İnternet üzerinden kredi veren Çin merkezli girişimler, risk analizini sosyal medya üzerinden yapıyor. Çok takipçili ve ünlü hesaplarla arkadaş olanların kredi alma ihtimali artıyor.
Kredi riski hesaplamada sosyal medya verilerini kullanan Jubao kurucularından Jesse Chen, “Eğlence ve finans sektöründen ünlülerle sosyal medyada takipleşenlerin daha güvenilir olduğunu düşünüyoruz” dedi.
Çin’deki en büyük 3 uçtan uca kredi şirketinden biri olan Jubao, verilerini Çin’in en büyük şirketlerinden, havacılık odaklı HNA Grup’tan alıyor. Sigorta, seyahat, havacılık ve alışveriş hizmetleri üzerinden 100 milyon kişinin finansal bilgilerine erişebilen Jubao, kredi verilerinin kolay erişilemediği Çin’de, bu sayede kendine avantaj sağlıyor.
Sanal banka yasası 8 şirkete kredi kartı verilerine erişim sağladı
Kredi kartı verileri ise merkez bankasında tutulurken, geçen yıl bu verilere bankaların yanı sıra, aralarında Tencent ve Alibaba’nın da bulunduğu 8 şirketin daha erişebilme izni çıktı. Bunun sebebi, ülkede çıkartılan sanal bankalarla ilgili yeni yasa oldu.
Müşteriler Jubao’dan kredi almak için Tencent’in mesajlaşma yazılımı olan, son dönemde para ve hediye gönderme özelliklerine de kavuşan WeChat’i ya da SINA Corp’un mikro blog hizmeti Weibo’yu da kullanabiliyorlar. Bu iki şirket de kredi kartı verilerine erişim sağladığından, şirketler arası iletişim gerçekleştirilerek hem kredi riski hem de sosyal medya analizi yapılabiliyor ve kredi durumu belirleniyor.