En basit hali ile doğrudan TV üzerinden ürün satın almak tanımlayabileceğimiz “t-ticaret”, Amazon’un öncülüğünde yeni bir akımın temellerini atıyor. Kimilerine göre boşa kürek çekmek olarak değerlendirilen bu girişim, müşterilerin TV’de gördükleri ürünleri doğrudan sipariş verebilmesi için çift yönlü bir iletişim ortamına izin veriyor. Bir süredir doygunluk dönemine giren açık eğlence pazarına farklı bir soluk getirmeye hazırlanan t-ticaret, alışveriş deneyimini dönüştürme potansiyeli sunuyor.
Günümüzde çokça konuştuğumuz (tüm birimlerde) entegrasyon, (ödemelerde) görünmezlik, (kullanıcı tarafında süren dahil olma ihtiyacı) etkileşim, (tüm süreçlerde) pürüzsüzlük, (net bir beklenti olarak) hız gibi özellikleri yapısında barındıran t-ticaret kavramını ve ardındakileri kısaca anlatmak çok kolay değil. Bu sebeple size günümüzde genel kabul gören ve bir çözümün hayata geçmesinde ve elbette kalıcı bir hale gelmesinde etken olan üç maddeyi hatırlatarak konuyu aktarabileceğimi düşünüyorum.
- Çözümler ihtiyaçtan doğar,
- Her akımı başlatan bir fikirdir,
- Akımların büyümesi ise benimsenme noktasında kilitlenir.
T-ticaret’e neden ihtiyaç var?
Öncelikle genel durum değerlendirmesi eşliğinde günümüz ihtiyaçlarını birlikte hatırlayalım.
Uzun zamandan beri “açık eğlence pazarı” olarak genelleyeceğimiz akıllı televizyonlar, bu televizyonlar için geliştirilen entegre uygulamalar, Netflix, Amazon prime, Twitch, Apple TV, IPTV… gibi akış sağlayıcılar ve streaming kanalları, oyun konsolları ve daha da fazlasına olan ilginin artarak devam ettiği malumunuz. Pazarın hızlı büyümesi, günlük hayatın vazgeçilmezleri haline gelmeleri, kapsayıcılıkta sınır tanımamaları, izleme sınırlarını ortadan kaldırmaları, vakit ayrılan sürelerin artması, çok çeşitli cihazların birbirleri ile uyum içinde çalışması, kullanıcı deneyimini dönüştüren benzersiz algoritmaları gibi özellikler tüm gözleri ve geliştirme çabalarını bu alana çeviriyor.
Bu eğlence pazarında “başarılı entegrasyonlar sayesinde” oyun, film, dizi, yayın satın almak çok kolay.
Diğer yandan satın alınabilir ürün çeşitliliği bulmak zor. Yayıncılar için mevcut yapılarda ürün önerisi konusunda link paylaşmak, altyazı geçirmek, ürünü hatırlatmak mümkün oluyor. İzleyenler ise ürünü ya satın almak için yayını durdurmak veya izlemeyi bitirdikten sonra çevrimiçi araştırma yapmak eğiliminde oluyor. Bütüne baktığınız zaman müşteri tarafında ürün satın alma dürtüsü var, ancak mevcut yapılar ve sunulan çözümler artık yeterli gelmiyor.
Akımı başlatan fikir nereden çıktı?
Amazon Studios (Amazon’un bir yan kuruluşu olan bir Amerikan televizyon ve film yapımcısı ve dağıtıcısı) COO’su Albert Cheng’in “Amazon video ekosistemini, ticaret ekosistemi ile birleştirmek için uygulamaya aldıkları t-ticaret’e dair ilk denemelerini başarılı bulduklarını ve daha da fazlasını yapmak için hevesli olduklarını” açıklaması bu alandaki potansiyelin altını çizdi. Cheng ilk deneme örnekleri olarak Amazon Prime Video üzerinden yayınlanan Rihanna’nın moda markası Savage X Fenty’nin canlı yayın akışı üzerinden alışveriş özelliğini ve Making the Cut programının t-ticaret stratejisini gösterdi.
Programda t-ticaret nasıl kullanıldı?
Heidi Klum ve Tim Gunn’ın hazırlayıp sunduğu Making the Cut, ikilinin daha önce hayata geçirdiği efsanevi işleri Project Runway’den farklı olarak daha deneyimli (kendi markası olan) tasarımcıların öncü tasarımları ile yarışacağı “Milyon dolar ödüllü” bir yarışma programı olarak lanse edildi. Amazon’un sponsorluğunda çekilen ve pandemi döneminin hemen başında 27 Mart 2020’de Amazon Prime Video üzerinden yayınlanan yarışma, benzersiz özellikleri ile ilkleri hayata geçireceğinin müjdesini verdi.
Moda öncüsü ülkelerin önde gelen tasarımcılarından oluşan yarışmacıların her biri online satış tecrübesi olan marka sahibi isimlerden seçilmişti. Yarışmanın hemen her bölümü farklı bir ülkede çekilerek projenin sınırlar ötesine odaklandığının altı çizildi.
Düzenlenen defileler sonrası izleyici geri bildirimleri izlendi ve zaman zaman jüri değerlendirmelerine dahil edildi. Programa davet edilen celebrity’ler aracılığıyla yapıma ve ürünlere olan ilgi hep canlı tutuldu. Programı izleyenlerin ürünleri henüz fikir aşamasındayken görebilmesi ve tüm üretim aşamalarını malzeme detayı ve kombin fikirleri de dahil olmak üzere takip ederek satın alabiliyor oluşu programa değer katan özelliklerdi.
Bir çatı şirketi olan Amazon bu t-ticaret projesinde aşağıdakileri gerçekleştirdi.
- Çatı şirketi olarak Amazon’da e-ticareti büyüten bir kategori olan kadın ve erkek giyim ürünlerini kullandı.
- Hedef kitle olarak 15-40 yaş grubunu ve kullanım alışkanlıklarını odağına aldı.
- İçerik ve arayüz olarak vasat bulunan ve Netflix’in çok gerisinde kalan Amazon Prime Video’yu büyük bir reklam kampanyası ile hatırlattı, tıpkı bir vitrin gibi kullanarak ticaret ekosistemine dahil etti.
- Her bölümün birincisi olan ürünleri “tasarımcı imzasıyla, sınırlı sayıda ve sınırlı zaman diliminde, erişilebilir fiyatlarla” Amazon.com üzerinden açılan “Making the Cut” mağazasında satışa sundu.
- Ödemelerde çevrimiçi ödeme hizmeti Amazon Pay’i öne çıkardı.
- Ürünlerin teslimatında kullanılan Amazon ekspres teslimat hizmeti özelliklerini vurguladı.
Şimdi herkes Amazon’un 16 Temmuz’da yayına girecek olan “Making the Cut” programına hangi entegrasyonları dahil edeceğini merakla bekliyor. Amazon Fashion “Watch it, Wear it” mottosuyla yayınlanan programın fragmanını bir ara izlemenizi öneririm.
T-ticaret büyür mü?
Amazon her ne kadar programla ilgili bir veri yayınlamasa bile, Amazon Prime Video üzerindeki çeşitli şov ve yarışma programlarını t-ticaret çalışmaları kapsamına alacağını ve test alanını genişleteceğini açıklamaktan çekinmiyor. Henüz ekranda görüntüleme ile satın alma arasında tam bir entegrasyon sağlanabilmiş değil, diğer yandan bunun hayata geçmesine an gözü ile bakılıyor. Çevrimiçi hizmetlerde daha fazla blockchain teknolojilerine yer verilmesi, algoritma ve sistemlerde büyük veri ve yapay zeka kullanımı, büyüyen akıllı televizyon pazarı, tümleşik IoT cihazları, 5G’nin kapsama alanın genişleyecek olması t-ticaret’in büyümesine etken diğer önemli gelişmeler arasında.
T-ticaret’i şekillendiren Amazon ise yeni deneyim alanları yaratmak ve ardından gelecek ticaret fırsatlarını tıpkı bir yay gibi çevresinde toplamak konusunda rakipsiz konumda.
Bu alanı benimseyerek büyütecek olanlar ise hali hazırda taleplerini oluşturmuş olan ve bu gelişmeyi çoktan bekleyen müşterilerden / müşteri adaylarından başkası değil.
Bu yazı Digital Report Dergisi 9. sayısında yayınlanmıştır.