Bu içeriğimizde SWOT analizi nedir, bileşenleri ne anlama geliyor, kim SWOT analizi yapmalıdır, analizin faydaları nelerdir açıklayacağız, size tanımı, tarihçesi ve bileşenleri hakkında bilgi vereceğiz, ayrıca işletmeniz için nasıl yapılacağına dair bazı ipuçları vereceğiz.
SWOT analizi tanımı ve tarihçesi
SWOT, güçlü yönler, fırsatlar, zayıf yönler ve tehditler anlamına gelir. Kriz durumlarında veya büyük değişikliklerden önceki anlarda şirket için faydalı olabilecek bir tür kurumsal araçtır.
Bu araç, projenizin, şirketinizin veya kuruluşunuzun gerçek durumunu bilmenizi ve sonuçları iyileştirmek için izlenecek stratejinin ne olabileceğini analiz etmenizi sağlayacaktır. Bu şekilde, SWOT analizi, dikkate alınması gereken iç ve dış faktörleri belirledikten sonra stratejik bir şekilde iş kararları verirken çok faydalı olur.
Bu teknik, 1960’larda ABD’de Albert S. Humphrey’e atfedilmiştir ve kurumsal planlamanın başarısızlıklarını keşfetmeyi amaçlayan araştırmalar sırasında ortaya çıkmıştır. Bu kaynak, sonrasında iş stratejisi alanında bir devrim haline gelmiştir.
SWOT analizi nedir?
SWOT analizi, bir projenin, şirketin veya kişinin durumunu, iç faktörleri (Güçlü Yönler ve Zayıf Yönler) ve dış faktörleri (Tehditler ve Fırsatlar) içeren bir kare matris aracılığıyla incelemek için kullanılan bir araçtır.
SWOT analizinin amacı, incelenen vakanın (şirket, kurum vb.) kendi özelliklerini ve içinde bulunduğu pazarın dış özelliklerini inceleyerek rekabet avantajlarını analiz etmektir.
Analiz edilecek iç özellikler, güçlü ve zayıf yönlerdir. Bu iki kadranda, diğerlerinin yanı sıra, personel kaynaklarının mevcudiyeti, sermaye, varlıklar, ürün kalitesi, iç ve pazar yapısı gibi faktörler dikkate alınacaktır. Matrise dahil edilecek dış özellikler, fırsatlar ve tehditlerdir.
SWOT analizinin bileşenleri nelerdir?
Zayıf yönler (W)
Şirketin veya kuruluşun iç zayıflıklarını incelemek, daha sonra bunları düzeltmek için bunları tanımlamayı mümkün kılacaktır. Başlangıç olarak kendinize birkaç soru sormalısınız: Rakiplerinize kıyasla ne gibi dezavantajlarınız var? İçeriğimiz kaliteli mi? Neler geliştirilebilir? Satış ağımız yetersiz mi?
Güçlü yönler (S)
Matrisin bu bölümünde, şirket rekabet avantajlarının neler olduğunu değerlendirmelidir. Diğer bir deyişle, rakiplerinin geri kalanına göre avantaj elde etmesine izin verebilecek içsel nitelikler nelerdir, belirlenmelidir.
Bu analiz için ilk sorulardan bazıları şunlar olabilir: Rakiplerinizden daha iyi ne yapıyorsunuz? Ürünümüz yenilikçi mi? Sosyal medyada güçlü yönleri nelerdir?
Tehditler (T)
Tehditler, şirketin projesine zarar verebilecek ortamda tespit edilen olumsuz faktörlerdir. İdeal olan, bu tehditlerin üstesinden gelebilecek bir strateji tasarlamak olacaktır. Çalışma için kendimize sorabileceğimiz sorulardan bazıları şunlar olabilir: Rekabette neler olacak? Kaynak sorunları var mı? Şirket hangi engellerle karşı karşıya?
Fırsatlar (O)
Fırsatlar, şirket tarafından bir kez tanımlandıktan sonra güçlü yönler haline getirilebilecek bağlamsal faktörlerdir. Bu çalışma için sorulabilecek sorulardan bazıları şunlar olabilir: Şirketin durumunu iyileştiren koşullar nelerdir? Hangi pazar trendleri bizi destekleyebilir? Yaşam kalıplarındaki değişiklikler nelerdir? Şirketin çalışmalarına dahil edilebilecek yeni teknolojiler var mı?
Başarılı bir SWOT analizi nasıl yapılır?
Bir SWOT analizinin başarısı, kendimize sorduğumuz sorulara ve her bir öğeyi matriste doğru yere yerleştirmedeki titizliğe bağlı olacaktır. Bu nedenle, matrisi bölmeye başlamadan önce şirketin durumunun ne olduğu ve bu analizle neyi başarmak istediğimiz üzerine bir ön değerlendirme yapmak önemlidir.
Kurumsal stratejideki her şeyde olduğu gibi, bu bir deneme yanılma meselesidir. İdeal plan, şirket her yeni değişiklik veya projeyle karşı karşıya kaldığında bir SWOT analizi yapmaktır, çünkü bu araç daha verimli, mantıklı ve titiz kararlar almasına yardımcı olur. Bu nedenle, o dönemde elde edilen sonuçları kontrol etmek veya hem dahili hem de harici olası değişiklikleri tespit etmek için zaman zaman SWOT’ların gözden geçirilmesi de tavsiye edilir.
Analizin başarısını etkileyecek bir diğer faktör de bizim bunu yapma isteğimiz olacaktır. Sadece olumlu yönlerimizi değil, zayıf yönlerimizi de belirlerken gerçekçi ve samimi olmak önemlidir.
Şirketinizin SWOT matrisi nasıl yorumlanmalı?
Tüm dış ve iç faktörler belirlendikten sonra, dış faktörleri belirlenen iç özelliklerle ilişkilendirmemize izin veren yüzleşme matrisi yapılmalıdır. Bir seçenek, bu ilişkileri her birine bir puan vererek sınıflandırmaktır:
- Yüksek ilişki: 10
- Orta ilişki: 5
- Düşük ilişki: 1
- İlişki yok: 0
Tüm veriler toplanıp analiz edildikten sonra, hangilerini vurgulayabileceğimiz güçlü yönlerin ve fırsatların yanı sıra üstesinden gelmemiz gereken ana tehditlerin hangileri olduğunu açıkça önceliklendirebileceğiz ve göreceğiz.
SWOT analizinin kendi başına sadece işin gerçekliğinin ve kendisini içinde bulduğu durumun farkına varmaya hizmet edeceğini unutmamalıyız. Ancak, şirketinizin pazardaki konumunu iyileştirmek için daha fazla çalışma yapılması gerekecektir.
SWOT analizi örneği
Pepe, tüm hayatı boyunca uzmanlık alanıyla ilgili şirketlerde çalışmış 35 yaşında bir bilgisayar bilimcidir. Ancak 35 yaşına geldiğinde bir akrabası vefat eder ve ona aile fırıncılığı işini ve işi devam ettirmesi için büyük sermaye bırakır. Pepe, bu yeni iş ile bilgisayar bilimcisi olarak görevinden ayrılmaya ve havuza atlamaya karar verir. Bu maceraya atılmadan önce, işin nereden başladığını ve iyileştirilmesi gereken önceliklerin neler olduğunu kontrol etmek için bir SWOT analizi yapmak iyi bir seçenek olacaktır.
Olası bir SWOT şöyle görünebilir:
Güçlü yönler:
- Kaliteli tesisler
- Pazarda iyi konumlanmış ürün veya hizmet
- Son derece güvenilir ve sadık müşteri ilişkileri.
Fırsatlar:
- İşi tersine çevirme ve ürünü yenileştirme durumu.
- Dijital pazara ve kapıdan kapıya satışlara girme durumu.
Zayıf yönler:
- Personel eksikliği
- Tanımlanmamış iş kültürü
Tehditler:
- Müşterilerin benzer unlu mamulleri daha düşük fiyatlarla bulabilecekleri fırınla aynı cadde üzerinde iki süpermarketin bulunması.