SpaceX, Starship mega roketini NASA’nın Kennedy Uzay Merkezi’nden yılda 44 defaya kadar fırlatmayı planlıyor. Bu iddialı plan, bazı rakiplerini rahatsız ediyor. Geçtiğimiz ayın sonunda Blue Origin ve United Launch Alliance (ULA), düzenleyicilere, bölgedeki diğer fırlatma sağlayıcılarına minimum kesinti sağlanmasını talep eden yorumlar sundu. Blue Origin, Starship operasyonlarının belirli zamanlarla sınırlanmasını ve diğer fırlatma sağlayıcılarına öncelik verilmesini öneriyor.
Ancak SpaceX’in daha da büyük planları olabilir. Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonu’ndaki (CCSFS) SLC-37 Fırlatma Kompleksi’nden yılda 76 defaya kadar fırlatma yapmayı planlıyorlar.
Planlar, Florida kıyılarında yaklaşık 10 km’lik bir alanda yılda toplamda 120 fırlatma anlamına geliyor. ABD Uzay Kuvvetleri, bu kış halka açıklanacak olan taslak çevresel değerlendirmeyi hazırlıyor ve bu belge, SpaceX’in nihai beklenen fırlatma sıklığını içerecek. Bu rakamlar, Starship’in geliştirme hızı ve çevresel faktörler gibi etkenlerle değişebilir.
Florida ve Teksas’ta büyüme
CCSFS’deki SLC-37 fırlatma rampası, 1960’larda NASA’nın Saturn roketine ve sonrasında United Launch Alliance’ın Delta IV serisi roketlerine ev sahipliği yapmış tarihi bir mekan olarak karşımıza çıkıyor. ULA’nın Delta IV Heavy roketinin Nisan ayındaki son fırlatışından sonra rampa şu anda kullanılamıyor. Ancak Şubat ayında Uzay Kuvvetleri, bu tarihi rampadan Starship fırlatmalarının olası etkilerini incelemek üzere kapsamlı bir çevresel etki değerlendirmesi başlattığını duyurdu.
Federal Havacılık İdaresi (FAA), Kennedy Uzay Merkezi’ndeki pad 39A’daki Starship fırlatma planları için ayrı bir etki beyanı hazırlıyor. Bu çalışmalar, Starship fırlatma ve iniş operasyonlarının çevresel etkilerini incelemeyi amaçlıyor. Bu operasyonlar, SpaceX’in Falcon roketlerinde olduğu gibi, Super Heavy iticilerinin fırlatma sahasına geri dönmesini içerecek.
Uzay Kuvvetleri’nin SLC-37 için hazırladığı çevresel etki beyanı, SpaceX’in tamamen yeni bir fırlatma rampası inşa etmesini de değerlendiriyor. Her iki durumda da önemli inşaatlar gerekecek, bu inşaatlar arasında su basma havuzları, yakıt tankları, yakalama kulesi ve iki siteden toplamda yılda 120’ye kadar fırlatma yapılması planlanıyor.
Blue Origin ve ULA’nın tepkileri
Hazırlık sürecinin bir parçası olarak, halka planların kapsamı hakkında yorum yapma fırsatı veriliyor. SLC-37 hakkındaki halk yorumları henüz açıklanmamışken, Kennedy Uzay Merkezi’ndeki pad 39A hakkındaki yorumlar açıklandı ve burada Blue Origin ve United Launch Alliance’ın planlara dair güçlü ifadeleri yer aldı. Her iki şirket de bu kadar yüksek bir uçuş hızının Kennedy ve Cape Canaveral’daki diğer fırlatma sağlayıcılarının altyapısı üzerindeki etkilerinden endişe duyduklarını belirtti.
Yapay zeka dünyanın sonunu iklimle getiriyor
ULA’nın yorumunda, “Tek bir Starship fırlatma sitesi bile bölgedeki diğer fırlatma operasyonlarını aksatabilir ve önemli çevresel etkiler yaratabilir. Bu etkiler, iki yakın fırlatma sitesinden gelirse daha da artar,” denildi. Blue Origin, Cape Canaveral’daki LC-36’dan New Glenn roketini fırlatmayı hedefliyor ve SpaceX’in fırlatma operasyonlarını sıfır toplamlı bir oyun olarak görüyor. Öneriler arasında, Starship operasyonlarının ticari kesintiler de dahil olmak üzere üçüncü taraflara neden olduğu kayıplar için SpaceX veya hükümetin tazminat ödemesi gerekliliği de bulunuyor.
Öne çıkan kaynak görseli: SpaceX / Unsplash