Almanak hazırlamayı ve okumayı çok severim. Geçmişi bilmeden günün tadını çıkaramayacağımı ve geleceğe hazırlanamayacağımın kuruntusunu hep içimde taşırım. Siz de benim gibi düşünüyor olabilirsiniz. Şimdi gelin, 2022 yılının ilk günlerinde tatlı bir nostalji yaşayalım, 2021 yılında sosyal medyada öne çıkan ve geçtiğimiz yılı özetleyen konu başlıklarını hızlıca hatırlayalım.
Ocak
- Twitter, sesli sohbetler özelliğini destekleyecek Breaker uygulamasını satın aldı.
- Facebook; işletmelerin, markaların, ünlü kişilerin, ortak bir hedef için emek verenlerin ve kuruluşların hedef kitlelerine erişmesini sağlayan “İşletme Sayfaları” özelliğini yeniledi.
- WhatsApp’ın kullanıcı sözleşmesi dayatması gündeme oturdu.
- Twitch 2020 yılında izlenme sayısının %90 oranında arttığını açıkladı.
- YouTube “Hashtag” kullanımı konusunda yeniliğe gitti.
- YouTube videolar üzerinden doğrudan satış satış yapılmasını sağlayacak yeni özelliğini test etmeye başladı.
- Facebook ve LinkedIn, Sosyal Medya Yasası kapsamında ülkemize temsilci atayacağını açıkladı.
- Sosyal Medya Yasası kapsamında ülkemize temsilci atamayan Twitter ve Pinterest’e reklam yasağı geldi.
- LinkedIn, yorum görünürlüğü belirleme ve yorumu sessize alma özelliklerini kullanıma sundu.
- Twitter, haber bülteni hazırlayıp yayımlamaya imkan tanıyan Revue girişimini satın aldı.
Şubat
- Sesli sohbet uygulaması ClubHouse’ın güvenlik açıkları gündeme oturdu. Uygulamayı ilk engelleyen ülke Çin oldu.
- Sosyal Medya Yasası kapsamında ülkemize temsilci atamayan Twitter’ın bant genişliğinin daraltılacağı açıklandı.
- YouTube’lara geçmiş beş yıla yönelik vergi soruşturması açıldı.
- Twitter, yayıncılara yönelik özelliği Revue’yu kullanma sundu.
- Avrupa Tüketiciler Birliği, TikTok hakkında inceleme talebinde bulundu.
- Twitter’ın, TikTok benzeri bir uygulama olan ShareChat’i satın almak için görüşmelere başladı.
- YouTube ebeveyn denetimini artıran yeni özelliklerini duyurdu.
- Instagram, yeme bozukluğuna sahip kullanıcılar için platforma yeni kaynaklar ekledi.
- Facebook, Facebook Messenger için istenmeyen mesajların kontrolüne özel yeniliklerini duyurdu.
2021’in trafik ve dijital reklam şampiyonları
Mart
- Twitter kendi özgün emojilerini kullandığı Twemoji özelliğini kullanıcılarına sundu.
- Facebook, rap parçaları oluşturulmasına imkân tanıyan Bars uygulamasını duyurdu.
- Instagram, dört kişiye kadar konuşmacının birlikte canlı yayın yapmasını mümkün kılan Instagram Canlı Odalar özelliğini kullanıma sundu.
- Twitter’ın Clubhouse’a rakip olacak hizmeti Spaces’in lansmanını yaptı.
- WhatsApp, fotoğrafların kendi kendine kaybolmasını sağlayan bir özellik üzerinde çalıştığını duyurdu.
- Jack Dorsey’in Twitter’ın ilk tweet’i olma özelliğini taşıyan tweeti, Sina Estavi tarafından 2,9 milyon dolara satın alındı.
- Facebook, içerik üreticilerinin hikayelere ekleyerek para kazanmasını mümkün kılacak çıkartma şeklindeki reklamlar üzerinde çalıştığını açıkladı.
- Google’ın TikTok benzeri yeni uygulaması Threadit yayınlandı.
Nisan
- Instagram, TikTok’un Duet özelliğiyle benzerlikler taşıyan Reels için hazırlanan Remix özelliği kullanıma sunuldu.
- YouTube, yetişkinlere özel içeriklerinden arındırılmış YouTube Kids’i ülkemizde de kullanıma sundu.
- Twitter tarafından satın alınan Periscope kapatıldı. Periscope yerine Twitter Live özelliği devreye girdi.
- 533 milyon Facebook kullanıcı verisinin sızdırıldığı açıklandı. Güvenlik ihlalinde 19.638.820 Türk profil yer aldı.
- Facebook, Clubhouse ve Instagram Live benzeri bir platform olan Hotline’ı duyurdu.
- YouTube, içerik üreticilere yönelik reklam kurallarında değişikliğe gitti ve hafif küfürlü içeriklere izin vereceğini açıkladı.
- Instagram Reels üzerinden reklam özelliğini test ettiğini duyurdu.
- Facebook ve Spotify, Facebook uygulamasında müzik dinlemeyi sağlayacak yeni özellikler sunmak için iş birliğine gitti.
- LinkedIn’de 500 milyon kullanıcıya ait bilgilerin çalındığı bilgisi doğrulandı.
Mayıs
- Twitter sesli sohbet odası Twitter Spaces’i kullanıma sundu.
- YouTube, video başlıklarını ve açıklamalarını otomatik olarak çevirecek bir sistem planladığını duyurdu.
- Facebook, kullanıcılarının yerel toplulukla etkileşim halinde olmasını mümkün kılan “Neighborhoods” özelliğini test etmeye başladı.
- Twitter, kullanıcılarına reklamsız okuma deneyimi sunan Scroll girişimini satın aldı.
- YouTube, YouTube Shorts servisi için içerik oluşturuculara toplam 100 milyon dolar ödeyeceğini açıkladı.
- Instagram, profesyonel hesaplara özel geliştirilen Reels ve Canlı videolar için istatistik özelliğini açıkladı.
- Twitter fenomenlere Spaces odaları üzerinden kazanç sağlama imkanı verecek biletli Spaces odalarını duyurdu.
- Facebook ve Instagram’a beğeni gizleme özelliği geldi.
- Twitter, yeni ve paralı özelliği Blue için test çalışmalarına başladığını duyurdu.
Haziran – Temmuz – Ağustos
- Facebook, online alışverişleri, fiziksel alışverişlere en yakın hale getirmeyi amaçladığı “Alışveriş için Livestream” özelliğini başlattı.
- Facebook F8 konferansında, Facebook, Messenger ve Instagram’daki video görüşmelerine daha fazla AR efekti ekleyeceğini açıkladı.
- TikTok, yaptığı güncelleme ile kullanıcıların biyometrik yüz ve parmak izi bilgilerini toplayacağını açıkladı.
- Instagram Reels üzerinden reklam özelliğini kullanıma sundu.
- Rakipleri artan Clubhouse, podcast platformu TED ile ortaklığa gittiğini açıkladı.
- Instagram, insanların hesaplarını güvenli tutmalarına yardımcı olacak yeni bir özellik olan Güvenlik Kontrolü özelliğini hayata geçirdiğini duyurdu.
- Mark Zuckerberg, yatırımcılarla yaptığı çevrimiçi bir görüşmede Facebook’u, gerçeğe yakın sanal bir dünya (metaverse) sunan bir şirkete dönüştürmek istediğini açıkladı.
kullanıma sundu.
Eylül
- WhatsApp, iOS’tan Android’e geçen kullanıcılar için sohbet taşıma özelliğini kullanıma sundu.
- Twitter, süper takip özelliğini başlattı ve abonelik ücretlerini duyurdu.
- WhatsApp, kullanıcıları işletmelere daha kolay ulaştıracak yeni bir özelliği test etmeye başladı.
- Instagram, IGTV ve akıştaki videoların Instagram Video formatı altında birleştiğini duyurdu.
- Twitter, kullanıcıların bağlantı kurmak, paylaşmak ve önemsedikleri tartışmalara yakından bakmak gibi işlemleri kolaylaştıran Twitter Topluluklar özelliğini devreye aldı.
- Facebook, KOBİ’lerin dijital dönüşümünü desteklemek amacıyla Türkiye’de ilk kez bir küresel pilot program başlattığını duyurdu.
- LinkedIn sanal etkinlikler için kullanıcıların ücret alabilecekleri ve kazanç sağlayabilecekleri yeni bir özellik üzerinde çalıştığını duyurdu.
- Twitter, Twitch’teki “Bağış” özelliğine benzeyen yeni bahşiş sitemi Tips’i başlattı.
- Çocuklara yönelik Instagram Kids uygulaması üzerinde çalışmalar yürüten Facebook, eleştiriler üzerine projenin ertelenmesine karar verdi.
Ekim
- Bir milyar kullanıcıya ulaşan TikTok, yeni reklam ürünlerni ve pazarlama ekipleri için ölçümleme araçlarını duyurdu.
- Clubhouse’un yeni “Replays” özelliği ile bir odada gerçekleşen oturumlar kayıt altına alınabilir hale geldi.
- Instagram, IGTV ve normal akışta yer alan videoları “Instagram Video” çatısı altında birleştirme kararı aldı.
- Snapchat, kullanıma sunduğu Spotlight Challenges özelliği ile içerik üreticilerine yeni bir gelir modeli sağlamaya başladı.
- Facebook; Canlı Ses Odaları, podcast ve kısa biçimli ses formatlarını uygulama üzerinden tek yerde birleştirildi.
- Mark Zuckerberg, Facebook Connect Konferansı’nda yeni şirket vizyonunu ve yeni çatı markası Meta’yı tanıttı.
- Twitter, Clubhouse rakibi sesli sohbet hizmeti Spaces’i genel kullanıma sundu.
- YouTube, video içerik üretimini teşvik etmek amacıyla hayata geçirdiği YouTube Shorts Fonu’nu Türkiye’de de kullanacağını açıkladı.
- Instagram, Reels videolarının süresinin 60 saniyeye kadar çıkarmayı mümkün kılan güncellemesini duyurdu.
Kasım
- Instagram, Japonya ve Endonezya’da test ettiği ‘Sen de Ekle’ özelliğini genel kullanıma sundu.
- WhastApp, grup içinde grup yaratmayı mümkün kılan “Topluluklar” özelliğini test etmeye başladı.
- Kripto ödemeleri, NFT araçları ve merkeziyetsiz sosyal ağ çalışmalarına hız veren Twitter, yeni bir kripto ekibi kuracağını açıkladı.
- Instagram, Reels’e TikTok tarzı ses efektleri ve yazıyı sese çevirme özelliklerini ekledi.
- YouTube, videolarda beğenmeme sayılarını gizleyeceğini ve istatistiklerin yalnızca videoyu yükleyen kullanıcılar tarafından görüntülenmesine izin verileceğini duyurdu.
- Twitch’te yaşanan kara para aklama olayları çığ gibi büyüdü. Kapsamı genişleyen konu meclise taşındı.
- Instagram aralarında Türkiye’nin de bulunduğu üç ülkede “Akışta Müzik” özelliğini test etmeye başladı.
- WhatsApp mesajlara tepki özelliği (beğeni, kalp, kahkaha, şaşırmış, üzgün ve teşekkür emojileri) getireceğini açıkladı.
- Twitter’in kurucularından Jack Dorsey, Twitter üzerinden yaptığı bir açıklama ile CEO’luktan istifasını açıkladı. Yeni CEO Parag Agrawal oldu.
Aralık
- YouTube, Türkiye’nin 2021 yılındaki en popüler videoları ve içerik üreticilerini paylaştı.
YouTube Türkiye’nin en popüler üç videosu aşağıdaki gibi sıralandı;
- Dünyanın “En Soğuk” Şehrine Yolculuk -71°C / Ruhi Çenet Medya
- Camdaki Kız | 1. Bölüm / Camdaki Kız
- Yeni Sevgilim Şakası *kışkırtma* / Enes Batur
- Instagram bağlantı çıkartmasını güncellendi. Yeni güncelleme ile çıkartmanın üzerinde gözükecek olan metin değiştirebilir hale geldi.
- TikTok 2021 yılının bitişini kutlamak, Türkiye ve dünyadan dikkat çeken trendleri, olayları, videoları ve yaratıcıları ön plana çıkarmak için “TikTok’ta Bu Yıl: 2021” raporunu açıkladı.
- Twitter, 2021 yılının Türkiye’de en çok konuşulan isimlerini, hashtag’lerini ve Tweetlerini açıkladı.
Açıklanan rakamlara göre; Türkiye’de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Twitter’da en çok konuşulan ve Tweetlerde en çok bahsedilen isim oldu. Sağlık Bakanı Dr. Fahrettin Koca, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ı izledi.
Bu yazı Digital Report Dergisi 12. sayısında yayınlanmıştır.