Sürdürülebilirlik artık ana akım bir kavram haline geldi. Bu biraz içini boşaltıyor hissi verse de, sürdürülebilirliği bir yaklaşım olarak benimseyen kurumların yeni ürün geliştirmesi, tüketici beklentilerini karşılaması ve en önemlisi, daha iyi bir dünya inşa etmeye katkı sağlaması söz konusu.
Birleşmiş Milletler’in belirlediği Sürdürülebilir Gelişim Hedefleri içerisinden dijital teknolojileri kullanarak ulaşılabilir, temiz enerjiye erişim ve iklim çalışmalarına hız kazandırma konusunda finteklerin önemli bir katkısı olabilir.
Son yıllarda özellikle Avrupa’daki fintek şirketlerinin çevresel, sosyal ve yönetişimsel (ESG) konulara daha fazla odaklandığı görülüyor.
AB’nin konuyla ilgili düzenlemeleri kadar özel sektör ve tüketici ilgisinin de bu değişimde itici güç olduğunu söylemek mümkün.
Bitcoin’in karbon ayak izinden tutun, kişisel veriler ve yapay zeka yardımıyla ürün geliştirmenin ortaya çıkardığı kültürel ve etik problemlere kadar bakıldığında, finansal teknoloji şirketlerinin sosyal katılımı artırma, ESG konuları ve zorlukları ile karşı karşıya oldukları aşikar. Yukarıda bahsettiğimiz düzenleme, 2022 yılının haziran ayına kadar Avrupa ülkelerindeki bankaların finansal risk yönetimi çerçeveleri içerisine ESG analitiğini dahil etmeleri zorunlu kılıyor.
Peki düzenleme dışında, trendlere bakarsak sürdürülebilirlik için ne gibi konular gündem olacak ve finteklerde ne gibi değişimler yaşanması öngörülüyor?
Kısaca, sürdürülebilir bir finansal teknoloji şirketi için ne yapmak gerekiyor?
- ESG ve fintek arasındaki kesişimin artması bekleniyor. Bu da çevre dostu ve sosyal farkındalık sahibi finteklerin gelişimi anlamına geliyor. Ayrıca toplumsal çeşitlilik ve her kesimin hayata katılımını artıracak hamleler yaygınlaşacak. Bu şirketlerin yatırım potansiyeli de artacak.
- Finansal şirketlerin teknolojinin gelişimi, uygulanması ve kullanımın açısından tüketicilerin ve toplumun nasıl etkilendiğini belgelendirmeleri, bu konudaki prosedürlerini netleştirmeleri. Bu konuda en çok dikkat çeken noktalardan birisi de yapay zekanın kullanımı olacak.
Bu konuda öne çıkan şirketlerin başında Stripe geliyor. Şirketin şubatta hazırladığı Stripe Climate adlı ara., online iş yapan kurumların gelirlerinin bir kısmını karbon azaltma teknolojilerine yatırım yapmasını sağlıyor. Aspiration adlı bir başka fintek şirketi ise alışveriş yaparken Plant Your Change kampanyası dahilinde ağaç dikmelerini sağlayarak bu akıma katılıyor.
Bu yazı Digital Report Dergisi 9. sayısında yayınlanmıştır.