sitenizin sıralamasını iyileştirmenizi engelleyen en büyük engellerinizin neler olduğunu görebilirsiniz.
SEO analizi neden önemlidir?
Bir SEO analizinden elde ettiğiniz bilgiler, ziyaretçileriniz için daha iyi bir deneyim sunmanızı sağlar. İçeriğiniz ile ziyaretçilerin kullandığı arama sorgusu arasındaki bağlamı ve ilişkileri görerek, sitenizin içeriğini ve teknik yönlerini iyileştirebilirsiniz. Basitçe söylemek gerekirse, bir SEO analizi aramalarda daha üst sıralarda yer almanızı, erişiminizi genişletmenizi, trafiği artırmanızı ve iş hedeflerinize ulaşmanızı sağlar. Bu nedenle web sitenizin kapsamlı bir SEO analizi olmadan, sitenizin SERP’lerdeki sıralamasını iyileştirmek için bilinçli kararlar vermek neredeyse imkansızdır denilebilir.
10 adımda SEO analizi nasıl yapılır?
1. Google görünürlüğünüzü kontrol edin
Web siteniz Google’da nasıl sıralanıyor? Web sitenizin SERP’deki ortalama konumu nedir? SEO analizinize başlarken kuşbakışı bir bakışla başlamak önemlidir. Web sitenizin sayfalarının kaçının arama motorunda sıralandığını belirleyin ve web sitenizin Google görünürlülüğü hakkında bilgi sahibi olun.
2. URL’leri ve meta açıklamalarını kontrol edin
URL’ler, sayfadaki içeriği tanımlar ve yaklaşık dört ila beş kelimeyle sınırlandırılır. Örneğin, “SEO analizi nedir? Nasıl yapılır?” adlı makalemizde “seo-analizi-nedir-nasil-yapilir” gibi basit bir URL bulunur. URL’leriniz uzun veya alakasızsa, arama motoru botlarının sayfada ne olduğunu daha iyi anlamalarını sağlamak için bunları optimize etmeli ve düzenlemelisiniz. Ancak bu değişimlerin eski URL bağlantılarını etkileyebileceği unutulmamalıdır. Buna karşın meta açıklamaları istediğiniz kadar düzenleyebilirsiniz. Meta açıklamalarınızın birincil ve ikincil anahtar kelimeleri içermesi ve sayfanızın ne hakkında olduğunu doğru bir şekilde özetlemesi gerektiğini unutmamalısınız.
3. Başlıkları ve alt başlıkları analiz edin
Başlıklar dikkat çekici olmalı ve kullanıcıları üzerlerine tıklamaya teşvik etmelidir. Hem başlıklarınızda hem de alt başlıklarınızda, sayfanız için uygun SEO anahtar kelimelerini kullandığınızdan emin olun. Yüksek arama hacimli anahtar kelimelerin sıralanmasının zor olabileceğini unutmayın. Bu yüzden biraz daha az rekabetçi olan ve arama motoru sonuç sayfalarının ilkinde görünme şansınızı artıracak uzun kuyruklu bir anahtar kelime bulmaya çalışın.
4. Backlink’leri değerlendirin
Inbound links, incoming links veya backlinks olarak da adlandırılan bu bağlantılar, sitenize başka bir sitede köprülenen bağlantılardır. backlinks arama motorları için web sitenizin güvenilir bir kaynak olduğunu gösterir. Bu nedenle gerçekten daha iyi SEO sıralamasına sahip olabilirsiniz. İşletmenize kimin bağlantı verdiğini görmek ve arama sıralamalarınızı iyileştirmek için ne yapmanız gerektiğini daha iyi anlamak çin sitenize gelen bağlantıları analiz edin.
5. Spam puanı analiz edin
Düşük yetkili web sitelerinden gelen çok sayıda bağlantınız varsa spam puanınız artabilir. Bu nedenle, gelen bağlantılarınızı analiz ederken, “kötü” gelen bağlantıları ortadan kaldırmaya çalışın. Kötü geri bağlantıları kaldırmak için web yöneticisiyle bağlantı kurmayı deneyebilir ve bağlantıyı sayfalarından kaldırmasını isteyebilirsiniz veya bağlantıyı reddetmek için bu adımı geçebilirsiniz.
6. İç bağlantıları kontrol edin
Internal link, yani sayfanızın içinde verdiğiniz bağlantılar, ziyaretçilerin farklı sayfalara gitmesine yardımcı olur. Bu bağlantılar aslında arama motorlarında sıralamanızı yükseltmek için harika bir SEO taktiğidir. Ayrıca kullanıcı deneyimini de geliştirebilir.
7. Bozuk bağlantıları düzeltin
Bozuk bağlantılar hem kullanıcı deneyimini kötü etkiler hem de SEO’yu olumsuz yönde etkileyebilir. Bu nedenle sitenizdeki herhangi bir bozuk bağlantıya dikkat edin. Bozuk bağlantıları düzeltmek için, yazım denetimi yapabilirsiniz. Ayrıca 301 yönlendirmesi ile başka bir URL bağlantısına da yönlendirme yapabilirsiniz.
8. Web sitesi içeriğini analiz edin
İçerik, web sitenizin SEO’sunda büyük bir rol oynar. kopyalanmış bir içerik kesinlikle kırmızı bir SEO bayrağına mahkumdur. Bu tür içerikleriniz varsa kontrol edin ve gerekirse gerekli gördüğünüz bölümleri ya da tamamını kaldırın. Ayrıca, içeriğinizin yüksek kalitede ve hatasız olduğundan emin olun. Bu analize en popüler sayfalarınızla başlayın. Ardından daha küçük yayınlara ve sayfalara gidin.
9. Görselleri kontrol edin
Arama motoru botları resimlerinizi tarayamadığından, resimlerin görünümünü ve işlevini tanımlamak için resimlerinizi uygun alternatif metinle optimize etmeniz önemlidir. Takip edilecek başka bir görüntü optimizasyonu ipucu ise, görsel boyutları sayfa yükleme hızını artırmaya yardımcı olabileceği için, resimlerinizi sıkıştırmaktır.
10. Sayfa hızını kontrol edin
Sayfa hızınız aslında web sitenizin SEO’sunu ve genel kullanıcı deneyimini etkileyebilir. Bu nedenle web sitenizin hızlı ve verimli bir şekilde çalıştığından emin olmak için hızınızı sürekli olarak analiz etmelisiniz. Hızlı sayfa yükleme hızı testi için Google‘ın PageSpeed Insights aracını kullanabilirsiniz.