Federal Ticaret Komisyonu, sosyal medyayı “dolandırıcılar için altın madeni” olarak adlandıran ve hepimizin izlemesi gereken önemli bir dersi vurgulayan yeni bir çalışma yayınladı: İnternette asla kimseye güvenmeyin. Dolandırıcılar arasında sosyal medyanın popülaritesinin son yıllarda artması, bu platformları kullanan herkes için kötü haber anlamına geliyor.
FTC, sosyal medya dolandırıcılıklarının son beş yıl içinde baş döndürücü bir hızla arttığını ve 2021’de yaklaşık 770 milyon dolarlık iddia edilen zararı oluşturduğunu açıkladı. Bu da 42 milyon doların bildirildiği 2017’ye göre on sekiz kat şaşırtıcı bir artış olduğunu bildirdi. Geçen yıl ajans, sosyal medyada çeşitli temalarda işlenen 95.000’den fazla dolandırıcılık şikayeti aldı.
Sosyal medya dolandırıcıları 770 milyon dolarlık zarar verdi
Dolandırıcılar için en kazançlı olanlar arasında yatırım dolandırıcılığı (%37) ve ilişki dolandırıcılığı (%24) vardı.
Yatırım dolandırıcılıklarında, insanlar sosyal medyadaki insanlarla büyük karlar vaat eden dolandırıcılık yatırım fırsatlarıyla iletişim kurar. Genellikle kurbanın arkadaşlarını taklit ederek onlara para göndermelerini sağlanır. Kripto para dolandırıcılıklarının sayısı önemli ölçüde arttı, bu da popülaritesindeki artış göz önüne alındığında pek şaşırtıcı değil.
“2021’de çevrimiçi bir aşk dolandırıcılığına para kaybettiklerini söyleyenlerin üçte birinden fazlası, bunun Facebook veya Instagram’da başladığını söyledi. Bu dolandırıcılıklar genellikle bir yabancıdan gelen görünüşte masum bir arkadaşlık isteğiyle başlar, ardından tatlı bir konuşma ve ardından kaçınılmaz olarak para talebiyle devam eder.”
Ajansın araştırmasındaki bir diğer popüler kategori, bir başka yüksek profilli dolandırıcılık olan çevrimiçi alışveriş oldu. Yukarıda bahsedilen diğer dolandırıcılıklar kadar kazançlı olmasa da, çoğu tüketicinin FTC’ye bildirdiği ve şikayet girişlerinin yüzde 45’ini oluşturan dolandırıcılıktı. Bireyler, sosyal medyada (özellikle Facebook ve Instagram) bir şey satın aldıktan sonra bu dolandırıcılık oyunlarına kapıldılar, ancak satın aldıkları ürünü hiç almadılar.
Araştırmaya göre, dolandırıcılar 2021’de sosyal medya dolandırıcılıklarından geçmiş yıllara kıyasla daha fazla para kazandılar.
Bitcoin hack’lenebilir mi?
Ajansa göre, sosyal medya dolandırıcılara birçok fırsat sunuyor. Birincisi, tüm dünyada milyarlarca insanla iletişim kurmanın düşük maliyetli bir yolu. Ayrıca kimlikleri ve hedefleri hakkında yalan söyleyebilirler ve hatta sizden bu şekilde para talep etmek için sosyal medya bağlantılarınızın profillerini hack’leyebilirler. Ayrıca çevrimiçi olarak kendimiz hakkında çok fazla bilgi sağlıyoruz; bu, dolandırıcıların, dolandırıcılık hedeflemelerini iyileştirmek için kullanıcılar hakkında daha fazla kişisel veri toplamasına olanak tanıyor.
“Paranızı almaya çalışan dolandırıcılar her zaman insanlara ulaşmanın yeni yollarını ararlar ve sahalarını hedeflemek için senin hakkında bildiklerini kullanacaklar.”
Sosyal medyada etkileşimde bulunduğunuz materyallere ve kişilere karşı dikkatli olmanın yanı sıra, dikkate alınması gereken başka faydalı stratejiler de var. Bazı FTC tavsiyeleri, sosyal medyadaki gönderilerinizi ve bilgilerinizi kimlerin görebileceğini sınırlamayı, mümkünse hedefli reklamcılığı devre dışı bırakmayı ve sosyal medyada sizden para isteyen arkadaşlarınızı arayıp bunların onlar olduğunu doğrulamayı içerir.
Bir sosyal medya dolandırıcılığının pençesine düşerseniz paniğe kapılmayın. Dolandırılırsanız muhtemelen paranızı geri alabilirsiniz. Sadece kiminle bilgi paylaştığınıza dikkat edin.