ALTI ÇİZİLİ
Metaverse teknoloji dünyasında son haftaların en önemli gündemi. Hakkında konuşmayan yok gibi. Hatta geçenlerde denk geldiğim bir televizyon programında üzerine bir skeç bile yapmışlar. Metaverse’ün sıklıkla konuşma akçesi olduğu alan ise malumunuz sosyal medya. Genel tavır ise konuyu popüler kültüre nasıl çekeriz de gündem oluruz şeklinde. Ne işe yaradığı ya da gelecekte neleri değiştirebileceği üzerine yazan, çizen, konuşan pek az. Ama şu bir gerçek ki herkesin konu hakkında bir fikri var.
Bakın size şu bahsettiğim TV skecinde geçen metaverse tanımını aktarayım: “İnsanların özel araçlar ve bilgisayarlar kullanarak sanal bir alanda online olarak yaşamalarına imkan veren alternatif bir dünya” Hiç de fena bir tanım değil. Metaverse bu tanımda da anlayacağınız üzere insanlara gerçek dünyanın ötesinde yeni fırsatlar sunuyor. Asıl odağı bizim insanımızın aklının çalıştığı yegane yer olan arsa kapatmak üzerine değil. Türklerin metaverse’de arsa kapatma yarışına girdiği haberlerine belki siz de denk gelmişsinizdir.
Son zamanlarda metaverse dünyasında arsa yatırımları tüm dünyada çok büyük bir ivme kazandı.. MetaMetric Solutions tarafından yayınlanan güncel bir çalışmaya göre dört büyük Metaverse platformundaki arsa satışları 2021’de 501 milyon dolara ulaşmış durumda. Ancak gerçek şu ki bu evrende şu an için regüle bir piyasanın yanı sıra bilinçli bir alıcı ve bilinçli bir satıcı kitlesi yok.
2026 yılına kadar insanlar en az bir saatlerini metaverse’te geçirecekler
Metaverse konusunda kısa bir süre önce Gartner tarafından servis edilen rapor aslında bu konunun neden üzerinde durmamız gerektiğini gözler önüne seriyor. Rapor 2026 yılına kadar insanların yüzde 25’inin eğitim, iş, alışveriş, sosyal medya ve eğlence için metaverse’te en az bir saat geçirmesini bekliyor. Aynı raporda sunulan metaverse dünyasında gerçekleşmesi beklenen şu aktiviteler aslında bu teknolojinin tam olarak yaygınlaşması için neden zamana ihtiyaç olduğunu gözler önüne seriyor: Dijital arazi satın alma ve sanal evler inşa etme, sanal alışveriş, sosyalleşme ve öğrenme deneyimlerine katılma, dijital sanat varlıkları satın alma gibi. Tüm bu aktivitelerin olabilmesi için artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik, NFT, 5G, blokzincir gibi teknolojiler gerekiyor. Bunlar son birkaç yıldır konuştuğumuz ve aslında tek başlarına hayatımızda çok fazla yer işgal edememiş olan teknolojiler. Ve hepsi şimdi metaverse dünyasında yeniden anlam kazanıyor. Tam bu noktada yeni bir metaverse tanımı yapmak gerekirse; “metaverse sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik projelerinin blokzincir sistemi kullanılarak hayata geçirilmiş halidir.” Blokzincir sayesinde herkesin dijital varlıkları korunurken, alım satımlar token’lar gerçekleşiyor ve NFT sayesinde telif sorununun da üstesinde geliniyor. Bu söz konusu teknolojiler entegre edildiğinde tıkır tıkır işleyecek sistem tüm markalar ve iş ekosistemi için müthiş fırsatlar sunuyor. Oyun dünyası metaverse evreninin kapsadığı teknolojilere olan yakınlığı nedeniyle bu alanın öncüsü olsa da, son günlerde markalar dünyasının da metaverse’e fazlasıyla ilgili olduğunu görüyoruz. Dünyada özellikle perakende sektörü oyuncuları ve lüks moda devleri metaverse dünyasına ciddi yatırım yaparken, Türkiye’den de bu alanda kendi sektöründe ilk olan markaları ve işleri peşi sıra görmeye başladık.
Metaverse dünyasının öncüleri olan Türk markaları ve ajanslar
hiWorld isimli yeni girişimcilik platformunun tanıtımı Türkiye’nin ilk metaverse basın toplantısı ile gerçekleşti. Tek platform üzerinden online eğitim ve iletişim çözümleri sunan Vedubox eğitim, toplantı ve etkinlikleri meta evrene taşıdığını duyurdu. Türkiye İş Bankası, bir ilke imza atarak global çevrim içi oyun platformu ve oyun oluşturma sistemi Roblox oyununa ülkemizden reklam veren ilk banka oldu. Türkiye’nin önde gelen pazarlama ve marka profesyonelleri, Metaverse’teki bir sanal adada 16-17 Şubatta Pazarlama ve Marka Zirvesi’nde buluştu. Orka Holding Pazarlama Grup Başkanı Büşra Orakçıoğlu, metaverse mağazasını Mart 2022 döneminde açmaya hazırlandıklarını açıkladı. Tüm bu gelişmeler arasında belki de ilgi çekeni ise Türkiye’nin en köklü kreatif reklam ajanslarından Tazefikir’in geçtiğimiz günlerde metaverse ajansını hayata geçirmesi oldu. Mevcut dünyamızın sonsuz olasılık ve imkanlarla dijitale taşınmasına imkan veren metaverse konusunda tüm sektör çok heyecanlı. 2022’de metaverse ile ilgili ilkleri görmeye ve yaşamaya devam edeceğiz.
Bu yazı Digital Report Dergisi 12. sayısında yayınlanmıştır.