Dünyanın ilk mobil cüzdanı olan ve 2013’te hizmete giren BKM Express, %100 büyüdüğü 2016 ile ilgili verileri paylaştı.
Düzenlenen toplantıda konuşan Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Genel Müdürü Soner Canko, BKM’nin macerasını anlatırken, Türkiye’deki bankalar arasındaki işlemleri gerçekleştiren bir kuruluştan, ödeme alanında dünyada ilkleri ortaya çıkartan vizyoner bir kuruluşa nasıl dönüştüklerini anlattı.
Google Glass için yaptıkları uyarlamayla giyilebilir cihazlar için de ilk mobil cüzdan olma özelliğini taşıyan BKM Expess, uygulamaya eklenen kartların tek bir noktadan kullanımını sağlıyor; böylece hızlı, pratik ve güvenli bir çözüm sunuyor. Canko, başlangıçta sahip oldukları ufak rolün giderek büyümesinden memnun olduklarını söylerken, bundan sonra sanal gerçeklik gibi yeni teknolojiler için uygulamalara bakışını da özetledi: “Bizim işimiz bu teknoloji tutar diye tahmin etmek değil, ödeme yapılabilir mi diye denemek.”
Toplantıda bir sunum yapan BKM Dijital Çözümler Genel Müdür Yardımcısı Serkan Yazıcıoğlu, hem dünyadan hem Türkiye’den örneklerle mobil ödeme, e-ticaret, mobil ticaret ve kart kullanımı ile ilgili birçok güncel araştırma sonucunu ve BKM Express’in 2016 performansını paylaştı.
Toplantıdan öne çıkan veriler şu şekilde:
- Dünyada e-ticarette perakende içerisinde mobil ödemelerin payı yüzde 35’e, Türkiye’de yüzde 38’e, BKM Express’te ise yüzde 51’e yükseldi.
- Dünyadaki e-ticaret 2013’ten 2016’ya ortalama yüzde 20 büyüdü.
- Önceki yıla göre işlem adedi %100 büyüyen BKM Express’in dört yıl içinde ulaştıkları: 17 banka, 15 binden fazla nokta, 1,2 milyondan fazla kullanıcı, 2,6 milyon işlem, 400 bin tek tıkla ödeme.
- Türkiye’de son bir yıl (2015 Kasım – 2016 Ekim) içerisinde 58 milyon aktif kredi kartı bulunuyor, internette alışveriş için kullanılan kart sayısı ise 24 milyon.
- Türkiye’de internetten yapılan kredi kartlı ödeme hacmi 2010 yılında 13 milyar dolar; toplam içindeki payı yüzde 6. Bu hacim 2016’da Ocak-Ekim arası 65 milyar TL’ye çıkıyor. Toplamdaki pay ise yüzde 11’e yükseliyor.
- Bu 65 milyar TL kategorilere ayrıldığında, en büyük sektör yüzde 15 ile elektronik (10 milyar TL), onu %14 ile havayolları (9,3 milyar TL), %13 ile kamu/vergi (8,5 milyar TL), %11 ile seyahat (7,4 milyar TL), %9 ile hizmet (5,7 milyar TL), %6 ile telekom (4,2 milyar TL) izliyor.
- Ülke bazında e-ticaret içinde mobilin payına bakınca, Türkiye’nin ciddi bir sıçrama yaparak 4. sıraya yerleştiği görülüyor. Burada diğer ülke verileri Criteo, Türkiye verileri ise TÜBİSAD’dan alınmış. Bu yılın oranlarında birinci sırada Japonya (%52) gelirken, onu İngiltere (%51) ve Güney Kore’yi (%48) Türkiye (%38), Almanya (%37), İspanya (%35), ABD (%35) izliyor.
- Türkiye’de internetten perakende satış içerisinde mobilin payı son üç yılda hızla büyümüş. 2014’te yüzde 17 olan oran, 2015’te yüzde 28’e çıkmış. 2016’da bugüne kadarki oran ise %38 ve bu oranın yükseliş trendinde olduğu belirtiliyor.
- Mobil ticareti büyüyen dört ana teknolojik faktör; mobil penetrasyon oranı (yüzde 65), büyük ekrana sahip akıllı telefonlar, 4,5G ile hızlanan mobil internet ve internet ile 7/24 alışveriş yapabilme imkânı.
Ekran oranının alışverişe etkisi doğru orantılı. 3,5 inç altındaki ekrana sahip akıllı telefonlarda alışveriş oranı %11,90, ekran 4,25 inç olunca %16,20, 4,75 inç olunca %19,60, 5,25 inç olunca %23,80, 5,5 inç ve üzeri olunca %25,30 oluyor. - Ülkemizde e-ticaretin büyümesi önündeki engeller de Baymard Institute’un bu yılki araştırmasıyla göz önüne seriliyor. Uzun ve karmaşık satın alma süreci %27 ile başı çekerken, bunu toplam masrafın açıkça gösterilmemesi (%24), teknik hatalar (%22), kart bilgisini paylaşmak istememek (%18), uzun kargo süresi (%16), iade sürecinin net olmayışı (%10), alternatif ödeme metodu olmayışı (%8) ve kredi kartı hataları (%5) izliyor.