Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Ömer Fatih Sayan’ın açıklamasına göre TikTok da Türkiye’ye sosyal medya yasası sonrasında temsilici atama kararı aldı.
Sosyal medya platformları Youtube ve VK’nın hemen ardından Sayan, bugün yapılan görüşmeler doğrultusunda TikTok’un da Türkiye’ye temsilci atayacağını duyurdu. Sayan aynı zamanda, ”Temennimiz diğer sosyal medya uygulamalarının da en kısa zamanda temsilcilerini bildirmeleri ve sorumluluklarını yerine getirmeleri” dedi.
VK ve YouTube’un ardından bugün yaptığımız görüşmeler neticesinde TikTok da temsilci atayacağını açıkladı.
Temennimiz diğer sosyal ağ sağlayıcıların da bir an önce temsilcilerini bildirmeleri ve yükümlülüklerini yerine getirmeleri.
Hayırlı olsun!https://t.co/iG2VzTOK7f
— Dr. ÖMER FATİH SAYAN (@ofatihsayan) January 8, 2021
TikTok’un temsilcik açıklaması
“Piyasadaki emsallerimizle birlikte Türkiye’de sosyal medya platformları için ana hatları belirleyen ve yerel temsilcinin atanması, yanıt süreleri, içerik kaldırma gibi taleplere ilişkin esasları da barındıran 5651 sayılı İnternet Kanunu’nu derinlemesine inceledik.
Faaliyet gösterdiğimiz pazarlarda, kimi zaman aynı fikirde olmasak bile, yerel yasalara saygı göstermeye kararlıyız. Bu nedenle, bir sonraki adım olarak, yerel bir tüzel kişilik oluşturmak ve Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti’ne yerel bir irtibat noktası sağlamak gibi yasaların getirdiği yükümlülüklere uyacağız ve toplumumuzda yaratıcılığın temelini oluşturan ifade özgürlüğüne olan bağlılığımızı sürdüreceğiz.
Bu durumun, TikTok’un içerik incelemesiyle ilgili ilkelerini etkilemediğini veya kullanıcı verilerini yönetme şeklimizi değiştirmediğini belirtmek isteriz. Hükümetlerden gelen kaldırma taleplerinin incelenmesi konusunda mevcut güçlü süreçlere sahibiz ve bunları yerel yasalara ve Topluluk İlkelerimize göre değerlendiriyoruz. Şeffaflık ana ilkemiz olduğundan dolayı, Şeffaflık Raporlarımızda gelen talepleri düzenli olarak açıklıyoruz. TikTok bünyesinde Türkiye’de milyonlarca kullanıcımız olmasından gurur duyuyoruz. Kullanıcı ve partnerlerden oluşan canlı yerel topluluğumuzu desteklemeye çalışırken, yaratıcılık ve ifade için kapsayıcı ve çeşitli bir platform sunmaya devam etmeyi umuyoruz.”
Daha önce neler yaşanmıştı?
İnternet Yayınları Yasası doğrultusunda, sosyal medya devleri olarak başta gelen Facebook, Twitter ve Instagram gibi günlük kullanıcı sayısı 1 milyonun üzerindeki platformların, Türkiye’de temsilci atamaları zorunluluğundan dolayı Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu (BTK) kararı 2 Ekim tarihinde yürürlüğe sokulmuştu.
1 Kasım 2020 tarihine kadar sosyal medya şirketleri, Türkiye’de resmi makamların muhatap olacağı temsilci atamaları gerekiyordu. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu (BTK), temsilcilerini bildirmeyen Instagram, Facebook, Twitter, Youtube, Periscope, TikTok, Pinterest, LikedIn ve Dailymotion’a ilk bir ayda 10 milyon, 10 aralık tarihinde dolan ikinci ayda ise temsilci atamadıkları için 30 milyon lira ceza kesti.
Reklam cezası kesilecek
Kesilen son cezadan sonra temsilci atamayan sosyal ağ saylayıcılarına, 10 Ocak’a kadar temsilci atamamaları durumunda BTK Başkanı kararıyla Türk şirketlerin reklam vermesi tamamıyla yasaklanacak. Reklam yasağı kararının hemen ardından ise 3 ay içinde eğer hala temsilci atanmazsa BTK başkanı, sosyal medya platformlarının internet trafiği ve bant genişliğini yüzde 50 daraltılması için sulh ve ceza hakimliğine başvurabilecek. Hakim ise bant genişliğinin yüzde 90’a kadar daraltılması kararı verebilecek.