Son dönemde perakende bankacılığındaki dönüşüm, tüketicilerin diğer modern hizmetlerde gördüklerinin benzerini ya da aynısını beklemeleriyle ilgili. Bu beklentinin daha teknik adı: Finansal hizmetler ve ürünlerin de çoklu kanalda entegre deneyimler olarak sunulması.
Bugüne kadar bankalar bu dağıtım kanallarına sahip değildi. Ancak, servis bankacılığı bu şansı bankaların ayaklarına getiriyor dersek, abartmış olmayız.
Doğrudan tüketici etkileşimine dayalı bir bankacılık ise geleneksel finans için hem heyecan verici hem de korkutucu. Ancak iş birlikleriyle işin korkutucu yanı olan iletişim ve deneyim yükünü finteklere devretmek olası. Bu da, servislerin daha fazla kişiye ulaşmasını ve günün sonunda yönetim kurulunun iştahla beklediği grafikleri ortaya koyabilmek için fırsat sunuyor.
Yeni bir kavram olarak hayatımıza giren Servis Bankacılığı, finansal sektör üzerindeki etkilerini şimdiden göstermeye başlıyor. Geleneksel bankacılık açısından bakıldığında, kimileri için janjanlı bir web sitesi ya da uygulama gibi dile pelesenk olmuş olsa da tıpkı dijital dönüşüm gibi bütünsel bir sürece BaaS adı veriliyor. Elbette bu sürecin bir ucunda müşterinin bakış açısı yatıyor. Müşterinin bu serviste kendisine yer bulabilmesi, ihtiyaçlarının temsil edildiğini net bir şekilde görmesi gerekiyor. Bunun yanında modern ihtiyaçlar doğrultusunda servisin tutarlı, hızlı, basit ve anlaşılır olması önem taşıyor. Dolayısıyla kavramı elinde salt teknoloji terazisiyle ölçmeye kalkanlar büyük bir yanılgıya hazır olmalı.
Kötü servisi dijitalleştirme, iyileştir
Bankaların dışarı sağladığı bu servis, herhangi bir diğer hizmet gibi doğrudan ‘elimizdeki budur’ mantığıyla üçüncü taraflara aktarılırsa, başarı beklemek nafile olacak. Bir pazarlama başarısındansa paydaşlar, ortaklar, çalışanlar, müşteriler, kısaca sektör gözünde gerçek başarıyı arayanlar içinse, dışarı sağlanacak hizmetlerin optimizasyona ve geliştirmeye açık olması ideal görünüyor.
Yani elinizde manuel gerçekleştirilen kötü bir süreç varsa, bunu servis bankacılığı marifetiyle dışarıya sağladığınızda aynı kahverenginin dijitaline ulaşmaktan fazlasını beklememelisiniz.
Kafa karıştırmadan: BaaS nedir?
Bu noktaya geldiğimizde, servis bankacılığı nedir sorusunun da yanıtı ortaya çıkıyor. Bir hizmet sağlama çatısı altında, bankacılık ve finansal servisler alanındaki dijital iş modellerine yönelik modüler yazılım ve hizmet paketleri olarak düşünmek daha doğru. Bu hizmeti bir başka finansal sektör paydaşı gerçekleştirebileceği gibi, teknoloji sağlayıcı her kurumun gerçekleştirebileceğini de atlamamalı.
Üstelik bankacılık alanında sunulanlara göre çok daha fazlasını sunabilmek Servis Bankacılığı ile mümkün olacak. Klasik hizmetlere ek olarak kredi, mobil hizmetler, ödeme, varlık yönetimi, kişisel finans yönetimi gibi konular bu alanda ilk akla gelenler ve hatta şimdiden küresel örnekleri olanlar…
Bankalar da sözü geçen modülleri ve konfigürasyonları dijital perakende bankacılıkta ya da ihtiyaç duyabilecekleri diğer alanlarda kullanabilirler. Bankalar açısından bakıldığında bunun avantajı, modüllerin daha önce test edilmiş olması. Böylece kendilerine nasıl bir avantaj sağlayacaklarını görmüş olacaklar. Modüller halinde hizmet almanın diğer avantajlarının başında farklı modülleri bir araya getirerek yeni bir hizmet yaratabilmek. Entegrasyon ve canlıya alma süreçlerinin kolaylığını da unutmamak gerekiyor.
Farklı modüller, konfigürasyonlar, kombinasyonlar ve sonunda: İnovasyon
Finansal kuruluşlar ve fintekler açısından bakıldığında ise bu modüllerin sadece finansal değil, tüm amaçlarla kullanıma sunulabilecek olması geliyor. Bu da bizi popülaritesi ve havası asla geçmeyen diğer sözcüğümüze getiriyor.
Evet, inovasyon.
Finansal hizmetleri, finansal hizmetler veren devasa kurumların yaşadığı zorlukların çok büyük bölümünü yaşamadan verebileceğinizi düşünürseniz, inovasyon kelimesiyle karşılaşmak o kadar da sinir bozucu değil. Zira, bu kez inovasyonu gerçeğe dönüştürmek ve renkli bir uygulamadan daha fazlası olarak insanların hayatına sokmak mümkün görünüyor. Servis bankacılığı ile Apple, Google, Amazon, Uber gibi şirketlerin yaptıklarının bir benzerini çok daha ufak bir girişimin gerçekleştirebilmesinin mümkün olması, gerçekten heyecan verici.
Yap-işlet-devret şeklinde bir BaaS yaklaşımı yenilgiye mahkum
BaaS ile finansal çözümler üretme ve yönetme süreçleri, yerini müşteri odaklı finansal yönetim araçlarına ve eskisinden çok daha hızlı değişen pazar için rekabet şansı yaratacak bir döneme bırakabilir.
Ancak bunu API platformu ile sınırlandırmamalı, aşağıdaki hususlara da dikkat etmeli:
- API tabanlı ekosistem yaratmak ve bunu en uygun stratejiye desteklemek
- Uygun iş ortaklarını ve paydaşları seçmek
- API’leri desteklemek ve sağlam bir finansal bir modele oturtmak için finteklerle ve yazılım geliştiricilerle ilişki geliştirmek
- Dönüşüm yönetim stratejisi oluşturmak, uygulamak ve BaaS’ın tüm organizasyonda içselleştirilmesi
- İş hedefleri ve BaaS projelerinin uyumlu olmasını sağlamak
Global bir araştırmada, servis bankacılığının işleri büyüteceğine olan inanç: %81
Finstra’nın dünya genelinde gerçekleştirdiği bir araştırmaya göre, servis bankacılığı, açık bankacılık ve entegre edilebilir bankacılık servislerinin sektörde ciddi bir etkiye sahip olacağını düşünenlerin oranı yüzde 85’i buluyor. Açık bankacılığın çalıştıkları kurum için önemli olduğunu düşünenlerin oranı ise yüzde 94 seviyesinde.
İş birliğinin öenmini yine yüzde 94 ile onaylayan katılımcılar, karmaşık yasal düzenlemelerin iş birliğinin önündeki en büyük engel olduğu konusunda da yüzde 40 oranında katılıyorlar. Servis bankacılığının işleri büyütme, pazara çıkış süresini kısaltma ve kurumsal süreçleri geliştirme anlamında etkisine inananların oranı ise yüzde 81 olarak kaydediliyor.
Finans ve iş dünyası tamam, peki tüketiciler BaaS istiyor mu?
Araştırmaya göre, evet var. Dünya genelinde bankacılık hizmetleri alan tüketicilerin de yüzde 81’i geleneksel bankalardan basit ve esnek çözüm sunan yeni bir finansal hizmet sağlayıcıya geçme konusunda istekliler.
Elbette BaaS’ta başarı için başka faktörler de var.
Özellikle COVID-19 ile geride bıraktığımız 2 yıldan uzun sürede gördüğümüz gibi, tamamen dijital hizmetler, 7/24 destek gibi konular önem kazanıyor.
Diğer yandan, deneysel yaklaşımlara açık olmak, gömülü bankacılık ve finansal hizmetlerin yeni alanlara kaymasına yardımcı olmak, kısaca iş birliğine ve yeniliklere açık olacak bir bakış açısıyla hareket etmek, bu alanda başarının temelini oluşturacak unsurlar olarak dikkat çekiyor.
Bu yazı Digital Report Dergisi 13. sayısında yayınlanmıştır.